Friday, November 19, 2010

cerita RAFEST

Ok, RAFEST dah nak masuk seminggu berlalu tapi still nak cerita jugak. Saje je, nak abadikan memori RAFEST dalam blog, untuk tatapan saya sendiri di masa hadapan. Actually, RAFEST ni shortform kepada Raudhah Festival. Ianya berlangsung selama seminggu. Banyak program yang diadakan, tapi yang saya nak ceritanya mungkin la lebih pasal Bazaar Rafest sebab ini satu-satunya program yang saya terlibat. Even satu ni je, tapi ianya sangatlah meletihkan. Serius, letih sangat!

Untuk pengetahuan semua, Bazaar Rafest ni berlangsung selama 3 hari, iaitu pada hari Jumaat, Sabtu dan Ahad. Maknanya, gerai kami juga akan dibuka selama 3 hari sebab dalam masa 3 hari ni, tiada satupun cafe di dalam UIA yang dibenarkan berniaga. Dalam blog ni pun ada cerita pasal gerai kami ni, namanya PERMATE. Gerai ni gabungan 3 society, iaitu persatuan anak Kelantan, anak Terengganu, dan bekas pelajar Maahad.

Bermula hari khamis lagi, saya ke rumah Cik Ti, untuk beli barang-barang untuk jualan nasi kerabu. Terkilan jugak sebab tak dapat pergi talk Ustaz Syaari dan isterinya pada malam ni. Letih kami berdua (saya dan qilah) naik komuter sampai ke Ampang. Thanks to Cik Ti sebab sudi bawa kami beli barang-barang sebab memang hari ni kami tiada transport untuk ke pasar. Hari seterusnya, mujurlah ada student first year, Fatah yang ada kereta yang sudi memandu saya, ainu dan pijah ke pasar pada setiap pagi dan petang untuk membeli barang-barang basah.

Alhamdulillah, sambutan di gerai kami amat menggalakkkan. Nasi kerabu kami sepatutnya bercolour biru, tapi disebabkan bunga nasi kerabu yang ada kat rumah cik ti sikit je, so masa kat pasar sibuk kami mencari sumbo(pewarna kunig) untuk buat nasi kerabu kuning. Lantaklah, mix and match. Mulanya saya memang amat takut sebab seriously tak pernah masak nasi kerabu untuk kuantiti yang banyak. Masa beli barang pun satu hal, tak tahu nak budget banyak mana barang yang harus dibeli untuk kuantiti beratus-ratus orang. Sampai ada satu hari sambal kerisik ikan habis pada sebelah petangnya, nasi dan bahan-bahan lain ada lagi, mujrlah gerai sebelah pun jual nasi kerabu jugak, selepas berunding, mereka bagi free jer kat kami.

Sauasana di gerai sangatlah meriah. Opss, bukan sebab pembeli yang ramai, tapi disebabkan kekecohan kami, almaklumlah, tiga society bergabung. Mereka semua ni tengah potong ulam pun boleh bergelak ketawa, yelah, logik jugak, sebab potong ulam hanya perlu guna tangan je, tak perlu guna mulut, so mulut tu digunakan untuk berbual-bual kan. Oleh sebab kami ni terlalu ramai, sampai area gerai sebelah pun kami kebas, mujurlah mak cik tu baik nak bagi, plus dia tak perlu gunakan ruang gerai dia sebab makanan mereka dah dimasak di rumah barangkali.

Masa hari kedua juga, yakni hari Sabtu, Sakinah Zabidi Azhar (skemanye tulis nama penuh) aka kinah z yang belajar kat Sunway College tuh datang melawat. Rupanya baru tahu kinah dan adik saya tinggal dalam satu perumahan, even adik saya belajar kat Taylor College. Amir pun satu, tak pernah nak cerita kat kakak dia yang dia ni pernah jumpa si kinah. Oh, memang kecoh la kalau mak cik ni datang. Seriously, lama sangat dah tak bergalok-galok dengan budak-budak Naim sekalian. Malam tu, saya, eti, kinah m, kinah z dan mira, berkumpul ramai-ramai dan berborak sampai tak ingat dunia. Serious, rindu sangat moment macam ni. Rindu sangat kat Naim. Kat Naim best sebab tak de lelaki, so, dunia ni memang macam kami yang punya, tanpa perlu hiraukan lelaki (eh, jangan cop saya anti lelaki pulak ye, naluriku still suka pada lelaki, cuma tak suka kalau mereka berada di sekeliling, rimas!)

Apa yang penting, Rafest kali ini sangat BEST! Sangat terasa ukhuwah itu. Terima kasih pada eti, kak husna, kak wirdah, dayah, qilah, ainu, najah, yana, shera, farah, nik, huda, nazurah, fatimah dan semua la rakan-rakan dan junior-junior maahad yang menceriakan saya selama 3 hari Rafest berlangsung. Terima kasih juga saya ucapkan pada pihak muslimin yang banyak membantu, rasa tak perlu sebut nama sebab memang tak ingat semua pun! Kerjasama anda amat saya hargai. Walaupun letih hari-hari perlu ke pasar seawal jam 8 pagi, dan balik bilik pada pukul 1 pagi lebih, tapi ia satu memori yang saya tak akan lupa. Even saya sampai saya langsung tak sempat baca Bio untuk quiz hari Isnin, tapi Allah pemudahkan urusan quiz saya. Memang tak betul semua, tapi at least even tak baca langsung, saya boleh jawab quiz. Apapun, pesan PM (program manager), first sekali niat lillahitaala, ikhlas buat kerana Allah.

Setakat itu sahaja coretan saya mengenai Rafest kali ini, mungkin ianya tak detail, tapi harap ianya boleh menjadi tatapan saya untuk kemudian hari. Gambar akan diupload, tapi bukan sekarang sebab tak de wayar nak connect phone ngan laptop tu (apakah namanya?).


notakaki :: Gembira berada di rumah bersama keluarga tercinta. Alhamdulillah, tahun ni sempat semayang raya, sebab tahun lepas saya beraya atas bas, pukul 8 pagi lebih baru sampai Kelantan, tahun ni pukul 5.30 pagi sampai.

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com