Saturday, December 4, 2010

kahwin


Ok, sekarang ni memang ramai sangat cakap pasal kahwin. Semua tak sabar nak kahwin nampaknya. Sana sini cakap nak kahwin awal. Hari ni, saya pun nak menyuarakan pendapat saya juga. Kalau anda rasa tak setuju dengan pendapat saya, saya amat berlapang dada jika anda meninggalkan komen anda di sini. its just an opinion from me, a girl that just want others to know her opinion about this matter.

Ya, elok sebenarnya kahwin awal ni, sebab dapat menjaga hati serta diri sendiri dari terjerumus ke arah jalan zina. Saya pun banyak baca blog-blog mahasiswa dan mahasiswi yang kahwin awal, ramai, kebanyakannya dari UIA sendiri. Bagus, mereka memang bagus sebab niat mereka untuk kahwin awal demi untuk menjaga hati di kedua-dua belah pihak yang masing-masing sudah ada 'rasa' dan tak mahu ianya berlanjutan ke jalan awal zina iaitu couple itu sendiri.

Ya, memang fitrah sebenarnya wanita akan suka lelaki dan lelaki akan suka wanita. Tipu ah kalau saya cakap saya tak pernah jatuh hati pada mana-mana lelaki, sebab ianya memang fitrah yang Allah dah jadikan. Indah sebenarnya perasaan ni, sebab tu lah kalau kita dok ikut nafsu dan ikut telunjuk syaitan, boleh binasa kita. Nafsu itu memang indah, sebab tulah kita kena bermujahadah melawan nafsu. Jangan la dok melayan sangat perasaan indah itu sebab kita sekarang bukan di alam yang boleh lagi merasa perasaan itu, Faham tak ni, maksudnya, kita tak ada ikatan akad yang sah yang menyatukan hati kita dan hati dia secara halal untuk membolehkan kita layan perasaan ni.

Ok, sekarang semua faham, cinta sebelum kahwin itu tak boleh, Terus terang saya katakan, couple itu sendiri tak boleh, dan ianya haram. Ini bukan saya kata, tapi ini kata para alim ulama. For your information, that is not so me to just let those who are in love to involve in coupling as i know that is strongly forbidden in Islam. But i'm just a weak girl that can do nothing, i just can voice out only in this blog. I do really hope they read and understand what i intend to say. Mungkin akan ada yang akan terasa dengan statement saya, tapi tahulah, pahit untuk mengatakan benda yang benar. Memang pahit, sebab mungkin saya akan dibenci dengan statement yang saya tulis hari ini.

Tapi, tak semestinya kalau dah berkenan tu kita terus fikir nak kahwin, tanpa memikirkan perkara dan juga tanggungjawab yang harus dipikul SELEPAS kahwin itu sendiri. Apa yang saya nak tekankan disini, kita harus juga memikirkan tanggungjawab itu, bukan hanya membuta tuli nak kahwin sebab kita dah berkenan, dan merasakan kahwin itu sebagai jalan penamat kepada segalanya. For me, marriage is not the end of everything, it is the beginning of everything. Sebab itulah, kalau nak kahwin, be serious with it. Fikirkan akan tanggungjawab yang bakal ditanggung. Perkahwinan merupakan satu jalan untuk kita mencapai redha Allah. Pasangan yang soleh dan solehah juga mampu menuntun kita ke syurga. Zuriat yang dianugerahkanNya juga mampu mendoakan kita tatkala kita di alam kubur dan mampu membawa kita ke syurga. See, betapa besarnya peranan perkawinan itu. Bukannya perkara main-main ni. Its a serious matter, it relates with our life now and hereafter.

Ada pernah kawan saya cerita, kisah ini diceritakan oleh pensyarahnya kepadanya. Kisahnya macam ni, dulu ada la student CFS ni, mereka ni dah berkahwin. Isterinya bertudung labuh, berjubah, berpakaian menutup aurat seperti yang dituntut Islam dan ada ciri-ciri wanita solehah. Khair, tapi yang saya tak suka dengar ialah si suami ni jenis yang mata liar, pantang ada lecturer atau rakan sebaya yang cantik, bulat mata melihatnya. Sangat tak menjaga pandangan.

Dan yang paling saya tak puas hati mendengarnya, perbuatan ini dilakukan di depan si isteri. Tengah dok makan sekali, tiba-tiba ada wanita cantik lalu di depan, mata suami liar melihat lenggok perempuan cantik itu. Kalau saya jadi isterinya, luluh hati saya. Mungkin la, kalau fikir logik, memang lelaki berdarah muda ni memang macam tu. Dan ini adalah contoh lelaki tak matang yang kahwin dan tak memikirkan tanggungjawabnya kepada isteri, walau hanya menjaga mata, sebab dari mata tutun ke hati. Kalau saya lelaki macam ni memang rejected la. Nauzubillah dapat husband macam ni. Sebab tulah madam tu pesan, kalau nak cari suami, biarlah dia matang dan tahu peranan dia sebagi suami dan seorang yang akan menjadi ayah kepada anak-anak kita nanti. Tak salah kahwin awal, tapi carilah isteri atau suami yang tahu tanggungjawab berat yang akan ditanggung selepas lafaz sakinah diucapkan.

Lafaz akad memang satu lafaz yang senang disebut. Tapi, dengan terlafaznya akad itu, tanggungjawab menggunung bakal dipikul. Saya bukan menentang kahwin awal, saya amatlah menggalakkannya sebab ianya mempu menjaga hati dan organ lain dari terjebak dengan zina. Umi dan abah saya pun menyokong kahwin awal, walaupun umi dan abah saya kahwin pada usia 27 tahun sebab menunggu abah saya habiskan pengajian perubatannya. Tapi, sebelum anda menbuat keputusan yang serious untuk berkahwin, be serious with it dan fikirkan akan tangggungjawab itu. Remember, marriage is not the end of everything, it is the beginning of everything.

Mungkin saya bukan yang layak untuk bercakap mengenai hal ini, tapi saya hanya ingin memberikan pandangan kolot saya ini dan mengabadikannya di blog buruk ini.


notakaki :: Ok, saya rasa sangat matang cakap pasal tajuk ni. Huh!

7 sila..silakan komen..:

hfztlSOLEHAH said...

thumbs up!
nice entry :)


*matang dh tuu bolehla nk propose ke umi nk kawen awl :p

srikandi ISLAM said...

like!!

erm xlamo doh mu tu..matang doh key..haha

athirahariffin said...

soleh : oloh la, x dok calon kito..tok po dio, rama dok queue tu..x po la bilo2x pom nikoh, asal buleh husband soleh..huhu..tp keno jadi solehah dulu ni..loni pom x betol stereng mano lagi ni..

mirah : mu la dulu, ak tunggu mu nikoh dulu..pahtu baru aku nikoh..hoho

Izzati Nur said...

waahh tirah!!!

aku cuba wt entry sal ni
p buke jiwa aku lagi kot
sekat huk3

tahniah :)

athirahariffin said...

eti : laa, ak pon buke jiwo ni..cumanya sajo nak bagi pandangan sbb rama sgt raso kahwin ni the solution of everything. yes, it is, tp kito keno ingat, it is not the end of the problem..

syazwina firdausi said...

thumbs up!^_^

matang enuff??hhe..bleh da cr calon ;)

athirahariffin said...

syazwina :: perasan matang je..erkkk, calon tak de lagi..kosong lagi...hehe

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com