Tuesday, September 7, 2010

tarawih di Kelantan

Assalamualaikum w.b.t...

Salam 28 Ramadhan...

Alhamdulillah, untuk solat tarawih malam 28 Ramadhan, saya dan keluarga berkesempatan untuk solat tarawih Qaryah Ramadhan di Dataran Stadium Sultan Mohammad Ke IV. Di sana, berkesempatan menjadi makmum kepada imam dari Mesir, Syeikh Rejab Saad Yaasin dan Syeikh Ahmad Ramadhan Ayyub Muosa.

Buat pengetahuan semua, kami sekeluarga sampai agak lewat di khemah itu, jadi terpaksa la solat di luar khemah kerana jemaah yang hadir pada malam itu sangat ramai. Suasana ini seperti tahun-tahun yang sebelumnya, sangat ramai rakyat Kelantan yang solat tarawih di sini.

Mungkin pada sesetengah pihak, membazir je buat qaryah ramadhan ni, sebab banyak jugak duit yang dibelanjakan. Tapi, bagi saya, langsung tidak! Sebab apa? Sebab Islam nampak gah bila umat Islam solat jemaah ramai-ramai di tengah bandar. Umat Islam nampak bersatu. Bersahur dan buka puasa juga disediakan di qaryah ini, tapi, saya tak join la sebab tak sempat. Meriah. Kota Bharu sungguh meriah di malam-malam Ramadhan.

Saya sangat suka suasana di Kelantan yang seperti ini, untuk pengetahuan semua, sempena Ramadhan kali ini, pelbagai program yang telah dianjurkan oleh kerajaan negeri bagi menghidupkan bulan Ramadhan yang penuh barakah ini antaranya, Forum Badar Kubra, Majlis Khatam Al-Quran yang melibatkan 3000 orang, Majlis Tilawah Al-Quran dan banyak lagi. Semua program ni saya tak sempat hadir, padan muka ye...

Saya juga dapat tahu yang pada malam ambang kemerdekaan, diadakan solat hajat perdana di perkarangan stadium. Kalau nak tahu lebih-lebih, Google la sendiri ye. Macam ni lah kalau nak sambut Merdeka cara Islam, ni tidak, buat konsert la, yang memang kita tahu banyak perkara yang bertentangan dengan Islam berlaku. Contohnya, percampuran antara lelaki dan wanita yang bukan mahram.

Oklah, sekadar itu sahaja coretan saya hari ini...

Sempena Ramadhan masih berbaki ni, marilah sama-sama kita tingkatkan amal ke tahap maksimum ye..Ini peringatan buatyang menulis juga...

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com