Tuesday, May 25, 2010

cuti oh cuti...

Post ni dibuat kerana aku dah mula rasa nak nangis sebab hanya tinggal 4 hari je lagi untuk aku kembali ke CFS.

Ya, memang aku diberi cuti yang agak lama, alhamdulillah, hampir 3 bulan. Lama kan? Tapi, serious, tak rasa sangat pun duduk kat rumah macam 3 bulan, rasa macam kejap sangat. Maybe ada yang akan tanya, buat apa la kat rumah tu? Tak boring ke cuti 3 bulan? Ya, itulah antara kata-kata yang akan orang cakap kalau tahu aku ni bercuti selama 3 bulan kat rumah.

Kadang-kadang aku pun terfikir, apalah yang aku buat selama 3 bulan bercuti kat rumah ni ya. Tapi, alhamdulillah, walaupun tak sepenuhnya masa yang ada digunakan untuk benda yang bermanfaat, tapi, ada la juga masa yang diperuntukkan untuk buat benda-benda yang bermanfaat. Untuk pengetahuan anda semua, before cuti hari tu, banyak sangat benda yang ada dalam list 'things to do at home', tapi, honestly, tak semuanya tercapai..hehe..

Cuti ni macam untuk tuntut balik cuti lepas SPM yang tak sempat aku rasa. Kenapa? Ha, kerana, masa bulan January 2009, aku gatal-gatal nak ke UTP, walaupun umi dan abah sebenarnya memang tak bagi anak daranya ini pergi ke UTP, mengambil jurusan kejuruteraan mekanikal. Tapi, degil. Nak juga pergi. Tapi, at last, tak stay pun kat UTP tu, duduk situ sampai bulan 5 je. Kita yang merancang, tapi ingat, perancangan Allah lebih hebat. Dialah penentu segalanya. Rezekiku di UIA barangkali. Alhamdulillah, di UIA, banyak benda yang aku pelajari untuk menjadi seorang khalifah di muka bumi ini. Sayang bangat sama UIA!

Ok, lari tajuk sudaa..

Selama 3 bulan di rumah, banyak yang sempat aku rasai. Pengalaman menjaga Lutfi di hospital, pengalaman menjaga adik-adik dan mengurus rumah sepanjang ketiadaan umi (umi jaga lutfi di hospital lebih 1 minggu), pengalaman mencuba pelbagai resipi (nak order, silakan ye..hehe), pengalaman menjadi seorang bibik tak bergaji..hehe..juga pengalaman diuji dengan masa lapang. Masa lapang yang Allah berikan kadang-kadang untuk menguji adakah kita tahu untuk mengisinya dengan benda yang berfaedah. Sebenarnya, masa mula cuti hari tu, memang banyak aku buang masa. Masa diisi dengan tidur, tengok tv, berfacebooking dan banyak lagi benda yang lagho la katakan.

Lepas tu aku sedar, yang walaupun aku diberi cuti yang lama, tak semestinya aku kena habiskan masa dengan benda yang langsung tak memberi faedah. Then, alhamdulillah, walaupun sekarang ni masih lagi berfacebooking, tengok tv, tapi masih dalam mood berpada-pada. Contohnya, masa tengah berfacebooking ke, bukaklah youtube dengar ceramah ke ape ke (aku suggest dengar ceramah Ustaz Azhar Idrus, sangat BEST!), pastu baca la laman web ke blog ke yang memberi manfaat pada kita kan. Tak salah nak berhibur, tapi janganlah sampai membuang masa kan. Juga, bak kata akak naqibah usrah aku, masa cuti ni la kita nak baca buku-buku agama banyak-banyak, lepas ni dah tak ada masa nak baca buku lagi. Pastu kan, pagi-pagi tu solat la dhuha ke kejap sebab nanti bila balik UIA ke mana-mana universiti lain ke, bila ada kelas pagi, dah tak sempat nak buat kan.

Satu lagi sindrom masa cuti ni ialah sangat malas nak contact-contact dengan orang yang tersayang. Sori ye kawan-kawan, aku bukan tak ingat korang, tapi kan sangat malas nak call atau tulis mesej. Kadang-kadang phone tu dok terperap je dalam bilik, tuannya kat luar. So, bila ada orang call atau orang mesej, tak berjawab la nampaknya. Sori sangat-sangat (especially, pada isna, shekin dan maheran)

Rasa sedih sangat nak tinggalkan rumah ni. Lepas ni, dah tak boleh nak dengar gelak ketawa adik-adik aku, nak dengar celoteh umi, nak dengar adik-adik aku buat lawak, nak tidur dalam bilik aku yang best ni, nak masak untuk family, dan banyak lagi lah !!

Juga akan rindu pada
adik-adik yang comel ni..

Oklah, setakat ini dulu coretan di pagi hari. Nanti kalau ada idea lagi kita kongsi lagi ye.

p/s :: mungkin lepas cuti ni akan kurangkan masa untuk blogging, mahu spend masa untuk study...

2 sila..silakan komen..:

D said...

Balik la Uia Tiraaaaa. haha
Boleh aku jumpe ko. Aku nk gi lawat nih haha

athirahariffin said...

okeh..nanti ak g uia, ko MESTI lawat ak ye..pastu blanje ak secret recipe n bawak ak g jejalan..deal? haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com