Monday, March 1, 2010

hygiene is important ok !

Hari ini aku nak berkongsi sedikit tentang artikel yang aku baca kat laman web LANGIT ILLAHI. Tajuknya, "Rumah Bujang Beriman"**sila klik**. Actually, artikel ini cerita pasal perangai lelaki bujang yang tak tahu nak jaga kebersihan dan beranggapan bahawa segala kerja yang berkaitan dengan mengemas dan menjaga kebersihan rumah adalah di bawah tanggungjawab wanita. Huh! Aku memang setuju sangat dengan apa yang saudara Hilal Asyraf katakan. Mengapa aku sangat-sangat bersetuju ??? Ini adalah kerana melalui pengalaman aku sendiri tinggal dengan keluarga yang mempunyai 4 orang adik lelaki daripada 6 orang adik-beradik. Aku tak tahu la, maybe naluri lelaki ni tak suka nak kemas-kemas barang.

Lelaki..lelaki..kamu semua kan nak jadi ketua keluarga kelak. Macam mana nak jadi imam kepada keluarga kalau diri sendiri pun tak tahu nak jaga? Rajin-rajinkanlah diri anda membantu ibu anda, sebagai latihan untuk anda membantu isteri anda kelak. Ingat, jangan hanya lepaskan segala kerja rumah seperti membasuh baju, mengemas rumah, memasak dan sebagainya kepada isteri anda sahaja. Zaman moden ni, mostly suami isteri bekerja, so, sama-sama letih lepas balik kerja kan, kan? So, disini aku nak stresskan yang aku nak seorang suami yang PEMBERSIH. Sekali lagi, PEMBERSIH ok! **AMIN3X**

Aku kekadang kesian tengok umi buat kerja rumah sorang-sorang. Yang buat aku lagi geram dan sedih ialah bila towel dan baju sendiri pun tak reti nak kemaskan. Adoi ~ tak paham aku karenah budak-budak ni. Dah la aku ni jenis yang boleh dikatakan ahak pembersih la jugak**koya..koya**. Aku allergic sangat bila tengok rumah bersepah. So, tangan aku ni cepat je nak kemas rumah. Kalau kena mood aku tengah nak kemas rumah berkobar-kobar, satu rumah aku bersihkan. Happy sangat bila tengok rumah bersih. Tapi, yang aku pelik sangat, bilik adik-adik lelaki aku biasanya akan 'back to normal' tak lama lepas aku bersihkan bilik diorang. Rasa nak marah jugak kadang-kadang, tapi, bila aku fikir balik, kalau aku marah pun tak guna jugak. Perangai diorang akan still sama. Mujurlah satu-satunya adik perempuanku tu pembersih orangnya. Kadang-kadang dia kan tolong jugak aku kemas rumah, tapi, kalau dia dalam mood malas, sruh 1000 kali pun tak nak tolong.

Tapi, itulah dugaan dan cabaran sbg anak sulung**ceh, ayat cam besar sgt la dugaan tu**. Tapi, yang aku nak tekankan kat sini ialah kebersihan. Semua orang pun tahu kan KEBERSIHAN IALAH SEBAHAGIAN DARIPADA IMAN. So, kalau kita ni nak buktikan kita ni beriman pada ALLAH, jagalah kebersihan diri, tempat tinggal dan keadaan sekeliling kita. Kadang-kadang malu pulak dengan orang kafir, mereka lebih faham apa itu kebersihan. Mereka lebih mempraktikkan kebersihan dalam kehidupan mereka. Umat Islam hari ini ramai yang pengotor, ini secara tidak langsung boleh membawa fitnah kepada Islam itu sendiri. Ingat, segala amalan yang kita lakukan jika niatkan segala amalan itu kerana Allah, akan dikira sebagai ibadat. Dan ingat, segala ibadat kita kepada Allah harapnya akan membwa ganjaran pahala kepada kita dan harapnya akan memberatkan timbangan amal baik kita di padang mahsyar kelak. Jadi, pesan kepada sahabat sekalian, rajin-rajinkanlah diri anda untuk mengemas dan menjaga kebersihan, ikhlaskan niat kerana Allah.

Aku juga nak ingatkan kepada diri aku sendiri yang selama 3 bulan aku bercuti kat rumah ni, diharap aku dapat memanfaatkan cuti aku ni dengan kerja yang berfaedah. Aku harap aku ikhlas tolong umi kemas rumah dan masak lunch hari-hari**practice jadik isteri solehah bak kata ~~~, haha**. Hehehe...

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com