Monday, November 8, 2010

blood donation

Hari ni saya dontae blood taw. First time. Mula-mula takut jugak, tapi fareeza aka orang yg dah donate blood 3 kali cakap yang tak sakit pun, so saya buat la.

Sebelum donate blood tu, mintak permission umi dulu. Hehe, saya kan anak yang baik. Nak donate blood mesti kena mintak permission dulu kan. Pastu umi pulak cakap yang umi nak call abah dulu. Then, umi mesej, "Kakak, abah bagi donate blood". So, bermulalah sejarah pertama kali saya donate blood! Untuk pengetahuan semua, blood type saya ialah O.

Selepas donate blood tu kan, saya rasa pening-pening. Sikit je, tapi rasa la jugak kan. Masa naik bilik, almaklumlah bilik saya ni tingkat 4, so, sampai je kat bilik, saya rasa tersangat pening. Sampai terduduk kat depan muka pintu bilik. Nasib baik qilah ada, dia yang tolong bukak pintu. Lepas tu, terus tidur. Tapi, sekarang dah ok.

Pesanan saya, esok, jom ramai-ramai kita donate blood. Kempen ni akan berakhir jumaat ni kalau tak silap. Jom ramai-ramai pergi AMF.

Ok, sebelum derma darah, pastikan anda periksa checklist ni dulu ye:
1. Anda sihat pada hari itu.
2. Anda berumur 18-60 tahun.
3. Berat badan melebihi 45 kg.
4.Tidur melebihi 5 jam.
5. Tiada masalah perubatan.
6. Tidak mengambil sebarang ubat (seperti antibiotik) atau alkohol.
7. Anda telah mengambil sedikit makanan sebelum menderma darah.
8. Anda tidak terlibat di dalam kegiatan :
-Hubungan sejenis (homosexual)
-Hubungan jenis dengan kedua-dua jantina (bisexual)
-Hubungan jenis dengan pelbagai pasangan atau pekerja seks komersial
-Penyalahgunaan dadah secara suntikan
-Menjadi pasangan kepada golongan di atas
9. Pendermaan terakhir > 3 bulan

Jadi, kalau anda rasa anda memenuhi kriteria di atas, jejomz kita derma darah. Niat lillahitaala, insyaAllah boleh pahala. Mana tahu dengan darah yang anda derma, even hanya 350 ml, kita dapat membantu orang yang memerlukan.


notakaki :: Perjalanan KB-KL semalam, saya sampai kat Hentian Putra dalam pukul 7 lebih. Sepatutnya sampai pukul 5. Memang lewat la. Lepas habis solat Maghrib kat sana, saya dan amir naik KTM. Saya berhenti kat KL Sentral, amir ke Subang Jaya. Takut jugak jalan sorang-sorang malam-malam, tapi buat-buat berani. Sampai kat UIA pukul 9.30 malam, mujurlah qilah, sarah dan ainu ada tolong angkat barang masa sampai kat gate. Berat nak angkat barang sorang-sorang. Dalam beg tu ada macam-macam, budu, keropok, colek, semua ada. Ni bahan-bahan untuk jualan gerai PERMATE masa RAFEST nanti.

1 sila..silakan komen..:

Qistina said...

suka donate blood gak...
b4 diz ingtkan sy ni gang O gak, bila check br taw rupa2nya B...
rs best je saat nampak darah mengalir dlm bag 2....

semoga usaha kita tu dpt memberi manfaat kpd insan yg memerlukannya & diterima Allah....
=)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com