Tuesday, November 2, 2010

rat dissection

Hari ini, 2/11/2010, saya buat rat dissection taw. Wah, best rupanya buat experiment rat dissection ni. Mula-mula punyalah takut campur geli campur dok fikir macam mana nak pegang tikus tu, sebab saya memang alah sikit dengan binatang tu.

Honestly saya cakap, takut sangat menanti hari selasa sebab nak bedah tikus hari ni. Roomate saya, aqilah, dah buat experiment ni hari isnin. So, dia la yang cakap ok je bedah tikus ni, mula-mula je geli. Tapi saya still tak boleh nak accept apa dia kata sebab mindset saya geli dan kesian nak bedah tikus ni. Masa umi call petang isnin tu, siap cakap lagi kat umi yang saya nak bedah tikus dan saya tak ready sebab geli. Umi tanya, tikus tu hidup ke tak masa kita ambil dia dari bekas tu, saya cakap tak sebab qilah dah cakap yang tikus tu dah tak bergerak sebab dah letak formalin. Umi pun cakap, masa umi buat experiment ni masa matric UKM dulu, tikus tu still bergerak-gerak masa kita nak ambil dia dari bekas tu. Allah! Gelinya, bayangkan masa kita pegang tikus tu, dia still gerak-gerak.

Alhamdulillah, experiment hari ni berjalan lancar. Mula-mula masa nak ambil tikus tu memang geli. Tapi saya buat-buat cool sebab dalam kelas tu ramai budak lelaki, nanti nampak macam gedik pulak kalau buat geli kan. Tapi dalam hati, Allah je la yang tahu betapa gelinya saya dengan tikus tu, rasa macam nak baling je tikus tu masa pegang ekor dia tu.

Saya sangat la enjoy masa bedah tikus tu. Masa tu saya dah tak geli sebab saya bayangkan saya tengah menyiang ayam, so, ok je la kan. Yang saya excitednya masa tengok semua internal organ tikus tu, serius, enjoy sangat. Terdetik jugak di hati, betapa indah dan telitinya ciptaan Allah. Tu baru kita discover yang tikus punya, kalau yang manusia lagi complicated. Allahuakbar!!

Jom kita tengok gambar nak? Ni sikt je ni, malas nak upload banyak-banyak. Tadi masa tengak syok-syok brgambar, siap miss cakap lagi. Ok, i dont want to disturb you'll, just continue your photoghraphy session. Haha, sporting kan miss biology saya.


Sori la tikus, saya bukan nak bunuh awak,
tp saya terpaksa taw. Ni tikus betina, yang ayuni punya.

This is my rat. A male rat!

Me and my rat.


Fareeza excitedly showing her rat.

Oklah, dah malas nak tulis lagi. Setakat ini je la ye. Esok saya balik Kelantan, bukan hari ni. Saya tersilap rupanya, mujurlah semalam tak packing lagi barang-barang. Nasib baik umi call tanya bila saya balik dan check betul-betl tiket bas, kalau tak sekarang saya dah on the way ke Hentian Putra dah ni. Ni la akibatnya kalau tak check betul-betul tarikh balik kat tiket bas tu. Adoai, careless betul!


notakaki :: Doakan keselamatan saya pulang ke Kelantan ye readers semua!

2 sila..silakan komen..:

Izzati Nur said...

wah2 bestnya!!

ak dulu orang lain tlg belah
nak bukak perut dia.ak amik
part sket2 je.geli2

miss bio nama sape tirah??

athirahariffin said...

miss bio ak namo miss syafiyyah..
best la eti bedoh tikus, ak siap kelebek abih palo dio. ingt nok tgk otok dia tp x de maso la pulok..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com