Wednesday, March 10, 2010

rintihan seorang pelajar

Minggu ini merupakan minggu yang agak tension. Bukanlah tension sangat pon, tapi, bila aku buka facebook, ramai kawan-kawan yang membicarakan hal result. Hampir tiap-tiap hari jugak aku buka IIUM Student Portal untuk melihat keputusan exam semester 2 aku di UIA. Tapi, lain yang aku nak, lain yang didisplaykan kat komputer ni. Jadi, aku sabar je la. Aku akan tunggu hari khamis ni, 11/3/2009 untuk aku tengok result semester 2 aku.

Harapanku amat besar untuk aku dapat pointer 3.5 and above so that aku akan dapat stay dalam course aku sekarang. Tapi, whatever my result after this, i will just accept it as i know that i've give my best and work hard for final exam. Kita yamg merancang tapi Allah yang menentukan. Jadi, Allah dah beri masa untuk aku belajar dan merancang masa depanku, selepas segala ikhtiar yang kita lakukan, berserahlah pada Allah, Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Teringat sepotong ayat dalam Al-Quran yang selalu aku jadikan sebagai motivasi untukku tikala aku 'jatuh' agar aku 'bangun' dari kejatuhanku :

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sdang kamu tidak mengetahui."~Surah Al-Baqarah : 216~

Aku juga amat berharap agar segala usahaku akan memberikan aku kecemerlangan dalam keputusanku nanti. Ya, belajar itu ibadat, kita ikhlaskan diri kita belajar kerana Allah. Bagiku, kuharap, masa yang diperuntukkan untuk belajar bukanlah masa yang sia-sia yang hanya berbentuk duniawi semata-mata, tapi, ianya juga boleh kujadikan sahamku di akhirat kelak. Aku mahu kejayaan di dunia dan akhirat Ya Allah.

Aku mahu keputusan cemerlang kerana ini juga tanggungjawabku. Tanggungawabku sebagai seorang Islam, sebagai pelajar UIA, sebagai anak kepada kedua ibu bapaku, dan kakak kepada adik-adikku. Aku tidak mahu dengan keputusanku yang teruk, aku akan menjadi fitnah kepada Islam, aku juga tidak mahu masyarakat memandang pelajar sebuah universiti Islam yang mengamlkan ajaran Islam kecundang dalam pelajarannya, aku juga tahu, umi dan abah menyimpan hasrat yang besar untuk aku berjaya dalam pelajaranku, dan aku harap aku tidak mengabaikan tanggungjawabku ini dan aku juga mahu adik-adikku jadikan kakak sulung mereka ini sebagai contoh dari segi sahsiah serta akademik.

Dan, besar harapanku agar aku dapat menggembirakan umi dan abah dengan keputusanku yang akan keluar esok. Ya, ESOK....

p/s :: Nak masak kek pisang untuk family di pagi hari ini sebab banyak pisang yang mek* aku bagi.

p/s :: Hari khamis petang aku akan menjadi fasilatator untuk program Kem Waja Diri Tingkatan 3 di sekolahku tercinta, SMKA Naim Lilbanat. Harapnya aku buat yang terbaik. Program ini tamat jumaat malam.

*mek=nenek




0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com