Sunday, October 25, 2009

Ibadat

Rasa malas mula menghantui diri ak..
Dalam beberapa hari lagi ak akan start second sem in foudation of dentistry..
Tapi, malas, malas dan malas..
Hanya itulah yg dapat ak katakan di saat ini..
Malas sebab ak akan tinggalkan umi, abah n all my siblings..
Malasnya bila tau yg dioram semua tiada di sisiku dalam beberapa hari lagi..
Malas bila dapat tahu ak akan berjauhan dengan mereka..
Ak tahu, ak merantau untuk menuntut ilmu..
Ya, ak sedang berjihad..
Ak di jalan yg benar..
Ak harap niat aku untuk belajar x akan dikotori dengan niat yg jahat..
Akan ak ingat pesan umi..

"Kakak, study biar lillahitaala..so, bila kakak study, dapat pahala, bila dapat result, even result x ok..kita still dapat pahala...."
"Kakak, kakak smaye cukup deh, baco quran sokmo, study2x jugop, tapi biar tau kito org Islam.."

ok..i'll remember apa yg umi kata..then umi juga cakap..masa umi study kat ukm dulu umi selalu pergi ceramah, sebab umi cakap umi nak dapat ilmu dunia dan akhirat..
Umi, kakak akan ingat pesan umi..
I'll be a dentist that can practise an islamic way in my life..
Abah pula cakap..

"Kite dalam hidup ni banyop buleh buat ibadat..belaja tu ibadat..even maso kito kijo..ibadat ni buke semaye, poso n baco quran je....sebab tu maso abah rawat patients, kene ingat Allah jugop..niat lillahitaala..jange ingat bila patient tu sihat sebab kito, tapi sebab Allah.."

Betapa abah ingin ak ikut jejak langkahnya..tapi..ak rasa ak tidak mampu untuk jadi seorang doktor..bergelumang dengan oncall, melibatkan nyawa orang..ak tidak mampu...x mau..tp, abah still want me to work at hospital..ok, i'll choose dentist as my future career..hope to be next dentist soon..actlly my ambition is to be an engineer..yup..an engineer..tapi abah cakap i'm not that though to be an engineer..sebab tu bila dapat from utp buat mechanical engineering, abah x bagi..tp ak degil, tetap mahu ke utp kerana itulah impianku sejak kecil..

Ya, Allah telah membuka mataku..Kita mampu merancang tapi Allah yang menentukan..ak tahu ak tidak mampu utk jadi engineer..kalau keje dgn Petronas, as mechanical engineer, ak kene byak deal dgn mesin ..mesin pulak dekat plant..setelah 5 bulan ak berada di utp, ak ke uia pula..alhamdulillah, sekarang ak di asasi pergigian..harap, ak akan dapat buat degree in dentistry..Tapi, ak x menyesal berada di utp..malah, ak bersyukur, banyak yg telah ak pelajari, baik ilmu dunia mahupun ilmu akhirat..ya, utp boleh dikatakan sebagai terapi rohani buatku..di utp, ak mula sukakan usrah (di utp dikenali sbg smart group), bukan seperti semasa ak di naim, ak selalu ponteng usrah, ak suka dgr ceramah di masjid, suka pergi surau v2, suka tgok kakak senior bagi tazkirah..Ya Allah, betapa ak mengagumi mereka..Ak juga bersyukur megenali ustazah mashitah, lecturer islamic studies yg amat sporting dan best..Ak rindu akan ceramah beliau tentang kaum hawa yg diadakan setiap hari selasa di surau v2..Ya, ak, rindu..Biasanya, segala persoalan ttg wanita dan agama akan diutarakan kpd beliau..

Abah,kakak bukan nak jadi dentist sebab abah yg suruh..tapi kakak ada mission kakak yg t'sendiri..haha..(apelah mission tu erk?)

Tetapi, ak kini berada di UIA...ya, di UIA..best jugak kat cini..talk banyak diadakan..diri sendiri yg decide mahu pergi ke tidak..akan ak usahakan utk pergi setiap talk yg ada jika ak tidak busy, jika asinmen tidak banyak..ak berpegang kpd ayat ini..Allah telah berfirman:

"Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong agama Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu."
~Surah Muhammad,ayat 7~

Berbalik kepada soal ibadat..Ya, kita diciptakan oleh Allah hanya untuk beribadat kepadanya..Ianya jelas dan nyata..Allah berfirman dalam surah Az Zariyat ayat ke 56 yang bermaksud
Sesungguhnya tidak kami jadikan jin dan manusia melainkan untuk beribadat kepada Kami. Ayat ini jelas menuntut kita untuk beribadat kepada Allah 24 jam tanpa henti.Ya, beribadat tanpa henti. Sekarang ak paham apa yg abah ingin katakan padaku. Segala aktiviti harian boleh kita jadikan sebagai ibadah..Tetapi, ada syaratnya..

Syarat ibadah:

1. Hendaklah pekerjaan itu dilaksanakan dengan niat yang ikhlas kerana Allah contohnya Aku bekerja untuk mendapat rezeki yang halal kerana Allah menuntutku mencari rezeki yang halal.

2. Dilaksanakan bertepatan atau tidak bertentangan dengan sunah Rasulullah SAW.
Yakni tiada unsur yang diharamkan seperti rasuah, tidak menutup aurat dan tidak meninggalkan ibadah-ibadah asas contoh solat fardhu tidak dilengah-lengahkan.

ok..apepun, niat itulah yang paling penting..
Ambil contoh kita tidur. Tidur bagaimana dikira sebagai ibadat?
Orang lain tidur untuk berehat sahaja. Semua orang akan berniat begitu. Bagi orang Islam kita perlu niat yang lebih baik dari itu dan menepati syarat kerana Allah iaitu Niatkan untuk berehat dan mendapatkan kembali tenaga untuk beribadah kepada Allah.

Rasulullah SAW bersabda
Sesungguhnya setiap amalan itu bermula dengan niat – Riwayat al-Bukhari dan Muslim

oklah..tangan pun dah letih dah..Tapi, akn kubuang sifat malas itu..trah kan nak jadi dentist..so, kene la rajin belajar..kalau malas x boleh jadi dentist jugak..ingat tirah, belaja dapat pahala..free2x dapat pahala..tapi..ingat tirah!! Niat belajar kerana Allah..Then jgn campur adukkan your life dgn perkara yang tidak mengikut syariat Islam..ok..ok..i will..

Ya Allah, tetapkanlah ak pada jalan yang kupilih ini....


0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com