Monday, October 18, 2010

perbualan

This picture is totally not related with this post. I just love it!
Deviant Art, Pink Flower by Lavender1992


Ini perbualan kami bertiga semasa menonton cerita apa ntah kat Asian Food Channel (AFC), channel 703. Dialog ini campuran bahasa kelate dan bahasa ibunda, diharap anda semua tidak pening-pening lalat ketika membacanya.

Adik : Sedak nyo makanan tuh. Lapar la pulok tengok dio dok masok.

Kakak : Oloh ore putih masok semo boh arak dik. Salad pon boh arak jugak.


Adik : Nati kakak masak tak payoh la buh(masukkan) arak, tiru resepi dio tapi tak payoh(perlu) boh arak. Sedak ko arak eh?


Kakak : Kakak sero la sedak, tu ore putih dok minum tu. Lagipun Allah oyak arak tu haram sebab banyak effect ko kito. Tapi kita tak leh la nok try. Allah oyak doh haram ke. Ingat nati kat syurga nati Allah sedia sungai arak kat syurga nanti. Ni Allah nok uji hamba dio jah. Bilo Allah oyak haram, x leh la kito nok buat gapo hok Allah larang tu.

Adik : Yolo eh ado sungai arak kat syurga?

Kakak : Yolo la. Ustaz kakak ado oyak. Dale Quran pon ado oyak kan. Tapi kakak tak ingat la ayat mano. Dale syurga pun Allah buat air sungai madu. Sedak deh dok dale syurga.

Selepas perbualan tu, saya membelek ayat dalam Quran yang nyatakan hal ini. Banyak sebenarnya ayat yang menerangkan keindahan syurga. Antaranya ayat dalam surah Muhammad;

Perumpamaan jannah (syurga) yang dijanjikan kepada orang-orang yang bertakwa yang di dalamnya ada sungai-sungai dari air yang tiada berubah rasa dan baunya, sungai-sungai dari air susu yang tidak berubah rasanya, sungai-sungai dari khamar yang lezat rasanya bagi peminumnya dan sungai-sungai dari madu yang disaring dan mereka memperoleh di dalamnya segala macam buah-buahan dan ampunan dari Rabb mereka, sama dengan orang yang kekal dalam jahannam dan diberi minuman dengan air yang mendidih sehingga memotong ususnya.
(Muhammad: 15)

Kakak : Tapi, tok samo benda hok atas dunia ni ngan hok syurga. Hok dekat syurga mesti sedak lagi pade hok dunia nih.

Adik : Sedak nyo!

Lutfi : Best nyo kakak!

Kakak : Hola. Sedak la dok syurga. Sene jah nok masuk syurga, kito buat gapo Allah suruh dan tinggal gapo Allah larang. Pahtu buat la jugok hok sunat-sunat tu, baco Quran, semaye sunat, banyok la lagi. Pahni kito keno rajin la kalu nok syurga gak. Pahni lutfi jange la malas nok semaye deh kalu kakak suruh.

Lutfi tu adik saya yang berumur 8 tahun, darjah 2 la. Adik tu pulak darjah 6 dah. Lutfi tu manja sangat, almaklumlah anak bongsu, so kalau kita suruh dia buat sesuatu perkara, dengan nada yang tegas, terus budak ni merajuk. So, kena guna cara yang lembut sikit dengan budak kecik ni.

Kakak : Syurga ni besa n best sangat. Allah ni pemurah sangat. Kita buat amal sikit je, tapi Allah bagi syurga hok best tu kito. Contohnya, semaye solat sunat subuh, semaye 2 rakaat , 5 minit jah, tapi Allah bagi syurga ko kita.

Jom kita dengar ceramah Ustaz Azhar Idrus mengenai kelebihan solat sunat subuh ini. *just click the link*.

Adik : Tapi ke kakak, buleh ko kito buat amal sebab nok masuk syurga jah? Ikhlas ko gitu?

Kakak : Buleh. Tapi ado kakak denga, tu ikhlas tahap rendah la, ikhlas tahap orang awam po kito ni. Buleh kita beramal sebab nak syurga Allah, dan tak buat gapo hok Allah larang sebab takut neraka Allah.

Saya tak reti nak explain dengan detail sebab dengan ilmu yang cetek yang teramat ni, takut tersalah explain pulak kan. Jom dengar penjelasan Ustaz Azhar Idrus mengenai Ikhlas ini. *just click the link*

Itulah sedikit sebanyak perbualanku bersama adik-adik tersayang. Itu sahaja perkongsian pada hari ini. Moga beroleh manfaat.


notakaki :: Sejak dua menjak ni selalu kan saya linkkan video Ustaz Azhar kan? Perasan tak? Saya memang sangat suka cara dia jelaskan, sangat sempoi tapi ada isi. Dan memang sekarang ni dalam projek mengdownload video ustaz pom.

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com