Thursday, February 18, 2010

aku di uia

Alhamdulillah, ari ni tamat sudah paper last ak, CHEM. Harapnya ak skor dapat A la paper ni. Dengan habisnya paper CHEM ni, maka tamatlah sudah episod hidupku di UIA untuk SEM 2 ni. Syukur juga aku panjatkan ke hadrat Illahi kerana telah menempatkan ak di UIA ni. Actually, memang tak ada langsung planning atau cita-cita untuk masuk UIA. Tapi, ALLAH knows what is the best for me. Dan, memang bukan cita-cita sebenar ak untuk menjadikan DENTIST sebagai cita-citaku.

Cita-citaku memang dari kecik nak jadi ENGINEER dan belajar di UTP. Selalu ak berdoa agar ak dapat menjejakkan kakiku ke UTP. Alhamdulillah, Allah perkenankan doaku. Ak ke UTP dengan harapan untuk jadi seorang engineer. Hampir satu semester ak berada di UTP. Tapi, mungkin UTP bukan tempatku. Umi dan abah pun selalu cakap yang ak ni memang tak sesuai jadi engineer. Abah cakap," Engineer is a tough career, and i don't think you'll be able to be a good engineer". Umi pulak cakap." Kakak, engineer tu kasar sikit kijo dio, lagi2x kalu kijo nge PETRONAS, tapi, kalu kakak raso hok tu terbaik untuk kakak, umi x halang". Tengok, awal-awal lagi parents ak dah cakap ak ni x sesuai jadi engineer dan masa dapat offer dari UTP tu, memang diorang agak berat untuk merelakan ak belajar di sana.

Tapi, tak lama ak berada di UTP, selepas result SPM, umi dan abah suruh ak mintak MEDIC, tapi ak tak nak. Tak sanggup. Mungkin sebab ak selalu tengok abah ak letih balik rumah lepas rawat patients dan bergelumang dengan on-call. But still, they want me to apply for other courses rather than engineering. Selalu ak solat istikharah dengan harapan agar Allah memberi ak pilihan yang terbaik. Alhamdulillah, mungkin jugak dengan berkat doa umi dan abah, hatiku berat untuk memilih DENTISTRY. Ak keluar UTP setelah 5 bulan ak di sana. Dan, sekarang ak di UIA dalam Asasi Pergigian. Dan sekarang, memang berkobar-kobar dan x sabar rasanya nak ke Kuliyyah Pergigian kat UIA Kuantan. Tinggal lagi 2 sem untuk ak habiskan foundation ni before ak dapat pergi ke Kuantan. Kini, ak mulai rasa UIA lah tempat terbaik untukku. Ak suka bia'ah disini. Di UIA, banyak benda baru yang ak alami dan paling ak tak sangka, 'tanggunggjawab' itu diberi padaku. Mulanya rasa tak layak, tapi, ak harap ak akan istiqamah dalam apa yang ak lakukan. Besar juga harapanku agar dapat berjaya dalam segala apa ynag ak ceburi agar ak dapat menggembirakan hati kedua ibu bapaku.

Di sini, ak postkan gambar-gambar ak dan classmatesku di UIA....

ENJOY D PICS!!!!





pssttt :: harap dapat skor A semua subject....

2 sila..silakan komen..:

FarahJumadi said...

assalamualaikum sis,
Saya memang minat dalam dentistry tap nak minx pendpat sis pasal course tu n pngalaman,
& mcm mana nak apply u asasi dentistry uia tu ya?? =)

Anonymous said...

Assalamualaikum, nak tanya sikit. Kalau ambil asasi pergigian di UIA, syllabus nya mcm mana ya ? Ada belajar Physics tak ? Harap dijawab. Terima kasih :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com