Monday, May 17, 2010

Alhamdulillah, selamat datang saudara seimanku...

Hanya kalimah itu yang bisa kuucapkan bilamana mendengar seorang penyanyi rap terkenal di Amerika, Loon, telah diberi hidayah oleh Allah untuk beliau merasakan nikmat Iman dan Islam yang kita kecapi hari ini. Secara jujurnya, aku tak pernah dengar dan kenal siapa itu Loon, walaupun beliau merupakan penyanyi rap tersohor di Amerika, yang mana albumnya terjual melebihi 7 juta unit.

First time dengar nama Loon dan juga perihal beliau memeluk agama Islam ialah semasa menonton rancangan Halaqah di TV9 (honestly, this is the first time i watch this show). Beliau memeluk Islam pada Disember 2008, pada usia 32 tahun. Nama sebenar Loon, Chauncey Lamont Hawkins , telah ditukar kepada Amir Junaid Muhadith. What a beautiful name !!

Juga, sempat untuk aku layari laman You Tube, mencari kisah si Loon ini. Ternyata, sudah ramai yang telah melihat wawancara yang dibuat oleh Al-Jazeera mengenai keislaman si Loon ini. Terus aku kongsikan di laman Facebookku untuk tatapan sahabat handai. klik sini untuk lihat video

Menurut beliau, setelah memeluk Islam, beliau merasakan satu ketenangan spiritual yang tak pernah dirasainya sebelum ini. Kini, beliau dalam usaha untuk menyebarkan dakwah Islam. Terlintas di fikiranku, orang yang baru memeluk Islam pun ada usaha untuk menyebarkan agama Islam, tapi kita semua, yang memang dilahirkan Islam, berpeluk tubuh untuk menyebarkan dakwah Islam itu sendiri. Yang paling teruk lagi, membelakangkan ajaran Islam dan menjadi fitnah kepada agama. Banyak alasan yang diberikan. Fikir-fikirkanlah wahai diri dan para sahabat sekalian.

Loon, semasa beliau bergelar penyanyi rap

Amir Junaid Muhadith, selepas memeluk Islam

Allahuakbar, tak pernah kan kita sangka penyanyi rap yang sebegitu rupa diberi hidayah oleh Allah agar beliau dapat merasakan nikmat Islam dan Iman yang kita rasa saat ini.

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com