Sunday, January 16, 2011

masa

Pagi tadi terdengar perbualan adikku masa kami tengah berbual-bual.

"Jom tengok movie, dah download movie baru"

Ada la budak ala-ala skema jawab,

"Kita tengok movie 2 jam lebih kan, means, 1/12 dari masa kita sehari kan. Malaslah!"

*note : Perbualan ni sudah ditranslate ke dalam bahasa yang boleh difahami ye. Kami tak cakap seskema ini di rumah.

Jawapan tu memang agak skema untuk seorang yang dah habis SPM. Oh sangat skema la. He used to spend his free time to read books. Skema kan? Bagus tarbiyah budak maahad tahfiz ni, hati saya tiba-tiba berbisik. Hee~~
p/s : bila baca sila jangan koya!

Tapi, memang betul. 2 hours is such a long period of time for me. Tak kira la buat apa pun. Tapi kan, biasanya manusia ni kalau tengok movie / fb / main game, masa tu rasa kejap sangat je. Kalau spend masa untuk study, huh, punyalah lama rasa. Baca Quran, lagilah rasa macam masa sangat lambat berlalu. Nak habiskan Surah Al-Kahfi tiap-tiap pagi jumaat pun rasa lama, walhal tak sampai sejam pun. Oh manusia, kau tak nampak pahala itu, kalau kau nampak, mesti kau akan gunakan masa untuk benda berfaedah je. Manusia, manusia.

Pernah orang tanya saya, sebab dia tahu sem ini saya sangat free, "Masa free-free buat apa? Bestnya, mesti hari-hari layan movie ni". Oh tidak, saya bukan hantu atau kaki movie. Dalam lappy pun rasanya tak ada movie. Hoho, skema kan. Saya tengok je, tapi serius saya bukan jenis yang terhegeh-hegeh pergi bilik orang lain nak copy movie or whatever la. Ataupun yang tercongok depan laptop nak habiskan berbelas-belas episod cerita korea.

Konklusinya, bukan nak suruh anda jadi skema macam saya. Ada movie yang boleh bagi moral value yang baik. Ada. Tapi bagi saya, kalau masa tu rasa tersangat free dan tak ada benda lain nak buat, tafaddhal.

Saya bukan nak cakap pasal movie sebenarnya. Tapi, pasal masa. Masa itulah yang saya nak tekankan. Buatlah apapun, tapi pastikan masa digunakan dengan sebaiknya. Tips dari kisah itu, saya mesti selalu bahagikan masa yang saya guna untuk buat sesuatu dengan 24 jam. Baru nampak betapa banyak atau sikit saya guna masa untuk sesuatu perkara. Faham ke? Ayat dah macam keling.

Masa yang kita gunakan akan Allah tanya di akhirat kelak!

1 dalam 10 muwasafat tarbiyah pun ada tekankan pasal masa. Masa, benda berharga yang kita tak nampak, tapi, ia berlalu meninggalkan kita tanpa kita sedari. Sila tengok gambar di bawah dengan mata yang bulat dan hati yang mudah menerima, SANGAT MENJAGA MASA!


Jom hargai masa. Peringatan buat diri ini yang tersangat lalai. Dalam sehari malas sangat nak buka buku even banyak masa. Sangat tidak bagus untuk kecemerlangan anda. Study itu ibadah andai niat ikhlas kerana Allah. Exam final sudah dekat! Usaha dulu baru boleh tawakkal. Tidak dikira tawakkal andai kita langsung tak berusaha. Pergantungan pada Allah itu perlu setelah kita berusaha sehabis baik!


notakaki :: Hantar adik ke MTS semalam. Sekali lagi, she cried! Dan sekali lagi, rasa macam nak nangis. Tahan, tahan. Aku seorang kakak yang berkaliber tak boleh nangis. Tahan.. Kenapala perempuan suka nangis ye? Lembik sangat ke aku ni? I wonder...

notakaki :: Lutfi tanya, kakak balik bila PJ. Sedih nak jawab. Tak nak balik PJ boleh?

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com