Saturday, October 16, 2010

mata oh mata


'Tears help us heal, and are a valuable aid to restoring inner calmness and peace'

Mata biasanya selalu dikaitkan dengan air mata. Air mata pula selalu dikaitkan dengan wanita kan. Secara saintifiknya, memang air mata mempunyai banyak manfaat. Menurut apa yang saya baca, apabila seseorang mengeluarkan air mata, biasanya kita akan rasa lega dan lebih kuat untuk menempuh segala ujian dan cabaran.

Tapi tahu tak, ada dua jenis mata yang tak akan disentuh oleh api neraka (moga mata kita tergolong dalam mata jenis ini..)? Ya, ini menurut apa yang saya dengar melaui ceramah Ustaz Azhar Idrus tadi, yang bertajuk Teman Di Kubur. Sila klik sini, sini, sini, sini, sini, sini, sini, dan sini untuk dengar keseluruhan ceramah yang bertajuk Teman Di Kubur ini.
p/s :: yang saya bold tu part yang ustaz cakap pasal hadith di bawah.


عَيْنَانِ لاَ تَمَسُّهُمَا النَّارُ: عَيْنٌ بَكَتْ مِنْ خَشْيَةِ اللهِ وَعَيْنٌ بَاتَتْ تَحْرِسُ فِيْ سَبِيْلِ اللهِ
“Dua mata yang tidak akan disentuh oleh api neraka: (pertama) mata yang menangis kerana takut kepada Allah, (kedua) mata yang bermalam dalam keadaan berjaga di jalan Allah”. [Imam al-Tirmizi. dishahih-kan oleh Syaikh Al- Albaniy]

1) Mata yang menangis kerana takut kepada Allah
2) Mata yang bermalam dalam keadaan berjaga di jalan Allah

Sama-sama kita berusaha agar mata kita tergolong dalam kalangan mata yang tidak disentuh oleh api neraka di akhirat kelak. Moga air mata yang menitis ini untuk Islam, bukannya kerana sedih kerana hal duniawi SAHAJA. Tak salah untuk menangis kerana hal dunia, tapi jangan sampai kita lupa menangisi dosa dan keadaan kita yang tak tahu lagi macam mana di alam barzakhdan akhirat kelak.


notakaki :: Empangan air mata ini memang mudah sangat tumpah. Tapi, saya doakan agar air mata yang keluar dari mata saya ini selalu menangis kerana terkenangkan dosa yang menggunung. Sama-sama kita berubah ke arah yang lebih baik.

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com