Tuesday, November 30, 2010

aku seorang blogger


Kenapa buat blog? Pertanyaan ini kutanya buat diri sendiri. 14 Oktober 2009, itulah pertama kali saya menjadi seorang blogger. Nama blog yang dipilih ialah Telah Kupilih JalanMu, ia kekal hinggalah sekarang. Untuk melihat first entry saya, klik sini. Lepas baca tu jangan komen apa-apa, senyap je ye, malu sebenarnya nak linkkan, tapi sebab saya nak suh jugak anda semua baca.

Bagi yang dah baca, anda akan baca sebab-sebab saya buat blog. Pertamanya, saya ingin menyampaikan dan berkongsi serba sedikit apa yang saya tahu, even ilmu di dada ni memang lah sangat sikit + seciput je, tapi, saya tetap ingin berkongsi apa yang saya rasa saya patut kongsi. Dalam blog ini ada mungkin ada banyak menceritakan personal entries, contohnya pasal family atau pengalaman saya. Itu semuanya apa yang saya rasa saya boleh kongsi dengan semua readers, mungkin ada yang rasa itu tak relevan, tapi, itulah antara sebab saya buat blog, berkongsi apa yang saya rasa saya boleh kongsi untuk tatapan diri buat masa akan datang dan juga buat tatapan sahabat semua.

Kedua, saya ingin berpesan ke araj kebaikan. Saya berpegang kepada satu hadith nabi, iaitu, "Sampaikanlah dariku walau satu ayat". Ya, saya akui, saya tak petah berkata-kata di khalayak ramai, amat susah untuk bercakap atau nak bagi tazkirah kat public atau kat halaqah, serious, memang liat mulut ni, bukan tak ingin berkongsi, tapi, amatlah segan. Oh, teringat pulak pengalaman Bro Fadzli yang dari orang yang gugup untuk bercakap di depan, hinggakan masa dia diberi tugasan untuk memeberi tazkirah di surau semasa dia bersekolah di KISAS, dia cakap dalam keadaan yang dia tak sedar sebab terlalu takut. Tapi kini, dia adalah seorang motivator yang berjaya hinggakan dibayar RM 5000 untuk bercakap selama 2 jam. Hoho, hebat2x. Tapi tu dia, saya ni susah sikit, memang berdebar habis la kalau nak bercakap kat depan. Sebab itulah saya jadikan blog ini sebagai wadah untuk saya berpesan ke arah kebaikan, peasanan yang saya tujukan buat diri saya sendiri juga. Moga ini juga dapat menjadi bekalan buat saya dia akhirat sana.

Lastly, antara sebab saya buat blog ialah kerana ingin mengappreciate orang yang saya sayang, orang yang ada bahagiannya dalam hati saya. Umi abah, adik-beradik saya, keluarga saya, kawan-kawan saya dan juga sahabat-sahabat seperjuangan. Saya ingin mereka tahu yang saya amat menyayangi mereka semua, mereka-mereka yang selalu menceriakan saya tatkala saya sedih, mereka yang menasihati saya tatkala saya nampak macam terpesong, mereka yang sudi hadir dan menjadi sebahagian dari hidup saya.

Itulah antara sebab saya buat blog.

Sebab anda buat blog apa ye? Sila share lah ye.

Tapi, ingat, huhu, ingatan buat diri sendiri juga, manfaatkan blog kita sebaik mungkin kerana di akhirat nanti kita mungkin akan ditanya akan blog kita, masa yang diperuntukkan untuk buat blog, adakan ia ada manfaatnya untuk Islam? Persoalan yang selalu kutanyakan buat diri yang hina ini.

Dan, jangan sesekali kita jadikan blog untuk kita mempromote kejahilan dan dosa kita. Kalau dah tahu benda yang dibuat tu berdosa, jangan kita ajak orang lain untuk sama-sama buat dosa macam kita buat. Sebab ada satu hadith ni, saya tak ingat sebetulnya, tapi mafhumnya macam ni la, kalau kita ajak orang buat benda baik, kita akan mendapat 2 pahala, tidak akan dikurangi sedikitpun, iaitu pahala kita sendiri dan pahala orang yang buat kebaikan yang kita seru itu. Best kan, dapat duplicate pahala. Begitu juga dengan dosa, kita juga akan duplicate dosa kalau kita ajak orang buat kejahatan, dan dia buat kejahatan itu. Nauzubillah, jauhkan diriku dari mengduplicate dosa ni sebab dosa yang sedia ada pun sudah bertimbun banyaknya.

Oklah, sama-sama kita muhasabah diri kita dan membetulkan balik diri kita yang tak betul mana ni. Ops, tapi sebelum tu, anda WAJIB baca artikel ini. Jom layan, sila klik je ye!



Akhir sekali, terima kasih pada semua
yang sudi menjenguk blog ini.
Dunia aku. Pada yang tak sudi, silalah ke blog lain
yang jauh lebih bermanfaat.
Aku suka berkongsi, tapi tak rela jika orang datang,
membuat aku rasa tak selesa dengan duniaku sendiri.
Maaf sekali lagi ku ucapkan,
aku bukanlah manusia serba sempurna,
jauh sekali mengaku diri ini punya banyak ilmu.


Sekian, athirahariffin.

notakaki :: Kak husna, x se tutup blog, Betul kato kak, keno tingkatkan kualiti blog. Menulislah dengan mengingati Allah, moga pembaca akan mengingati Allah tatkala membaca blogmu. Cukup terkesan dengan ayat ini. Moga ada nilainya blogku ini di sisiNya.

6 sila..silakan komen..:

srikandi ISLAM said...

ak buat blog sbb ak rase medan dy luas..walaupun xseluas fb

n ak nk share ape2 y ak dapat..dlm majlis ilmu ke.....

erm lebih kurang je sbb kite nampaknya....

namun segalanya bersandarkan keikhlasan kpd ALLAH....

moge setiap patah perkataan y ikhlas terbit dari hati kita ni ALLAH kira sbg ibadah kpd-NYA....

ameen

athirahariffin said...

betul..ak dulu kan mirah, masa dok utp, banyok ak baco blog2x kak2x n abe2x rakan masjid, n dgn baca blog mereka juga ak raso ado perubahan dalam diri ak..

dan, niat ak buat blog pun ak nok ore hok baco berubah ke arah kebaikan ugok..
even, ak as penulis blog ni pun banyak khilaf

and, betul kata mum, it all based on our niat..
kalu kita ikhlas, akan ada ganjaran, n begitu jugok sebaliknya..

moga blog kita ni akan menjadi bekal buat kita di akhirat sano, even aku tahu, blog aku bknlah blog yg berilmiah sgt..

srikandi ISLAM said...

rakan masjid ~
kurindui...huhu

walaupun ak kuar utp sbb xtahan duk kt situ....

p i can't deny that i got something from there....stuju x??

rakan masjid mantop!!!

athirahariffin said...

i think i knew ur reason..
but, seriously, it was such a great experience to be at utp even it just for 5 months..
huhu

srikandi ISLAM said...

buleh make sdak!!haha

ak rindu nk g wi make ikan kt tasik..
g masjid utp y sejuk+tenang tu

ak juga rindu make kt kafe v5..
ingat lg dop..lpas exam musti nk g make situ..chicken chop..char kuey tiow

perghh! :))

athirahariffin said...

mum gak mirah, ingt makane jah..melelh air liur ak..
huhuhu..

urm, meme pom, miss nok wi makane ko ikan kt tasik tu, mesti ikn2x tu miss katku deh, ko guano?
haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com