Monday, October 11, 2010

jangan kita salahkan suasana

Biah solehah. Suasana yang baik.

Memang bagus dan molek benarlah kata orang Kelantan. Memang, tidak dinafikan, manusia mudah berubah mengikut suasana. Jika ditempatkan di suasana yang baik, kebanyakan manusia akan mengikut corak dan rentak suasana yang baik itu. Suasana boleh dijadikan satu faktor manusia berhijrah ke arah yang lebih baik.

Tapi, ia bukan faktor utama kita boleh jadi baik. Biarlah kita berubah ke arah yang lebih baik dan menjadi lebih baik sebab kefahaman dan kesedaran. Kita faham yang kita ni hamba Allah yang hina dan WAJIB menurut segala perintahNya dan meninggalkan segala apa yang dilarangNya. Kita kena sedar yang dunia ni bukan destinasi utama, ia hanyalah persinggahan sementara untuk kita ke destinasi yang utama.

Sebab tu lah ada orang yang berada dalam suasana yang baik, tapi dirinya tidak baik, dan ada juga orang yang berada di dalam suasana yang tidak baik, tapi dirinya baik. Saya bagi contoh la kan, errm, ada orang parents dia menutup aurat dengan sempurna, tapi dirinya sendiri tidak menutup aurat pun. Ada orang ditempatkan di sekolah agama, tapi dirinya sendiri langsung tak melambangkan yang dia ni budak sekolah agama. Ada orang dalam environment yang sangat jahil, tapi dirinya tersangat baik dan hidup berpandukan syariat.

Tapi, jangan pula bila kita ditempatkan di dalam suasana yang agak tidak islamik, kita menyalahkan suasana. Kita cakap kita tak boleh tutup aurat dengan sempurna sebab environment kita tak macam tu. Kita cakap kita tak boleh jaga muamalat antara lelaki dan wanita sebab environment kita tak macam tu. Kita cakap kita couple sebab kawan kita couple. Kita cakap tak boleh nak baca Quran dan mathurat sebab environment kita tak membenarkan.

Saya ingin berkongsi pengalaman adik saya yang kini belajar di Taylor's College. Di dalam apartmennya, dia ditempatkan bersama 5 orang rakan lain. 6 orang la semua. Yang buat saya terkejutnya, among 6 of them 2 from them are atheists (those who disbelief the existance of God), 2 are buddhists, and only 2 of them are Muslims, including my brother. Memang sangat takut saya dengar. Ada satu hari salah seorang daripada si atheist ni tengah study (dia ni memang bijak gilo bak kata adik saya), sambil memegang satu botol. Adik saya just nak gurau2x je, adik saya cakap, botol arak ke tu? And you know what, seriously he replied, YES! Ya, ada botol arak. Tapi, alhamdulillah, semenjak adik saya berada di Taylor, he changed for the better i think. Alhamdulillah, dia cakap ada la join usrah yang diadakan di situ. Tapi dia pun kena adapt dengan suasana jahil macam tu, sebab nanti kalau dah fly ke Kanada (insyaAllah, kalau ada rezeki), dia akan hidup dalam suasana yang lebih jahil lagi dari itu.

Satu lagi pengalaman seorang senior saya yang berada di Texas, Amerika Syarikat. Menurutnya, rumahnya tu kadang-kadang malam-malam ada budak-budak lelaki dok lepak-lepak. I'm not really sure whether all her housemates are all muslims or not. Oh, oh, lelaki datang rumah wanita malam-malam. Apa kejadahnya? And she said whenever all the guys came to their house, she had to cover her head(of course right!) and isolate herself in her room. Yelah, takkan nak join pulak lelaki dan wanita yang dok lepak-lepak tu. Tapi, senior saya tu memang saya tabik la. Memang sangat bagus, siap pakai tudung labuh lagi.

See, environment is not the important reason why we can't be a better Muslim!

Tapi jangan pula kita ikut arus suasana semata-mata tanpa ada kefahaman langsung. Kalau suasana baik, kita jadi teramatlah baik. Kalau suasana jahil, kita turut sama jadi jahil.

Yang sebetulnya, jadilah jati diri yang baik. Sama-samalah kita menjadi seperti Sa'ad bin Abi Waqqas yang berkata pada Nabi SAW, "Aku adalah daripada panah-panah Islam, maka lemparkanaku ke mana saja yang engkau suka".

Hidup ini hanya sekali. Jom sama-sama kita manfaatkan peluang yang Allah beri pada kita.


notakaki :: Rasa sunyi pulak bila Amir dah balik ke Tylor. Lepas ni, saya pulak yang akan ke UIA. Oh, tidakkkk!!

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com