Monday, December 6, 2010

kaki oh kaki


Kaki, rasa ramai yang dah tahu mengikut Mazhab Syafie, ianya aurat bagi wanita, tapi tahulah anda, sebenarnya masih ramai yang tak tahu bahawa kaki ini aurat sebenarnya. Yang dah tahu tu, ok lah, harapnya anda menutupnya la kan, jangan jadi orang yang berilmu tapi tak beramal dengan ilmu yang ada. Tutuplah kaki anda, mahukah anda pada setiap langkah anda berjalan, anda mendapat dosa atas benda yang anda rasa ringan, kaki je pun. Dosa kita ni dah banyak, janganlah kita nak menambah lagi dosa yang dah sedia ada. Tutuplah kaki anda wahai muslimat!

Tapi, bagi yang tak tahu. Sekarang ni anda kena tahu yang kaki itu aurat dan berDOSA jika anda mendedahkannya pada yang tak halal melihatnya. Mungkin anda tak tahu sebab tak ada orang yang nak beritahu anda kan. Mungkin ada antara kami yang tahu ni takut untuk beritahu anda, atau mungkin juga ada antara orang yang dah tahu ni memandang rendah pada anda sebab anda tak menutup aurat sepenuhnya atau mungkin ada antara kami yang hanya pandai mengutuk anda di belakang, tapi di depan, sangat pengecut. Itulah silap daie sebenarnya, golongan seperti anda ni tak mahu dekati.

Tahulah sahabat, kaki kita ni aurat. Mungkin ada yang tanya kenapa bercakap pasal kaki je, seolah-olah hanya kaki itulah yang aurat. Sebenarnya, saya sedih melihat kalian semua mempertontonkan benda yang sangat senang untuk ditutup. Janganlah kita ikut kata-kata syaitan. Janganlah kita memandang enteng akan kaki ini walaupun ianya berada di tempat paling bawah. Jangan kerana kaki kita, kita ditarik ke neraka kelak. Ingatlah azab Allah yang bakal kita tanggung kelak!

Tutuplah kaki anda! Tak wajib untuk pakai sarung kaki, tapi yang wajib ialah menutup kaki itu sendiri. Terpulang, jika anda rasa pakai kasut boleh menutup kaki anda, pakai kasut. Banyak brand kasut yang cantik-cantik sekarang, Crocs, Crocodile, School, Bata, Hush Puppies, Bonia, BUM, oh banyak lagilah. Beli yang mana anda berkenan, tapi yang penting tutup kaki anda. Jika anda rasa dengan melabuhkan kain anda, pihak muslimin tak nampak kaki anda, tutuplah dengan cara itu. Whatever it is, you covered your feet!

Saya pun dulu pernah jahil, saya mula tutup kaki pada umur saya Form 3. Sangat lewat! Even saya ni student SMKA, saya tahu ianya aurat, tapi saya tak mempraktikkan ilmu yang saya ada. Hinggalah pada satu hari saya terfikir, takkanlah aku nak buka aurat aku, buka kaki aku, setiap langkah aku jalan, muslimin nampak, dan aku dapat DOSA. Alhamdulillah, walaupun agak lambat saya realise, tapi at least saya tersedar. Moga Allah ampunkan dosa saya selama mana saya tak menutup aurat sebelum ini. Tapi, tak terlambat untuk anda berubah, asalkan anda ada niat untuk berubah ke arah yang lebih baik. Anda tak terlambat jika anda selagi mana anda belum lagi menemui ajalmu.

Pada semua yang terbaca entry ini, dan pada yang masih lagi tak menutup kakinya. Harapan saya besar agar anda mula berjinak-jinak menutup kaki anda. Jangan anda hanya pakai tudung, tapi tak menutup aurat sepenuhnya. Jangan anda tahu untuk tutup aurat sepenuhnya masa solat je. Cuba berjinak-jinak untuk menutup aurat sebetulnya semampu anda. Memang pada awalnya kita akan rasa segan dengan kawan-kawan mungkin, sebab sebelum ni dok terdedah je kaki, ditambah pula dengan hasutan syaitan yang memang tak suka anda menutup aurat. Mujahadahlah melawan nafsu, moga ada ganjaran di sisiNya. Tapi tahulah, lama-kelamaan, anda akan rasa sangat awkward bilamana kaki anda tak ditutup, bilamana anda rasa anda mendapat dosa atas setiap langkah anda, bilamana anda terfikirkan azab api neraka yang menanti anda dan bilamana anda faham kenapa kaki anda perlu ditutup.

Sama-sama kita berubah ke arah yang lebih baik. Sayang semua!

Eh, nanti dulu, pada yang rajin, sila taip You Tube dan taip lagi Hukum Pakai Stokin, ceramah yang disampaikan oleh Ustaz Azhar Idrus. Sangat best ceramah ustaz! Kejap je pun. Tadi nak upload, tapi tak boleh. Silakan ye!


notakaki :: Doakan saya mudah untuk menerima ilmu, doakan saya mendapat kejayaan dunia dan akhirat. Saya tak mahu kegagalan saya jadi fitnah pada Islam!

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com