Tuesday, August 31, 2010

merdeka oh merdeka...

Sempena 31 Ogos ini, saya ingin mengucapkan Selamat Menyamut Hari Kemerdekaan kepada semua rakyat Malaysia..hehe, mood yang agak patriotik ye ketika ini.

Bukan ingin mengulas panjang tentang hari kemerdekaan ini, tapi ada yang saya ingin luahkan apa yang terbuku di hati mengenai masalah yang melanda rakyat Malaysia ketika ini, khususnya masalah yang berlaku kepada remaja Muslim. Diri ini bukan wakil rakyat yang ingin membicarakan tentang permasaalahan rakyat, tapi sekadar mahasiswi yang runsing melihat segala kemungkaran yang berlaku di negara tercinta ini.

Lihat negara kita, setelah 53 tahun kita mengecap nikmat kemrdekaan, adakah kita melihat remaja kita semakin baik dari segi akhlaknya? Jujur aya katakan, apa yang saya nampak, masalah dalam kalangan remaja seusia saya makin bertambah dari hari ke hari. Bukan la nak kata saya ni baik sangat, tapi, yelah, concern dan sayang terhadap sahabat seusia remaja saya ni.

Lihat sahaja kes pembuangan bayi, dari hari ke hari, kes ini makin menjadi-jadi. Dalam satu talk yang disampaikan oleh Ustaz Syaari, beliau menceritakan, di Melaka, ada la alkisahnya sepasang couple tak guna ni (maaf, saya gunakan bahasa kasar). Untuk pengetahuan semua, kes ini berlaku paa bulan Ramadhan. Si remaja perempuan ni sedang mengandungkan zuriat mereka, dan pada masa itu sedang melahirkan anak mereka di sebuah tandas, yang si lelaki pula, sedang menunggu di luar tandas. Apabila bayi yang tak berdosa ni dilahirkan, si ibu mencampak anaknya ke luar tandas melalui tingkap tandas, dan si ayah pula mengambil anak tersebut lalu dibungkuskannya untuk dibuang. Mujurlah ada yang ternampak perbuatan tak guna diorang ni. Terkejut dan sedih saya mendengar kisah ni. Sanggup mereka membuang zuriat mereka ke dalam tong sampah. Diorang ingat tu sampah ke? Pelik saya dengar. Rasa macam nak nangis pun ada masa tu sebab bagi saya anak ni anugerah Allah, sanggup diorang buat macam tu. Kes ini berlaku di Melaka, negeri yang mana mencadangkan supaya ditubuhkan Sekolah Khas Untuk Remaja yang Hamil (apa punya idea la ni kan..kan?).

Remaja sekarang makin jahil. Kata Tok Goru Nik Aziz dalam bukunya, mereka yang membuang anak ni lebih teruk dari musyrikin di zaman Jahiliah, sebab semasa zaman Jahiliah, mereka hanya membunuh anak perempuan sahaja, tapi sekarang? Itulah yang terjadi bila muqaddimah zina dihalalkan dalam kalangan masyarakat kita. Kalau nak baca lebih lanjut tentang muqaddimah zIna, sila tekan sini.

Untuk pengetahuan anda, 80% kes buang bayi yang belaku ialah dari kaum Melayu, yang majoritinya beragama ISLAM. Itu baru kes buang bayi, tak masuk lagi kes penagih dadah, mat rempit, murtad dan banyak lagi. Sedih kan bila tahu perkara ni berlaku di ngara kita yang tercinta ni. Sebenarnya, faktor terpenting kepada permasaalahan ini ialah jahil, jahil tentang agama Islam. Dan juga, mungkin ini merupakan bala dari Allah ke atas negara kita yang tak mengamalkan hukum Islam. Sebab tulah, kita kena sedar betapa pentingnya ilmu Islam atas diri dan juga masyarakat. Bila kita faham yang apa yang kita buat tu akan mendatangkan kemurkaan Allah, dan akan di balas dengan apai neraka di akhirat kelak, automaticly, kita akan takut unuk melakukan kemungkaran.

Oklah, sebenarnya banyak lagi yang ingin saya bebelkan, tapi, ada perkara yang lebih penting yang perlu saya aulakan dahulu. Ingin saya pesan sekali lagi, jika anda sayang negara kita, praktikkan Islam dalam diri anda, seterusnya praktikkan dalam keluaga anda, dan sampaikan Islam dalam masyarakat, dan InsyaAllah, daulah Islamiyah akan tertegak, dan tak mustahil, Khilafah Islamiyah juga akan tetubuh suatu hari nanti. InsyaAllah.....

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com