Saturday, January 1, 2011

2011


Pejam celik pejam celik, 2011 bakal tiba. Tak rasa la. Umur menginjak 20. Huh, no more teen years! Hari-hari terakhir berada di rumah ni sangat sedih. Berat hati untuk tinggalkan rumah dan balik ke UIA. Petang tadi, beli barang adik dan malamnya packing barang adik. Oh, lupa cakap, alhamdulillah, adik berjaya ke MTS. Esok daftar MTS. Esok juga saya bakal meninggalkan rumah tercinta. Esok juga kami berdua tak boleh rasa betapa nikmatnya tidur di rumah.

Masa tengah packing tu dia nangis (ni semua sebab Imran la yang memandai je nak kacau adik!), cakap tak nak pergi, tak nak tinggalkan umi. Masa tu saya yang tengah lipat baju-baju adik ni control cun depan adik tak keluarkan air mata, dalam hati memang sebak. Sebak untuk tinggalkan adik di MTS, sebak juga sebab saya juga bakal tinggalkan umi. Tapi umi cakap adik kena berjihad, sebab cita-cita adik nak jadi hafizah. Umi cakap adik boleh tolong umi kat akhirat sana. Sebak. Saya pun kena berjihad lawan nafsu untuk tuntut ilmu. Umi cakap kita kena bersusah dulu, bersenang kemudian. Tiba-tiba umi cerita pengalaman umi tinggalkan mek dan ayoh sejak Form 1 lagi untuk belajar kat Sri Puteri, lepas SPM pula ke STF(Sekolah Tun Fatimah), lepas tu terus ke UKM. Umi cakap memang dari kecil berpisah dengan keluarga. Dulu mana ada phone, sekarang senang, phone ada, skype ada, bila-bila masa boleh contact. Panjang cerita umi, even cerita ni dah banyak kali repeat, tapi tetap best. Umi memang suka bercerita.

bye 2010. hi 2011.

2010. Tahun yang cukup bermakna. Banyak dugaan datang. Tapi, dugaan dan ujian tu kan tanda Allah masih sayangkan saya, untuk uji sejauh mana keimanan saya. Saya terima semuanya.

Tak kurang juga pengalaman manis yang diperoleh. Usah dicerita, banyak. Alhamdulillah Ya Allah.

Umur menginjak 20. Tak masuk 21 lagi. Kenapa nak 21? Sebab umur 21 boleh mengundi, kan, kan?

20 tahun aku hidup. Eh, sebenarnya tak sampai lagi. Nanti 20 Februari 2011 nanti cukup umur 20. Tapi, kalau difikir-fikirkan balik, selama hidup ni apa sumbanganku untuk Islam?


Aku?
Kamu?
Macam mana?
Apa jasa dan pengorbanan kita untuk Islam?
Adakah selama kita hidup
kita menyokong Islam?
Atau adakah kita pendokong?

Sekadar persoalan untuk kita berfikir.
Ya, kau kau.
Aku aku.
Memang kubur kita lain-lain nanti.
Cuma....
aku harap kita sama-sama dapat ketenangan di akhirat nanti.
Dan aku harap...
kita bukan di kalangan manusia yang menyusahkan manusia lain,
yang membantutkan usaha,
yang menghalang gerak kerja dakwah


Itulah. Mari sama-sama kita berfikir. 2011 bakal gempak. Gempak kalau kita yang nak jadikan ia gempak. Kita perlu berusaha untuk jadikan ia gempak. 2011, harapnya azamku akan tercapai, sebab azam tahun ni masih banyak tak tercapai.


notakaki :: Cuti ni ingat nak buat fruit tart. Lama dah mengidam nak buat. Tapi, end up tak buat jugak.

1 sila..silakan komen..:

s a h a b a t said...

salam buat saudari , sy mdapati blog anda sgt sesuai untk enteri sy akan dtg .. enteri sy akan dtg ialah pgumpulan blog² yg menarik .. saudari mrupakan slh 1dripadanya . sekiranya saudari ingin mberikan maklum belas , shoutbox sy pd blog sntiasa trbuka bt saudari . sekian.. : )

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com