Sunday, December 12, 2010

selawat di hujung minggu

Alhamdulillah, pada hujung minggu ini, hari Sabtu, saya ditakdirkan Allah, saya antara yang terpilih untuk ke majlis KL Berselawat, yang diadakan di Dataran TV Al-Hijrah, berhampiran Masjid Negara. Seriously, sangat teruja sebab ini pertama kali dalam hidup pergi ke majlis selawat seumpama ini.

Untuk membaca perjalanan kami, rasanya, eloklah anda klik blog kak Afiqah dan blog Farah Adlina. Rasanya mereka secara detailnya telah menceritakan perjalanan kami ke majlis itu. Lagipun, hari ni sebenarnya tak ada mood sangat nak update blog sebab banyak lagi kerja yang perlu dillakukan.

Syukur juga saya panjatkan ke hadrat Illahi kerana saya berkesempatan untuk bersua muka dengan Habib Ali Zeinal Abidin AlHamid, yang selalu diceritakan oleh Ustaz Muhadir. Sungguh, ini kali pertama diri ini bertemu sang Habib, mungkin sebelum ini tak dipilh olehNya untuk mentap wajah sang Habib. Perwatakannya sangat tenang, caranya memberikan tausiyahnya sangat menyentuh hati.

Sebenarnya, saya ingin berkongsi sedikit ilmu yang saya rasa sangat berharga sewaktu Habib Ali memberikan tausiyahnya. Banyak yang diberikan olehnya, tapi yang ini saya rasa sangat penting untuk dikongsi.

Menurut Habib Ali, Nabi Muhammad SAW berwasiat akan 3 perkara kepada para sahabat, iaitu :
1) Ajarkanlah anakmu cinta pada Nabi Muhammad SAW
2) Ajarkanlah anakmu cinta pada keluarga Nabi Muhammad SAW
3) Ajarkanlah anakmu cinta pada Al-Quran

Bagaimanakah caranya? Ini antara yang perkara yang perlu dilakukan untuk memupuk rasa cinta ini.
1) Sentiasa membaca dan mengkaji sirah Nabi Muhammad SAW
2) Meneladani akhlak Baginda
3) Memperbanyakkan bacaan selawat memuji Baginda

Sahabat, sama-sama kita hidupkan hati kita untuk mencintai Baginda Rasulullah SAW sebagaimana cintanya Baginda pada kita semua, umat akhir zaman. Moga di akhirat sana kita bakal bertemu jasad yang mulia ini, moga kita mendapat syafaat Baginda kelak. Baginda juga pernah bersabda yang bahawasanya kita akan dikumpulkan di akhirat nanti bersama orang yang kita cintai, tepuk dada tanyalah iman, siapa yang anda cintai tika ini? Sama-samalah kita mencintai Baginda agar kita semua dapat besama dengan Baginda di akhirat kelak. Namun, kebanyakan dari kita lebih cinta akan artis-artis Korea, Jepun dan sebagainya.

Sama-sama kita amalkan apa yang diajar Habib Ali ini. Buat masa sekarang, memandangkan saya masih lagi tak berkeluarga, insyaAllah saya akan terapkan apa yang diajar ini pada adik-adik saya. Suatu hari nanti, akan saya ajarkan pada anak-anak saya. InsyaAllah...

Haa, cakap pasal anak, masa majlis selawat tadi saya terjumpa budak yang sangat cumeeeelllll. Saya sempat dukung dia taw, jangan dengki ye. Masa break antara maghrib dan isyak tu sempat jumpa dan cakap dengan ibu dia. Sempat jugak saya cubit pipi dia yang gebuuu tu, masa tu dia tengah tidur. Bagus parents budak-budak ni, ajar anak-anak masa kecil lagi ke majlis ilmu. Kalau kecil-kecil kia dah ajar, nanti besar tak la susah untuk ke majlis ilmu kan.

Yang pakai rida' hitam tu abangnya.
muka budak yang saya cubit pipi tu tak nampak pulak.

Program tamat agak lewat, rasanya nak dekat pukul 12 malam. Kami agak letih, tapi berpuas hati sebab hujung minggu ini terisi dengan benda yang sangat berfaedah. Untuk pengetahuan semua, lepas habis majlis itu, saya menemani Dayah ke UM melawat rakannya, Fara. Jadi, bermalamlah kami di UM.

Doa saya moga Fara dan mereka yang dalam program Ambang Asuhan Jepun(AAJ) ini akan berjaya fly ke Jepun semuanya. Hoho, mereka ni sangat packed hidupnya, pagi sampai petang kelas. Mereka sangat cemburu dengan student UIA yang sangat free jadualnya. Student UIA sekalian, jangan kita buang masa lapang kita, mereka ni sangat susah untuk dapat masa lapang, kita ni masa lapang banyak, tapi, tersalah isi dengan benda tak berfaedah buat diri, keluarga dan juga Islam!

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com