Sunday, December 6, 2009

Mati itu pasti

Mati, ya, mati itu pasti. Tidak kira tua atau muda, setiap orang pasti akan menghadapi mati. Sahabat sekalian, bila berbicara ttg mati, ak jadi takut. Takut amalan ak selama ini tidak cukup untuk ak hidup tenang di alam barzarkh nanti. Yang paling ak takut, dosa yang selama ini ak lakukan akan menjadi satu bencana buatku di alam barzakhku nanti. Sahabat, kita sbg manusia ni kene selalu ingt mati. Walau sesibuk mana pun dgn urusan dunia, ingatlah mati. Dengan ini, diharap, rohani kita ni terisi dgn benda2x yg berfaedah. Sebusy mana pun, jgn dilupa baca Quran, qiam, solat sunat dan macam2x lagi la amalan yg mendatangkan pahala.

Bila malaikat maut datang menjemput, terputuslah amalan anak adam kecuali ilmu yang bermanfaat, sedekah jariah dan doa anak yang soleh.

Beruntunglah mereka yang melaksanakan setiap amalan itu kerana Allah swt, dengan cara yang diredai Allah. Semoga setiap amalan tersebut bisa menjadi saksi di akhirat kelak. Mudah-mudahan begitulah hendaknya.

"Secerdik-cerdik manusia ialah yang terbanyak ingatannya kepada kematian serta yang terbanyak persiapannya uantuk menghadapi kematian itu. Mereka itulah orang-orang yang benar-benar cerdik dan mereka akan pergi ke alam baka dengan membawa kemuliaan dunia dan akhirat." ( Riwayat Ibnu Majah dan Abiddunya )

So, kawan2x ku yang amat kucintai, ingatlah mati, maka kalian akan teragak-agak untuk melakukan dosa. Jadilah orang yang bijaksana.

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com