Thursday, April 21, 2011

done with first assignment


Alhamdulillah, hari Rabu yang lalu, assignment UNGS 2030 telah pun dihantar. Syukran sesangat pada group members, Ilyana, Afifah dan Safila.

Tajuk yang dipilih untuk assignment ini pada mulanya ialah, The Effect Of Secularism To The Political Aspects, tapi semasa membentangkan draft pada lecturer kami, Dr. Yousof, beliau mencadangkan tajuk lain, yang memang saya sangat eager untuk kaji tajuk ni. Thanks Dr!

Jeng, jeng.. Tajuknya ialah, SECULARISM IN TURKEY.

Banyak buku yang dibaca, walau hanya baca buku di Google Books sahaja. Mulanya mencari buku di library CFS yang tersergam indah ni, tapi hampeh, sangat sedikit buku tentang tajuk kami ni. Jap, jap, bukan sedikit, tapi memang tak ada langsung. Heh!

Setelah menggodek-godek maklumat di buku dan juga laman web, siaplah juga assignment kami walau beberapa hari tidur lewat. Suka bekerja dengan group members ni sebab mereka ni sangat bersemangat menyiapkan assignment ini. Tengok orang lain semangat, saya pun jadi semangat menimba ilmu mengenai sekularisma yang berlaku di Turki.

Sebelum tu nak mention, penduduk Turki 99.8% adalah Muslim, dan hanya 0.2% penduduknya menagamalkan ajaran selain dari Islam. Dan juga ingin diingatkan, Mustafa Kemal Attaturk, ialah seorang Muslim, di mana dialah orang yang bertanggungjawab menghancurkan khilafah!

Turki, sepertimana yang kita tahu, merupakan negara yang mana disinilah rebahnya khilafah Islamiyah pada tanggal 3 Mac 1924. Presiden pertama yang mengambil alih pentadbiran Turki ialah Mustafa Kemal Attatuk. Saya baru tahu yang Attaturk yang berada di belakang namanya ni bukannya part of nama dia, sebelum ni mati-mati saya ingat Attatuk ni ialah nama dia. Attaturk ni bermaksud "Father of Turk". Gelaran ni diberi kerana masyarakat Turki sangat-sangatlah mengagumi si Kemal ini dan memberi gelaran Attatuk kepada si penghancur khilafah islamiyah ini.

Kalau kita tengok di Turki sekarang, memang rakyat Turki sangat mengagumi si Kemal ini. Ada seorang kawan saya ni pernah melawat Turki. Oh bestnya dapat ke Turki, sangat nak pergi Aya Sofia, sebuah gereja yang ditukar menjadi sebuah masjid semasa Islam memerintah pada zaman kegemilnagan Islam dulu kala. Menurut rakan saya, kalau cakap pasal Kamal Attaturk ni, mereka mesti cakap pasal yang baik-baik je tentang dia. Pantang kalau kita cakap yang kita benci Kamal Attaturk ni sebab dari kecil lagi mereka ni dididik untuk menyanyangi serta mengagumi tokoh yang bagi mereka dialah Bapa Pemodenan Turki. Di segenap tempat di Turki juga, anda boleh lihat patung-patung Kemal Ataturk ini di mana-mana sahaja, even di perkarangan masjid.


Banyak perkara yang dilakukan oleh si Kemal ini dalam menjadikan Turki sebuah negara sekular. Anda faham tak apa maksud sekular tu? Secularism is one of the western ideologies which means the separation of religion and worldly matters. Worldly matters ni banyak la cik kak dan cik abang sekalian, dari segi politik, ekonomi, sosial, pembelajaran dan banyak lagi la aspek dunia yang lain.

Dalam entry ini, saya akan membawakan beberapa contoh perkara yang dilakukan Kemal dalam usahanya memjadikan negara Turki sebuah negara yang sekular dan juga dalam usahanya untuk mengubah gaya hidup Islam dengan gaya hidup barat yang bercanggahan dengan ajaran Islam. Nak tahu lebih lanjut, sila banyakkan pembacaan anda yer. This is not my field, so i just can bring a few examples that i know.

Setakat yang saya lihat, ada antara beberapa perkara yang dilakukan Kemal ni juga dilakukan oleh pemerintah negara kita. Itu pandangan saya la. Tak tahu la kalau anda rasa negara Malaysia ni negara yang betul-betul mengamalkan hukum Islam kan. Sebab menurut lecturer saya Malaysia ni bukan Islamic country but it just a Muslim country. These two words are totally different right? Muslim country means a country that have a high population of Muslims in it, but Islamic Country is a country which practice Islamic commandment in all aspects. All aspects yer, bukan setakat nikah, kahwin, cerai jer....

Kesan yang paling jelas setelah jatuhnya Khilafah Turki Uthmaniyah ialah hilangnya identiti umat Islam. Umat Islam jadi lemah, dipijak, ditindas, seperti mana yang kita lihat kini. Umat Islam juga tidak dapat mengamalkan ajaran Islam yang sebenar kerana ketiadaan pemimpin Islam yang sepatuntnya menjadi pembimbing pada rakyatnya. Tak usah lihat jauh, lihat sahaja di Malaysia, umat Islam sendiri menghina Islam tanpa mereka sedar. Allahurabbi, sedih, sedih..

Hari cuti umat islam iaitu hari Jumaat pula, ditukarkan kepada hari ahad, menyamai hari cuti mingguan orang kristian. Kalendar barat diambil sebagai ganti kalendar Hijriyyah. Ini dilakukan untuk menjadikan umat Islam lalai dan tidak cakna dengan haribulan Islam dan hari bersejarah dalam kalendar Islam. Erkk, macam kat Malaysia je ni kan. Honestly, saya sendiri pun kadang-kadang tidak cakna dengan tarikh Islam sebab hari-hari guna tarikh mengikut kalendar Jahiliyyah. Bahasa Turki yang dahulunya ditulis dalam tulisan Arab juga ditukar dengan menggunakan tulisan Latin. Kalau kat Malaysia ni, dulu Bahasa Melayu ni kan ditulis dalam tulisan jawi, tapi sekarang ditulis dalam tulisan rumi.

Sambutan hari raya Aidilfitri dan hari raya Aidiladha dihapuskan kerana dikatakan mengganggu ketenteraman rakyatnya. Kaum muslimin Turki pula dilarang menunaikan Haji. Kaum muslimin dipaksa menyerukan azan dengan bahasa Turki. Ini kerana, pernah suatu ketika dia mendengar azan subuh dari masjid berdekatan dengan istananya, maka dia memerintahkan supaya tempat azan tersebut dirobohkan. Umat Islam juga dipaksa membaca Al-Quran Karim dengan bahasa Turki bukan dengan bahasa arab.

Pengharaman hijab bagi kaum wanita juga dikuat kuasakan. Kaum wanita diperintahkan untuk menanggalkan hijab. Selain itu pemakaian tudung juga tidak dibenarkan di universiti dan sekolah, manakala kakitangan awam wanita yang memakai tudung dianggap melakukan kesalahan dan disingkirkan dari jawatan.

Dia juga melarang poligami dan menyamakan persamaan hak dan kewajipan antara lelaki dan wanita. Pemerintah memaksa wanita keluar dari rumah dan memegang jawatan kerajaan yang mana dahulunya wanita kebanyakannya berperanan sebagai suri rumahtangga. Pemerintah mendorong diselenggarakan pesta-pesta tari dan drama-drama yang menggabungkan antara lelaki dan wanita.

Dari sudut undang-undang pula, Al-Quran tidak lagi dijadikan asas utama dalam pentadbiran negara dan pembentukan undang-undang sepertimana zaman khilafah Uthmaniyah. Undang-undang Allah s.w.t. dianggap sudah lapuk dan ketinggalan zaman. Dikatanya juga tidak praktikal, sedangkan inilah yang diajar dalam Al-Quran. Selain itu, Undang-undang Syariah digantikan dengan undang-undang Sivil. atas dasar sekularisme, dan kemudian diadoptasi daripada undang-undang Swiss, Itali dan Jerman. Teringat ada seorang yang ternama di negra kta ni yang mempermainkan hukum hudud. Erkk, again, same as in our beloved country, Malaysia. Sedih-sedih...

Rasanya setakat ini yang saya boleh kongsi. Cuba tengok balik, di Turki, orang Islam sendiri yang menganaktirikan Islam dalam pentadbiran negara, dilakukan oleh orang Turki sendiri, siap orang Islam lagi. Sebenarnya ini memang taktik orang Barat, perubahan yang dilakukan oleh bangsa sendiri kita tak akan nampak teruk, walaupun ianya menghina agama Islam tanpa rakyat dalma negara itu sedari.

Lastly nak cakap, saya sangat berharap agar PM Turki sekarang, Reccep Tayyip Erdogan, yang merupakan anak didik Necmetin Erbakan akan membawa perubahan yang besar untuk umat Islam di Turki. Dulu kan saya selalu tertukar Erdogan dengan Erbakan. Untuk pengetahuan anda, Erbakan ialah tokoh pejuang Islam di Turki, yang juga merupakan seorang engineer. Beliau telah kembali ke rahmatullah pada 27 Februari 2011 yang lalu. Erbakan yang juga bekas PM Turki pernah dipenjara bebrapa kali oleh kerajaan Turki kerana membawa Islam. Dipenjara kerana membawa Islam, oh, again, same as in Malaysia.

Sekian saja untuk kali ini, moga beroleh manfaat.


notakaki :: Minggu depan nak balik Kelate. Yes, yes! Tak sabar tunggu hari Khamis.. ^^,

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com