Saturday, April 30, 2011

perjalanan balik rumah

Alhamdulillah, masa tengah menaip ni saya sudah bahagia bersama family di rumah. Hari ni umi abah ada buat majlis kesyukuran di rumah. Jemputlah datang rumah bagi sape yang kenal rumah dan yang ada kat Kelantan tu ye. Pagi-pagi ni sempat lagi online, orang tak datang lagi, plus, kami guna khidmat catering. Oh, cakap pasal catering, ada memori indah di sebaliknya. Hehe~~

Rasa ingin berkongsi pengalaman balik Kelantan kali ni. Pengalaman tak dapat beli tiket dan pengalaman dapat berjumpa kawan lama. Silakan baca kalau anda rajin nak baca.

Hari khamis. Lepas je habis mid term UNGS 2040, terus balik bilik dan packing barang. Sikit je pun barang yang nak dibawa balik, tapi sebab malam before tu tak kemas barang lagi sebab sibuk baca untuk exam.

Terus bergegas ke Hentian Putra. Nak cepat sebab takut tiket habis. Sebelum tu, mintak roomates doakan agar ada tiket untuk balik. Erkk, memang instinct dah rasa tiket memang dah habis sebab mesti ramai yang nak balik sempena cuti Labour Day ni kan. Dengan confidentnya pergi beli tiket bas, mengharap tiket bas akan ada.

Bas pilihan saya, Sani Express. Terus tanya kakak yang jaga kaunter tu, "Akak, tiket balik KB malam ni ada tak". Dengan sedihnya mendengar jawapan dari kakak tu. "Tiket malam ni dah habis dik, esok pagi pukul 9.30 pagi ada". So, terus ke kaunter bas yang lain, semua tiket untuk balik malam hari khamis sudah habis. Sedih, sedih, rasa macam nak terbang je balik Kelantan masa tu.

Terus call umi cakap tiket dah habis. Umi dah mula risau. Mulanya ingat nak ke KL Central beli tiket kereta api, tapi mesti tiket kereta api pun dah habis waktu macam ni. Jadi, sekali lagi ke kaunter Sani Express untk beli tiket balik Kelantan pagi esok. Kiranya, kena balik CFS jugak malam, kiranya pagi esok baru bertolak ke Kelantan, kiranya petang esok baru sampai rumah. Oh, sedih, sedih..

Sebelum balik semula ke CFS, singgah di surau Hentian Putra untuk solat Asar. Sampai je di suaru tu, ternampak schoolmate dulu, Nurul Sakinah Zabidi Azhar. Terus ke arahnya, bersalam, peluk dia. Lama sungguh tak jumpa mak cik sorang ni. Terus cerita kat dia tentang cerita sedih saya yang tak dapat beli tiket bas untuk malam tu, then dia terus ajak saya untuk tidur di apartmentnya di Sri Petaling. Jadi untuk esok pagi katanya, saya perlu naik LRT RM 1.90 je dari Sri Petaling ke PWTC, maknanya dekat je la, berbanding nak naik bas Metro 12 RM 1.90 dan nak naik KTM RM 1.00 dari CFS ke Hentian Putra. Senang pun senang, plus added value, jimat! Hehe..

Kebetulan Sakinah datang bersama ustazahnya masa dia belajar di Sunway College dulu. Mereka baru balik dari KLIBF di PWTC. Saya tak pergi KLIBF tahun ni sebab dulu pernah sekali pergi dengan umi, abah, Lutfi dan adik, masa tu after interview MARA di Pejabat MARA. Pening dan mabuk sangat tengok buku dan orang yang sangat ramai. Allergic, allergic..

Ustazah yang hantar kami balik ke apartment Sakinah. Apartment dia betul-betul depan IMU (International Medical University). First time tengok building IMU. After makan, dia ajak naik tengok-tengok tempat dia belajar ni. Dapat jugak masuk dan sempat jugak masuk medical library dia. Bukan ada buku je dalam library ni, organ-organ dia display sekali. Banyak pulak tu untuk setiap organ. Mayat pun ada sekali dalam library ni. Gerun jugak tengok mayat malam-malam ni. Ramai lagi yang dok study kat library ni even masa tu dah nak dekat pukul 10 dah. Erm, most of them are chinese. Tapi memang kat sini Sakinah cakap 90% student kat sini Chinese. Biasalah, private university, memang macam tu. Same as in Taylor's College, tempat adik saya belajar, memang ramai Chinese.

Malam tu berborak panjang dengan Kinah. Dia ni memang seorang yang sangat, sangat banyak cakap, plus memang kelakar giler. Tak kering gusi kalau duduk dengan dia ni. Tertarik dengan kisah Kinah yang cerita tentang family dia, dan juga keadaan dia sekarang. Ada satu cerita ni yang dia cerita, buat saya rasa, "Oh Kinah, you're so strong, kalau aku la, dah lama rasa weak and inferior".

Dia pernah berdebat dengan ateis bila seorang ateis, seorang student Sri Lanka dalam kuliahnya tanya tentang kewujudan Tuhan. Kat IMU Kinah cakap memang ramai yang ateis sebenarnya. Persoalan demi persoalan ditanya. Tapi saya percaya Kinah mampu jawab dengan baik. Kalau bagi situation ni kata saya, saya rasa memang fail. I know you can explain to them well about Islam, and i do hope one day, they will listen to you.

Bercakap mengenai ateis, adik saya di Taylor College sekarag pun sehousemate dengan seorang ateis. Takut jugak masa mula-mula dengar adik saya ni satu rumah dengan ateis. Tapi mula memahami keadaanya di Taylor College tu macam mana. Kalau fly pasni, mungkin lebih banyak dugaan dengan orang di Canada sana. So, let it be a small step in making him strong to face the real condition in Canada.

Kalau di UIA, kita selalu rasa sangat baik. Serius, saya memang bersyukur dengan keadaan di UIA yang memang boleh kata islamic la juga. Kawan-kawan pun lebih ramai yang faham Islam berbanding dengan yang tak faham Islam. Tapi saya tahu, di luar sana, keadaanya tidak sama dengan keadaan di UIA. Di luar sana, masih ramai yang tak faham akan Islam. Dan kita selaku orang yang faham Islam even ilmu di dada ni hanya seciput, mesti ada rasa tanggungjawab untuk berdakwah pada mereka. Dont be selfish! Share your knowledge with others. Jangan kita ni jadi orang yang hanya semangat nak laungkan Hidup Islam, tapi kitalah jua yang jauhkan diri dari mereka saat kita diberi peluang untuk sebarkan dakwah itu sendiri. Bercakap pasal ni, nak kongsi video yang baru je saya tengok tadi. Best! A new way on spreading dakwah! Tengokla, tengokla, video ni sangat best dan cumel...



Ok, panjang lebar pulak saya explain. Tapi itulah yang bermain di fikiran saya tatkala Kinah menceritakan tentang pengalamannya itu. She's working hard on that. Banyak buku di biliknya berkisar mengenai cara untuk berdakwah kepada ateis ni. Doakan moga dia kuat dan berjaya.

Satu lagi nak promote, adik Kinah, Harith Zabidi Azhar, masuk pilihanraya PERMAI, di Irbid Jordan. Sesape yang dok di JUST tu boleh la undi si Harith ni ye. Tak tahu la bila pilihanraya dia, just tahu Harith ni masuk je. Siap Harith panggil ayah dia, Prof Zabidi Azhar, pergi bagi talk di Jordan lagi. Hebat, hebat. Family mereka memang hebat semuanya.

Satu lagi Kinah cerita tentang parents dia yang memang sporting sangat. Ayah dia pernah cakap, anak-anak dia yang kahwin awal @ kahwin masa belajar, ayah dia akan bagi RM 1000 sebulan. Serius best! Memang sangat supportive la ayah dia. Yela, parents dia pun kahwin awal masa diorang belajar di Australia dulu. Umur mak dia masa kahwin 19 tahun. Masa balik Kelantan, saya cerita kat umi, then umi cakap, bagus la macam tu. Boleh cegah maksiat kan. Hehe...

Banyak lagi sebenarnya yang Kinah cerita. Malam tu saya dok dengar cerita dia je. Kalau bebudak Naim mesti faham macam mana Kinah ni, she's a talkative person. Very, very talkative...

Ada hikmah sebenarnya tak dapat balik rumah malam tu. Bila dengar pengalaman orang di tempat orang rasa bersyukur dengan keadaan diri.

Hari Jumaat, pagi-pagi lagi saya dah turun ke LRT belakang IMU tu, sebab Kinah ada kelas pukul 8. Dari Sri Petaling, saya ke PWTC. Dan terus menunggu untuk bas tiba pada pukul 9.30 pagi.


notakaki :: Terkejut dapat call dari Najah cakap mereka di PPUM sebab roomate yang sorang lagi ni sakit. Sangat risau masa atas bas tu. Alhamdulillah, she's fine. Hadoi, lucu pulak kalau fikir balik reason dia sakit. Nak reveal kat sini ke? I think no need la kan, kan roomates?

notakaki :: Ada baby bunnies baru kat rumah. Comel mereka ni, but still, saya takut nak pegang.

7 sila..silakan komen..:

Athirah I. said...

Subhanallah..thanks 4 this entry trah..:)

nikisha said...

tirah..puji aku cepat!aku abis baco entry mu ney!;p

athirahariffin said...

isna : just sharing my experience dear.. ^^,

sekeb : oh, patutkah ak puji mum??? meh ak bg cikilak sposen ko mum.. len kali baco brabih deh entry ak.. baco sparuh2x x sapa maksud la.. hehe

fahmi mat zin said...

traso cket2 sbb ado sbut katering tuh...

tuan pngaroh *P mtk tulom saya ucap mitok maah n terima kasih hok maso *P ari 2 kalu ado gapo2...

dio xg nulong pn, jong aroh jah reti...

athirahariffin said...

fahmi :: x po, tuan pengaroh busy, pehe2x..
namo lagi pengaroh, tu hok dok aroh ore tu..
tp ado jugok dok nulung sket2x..

Nur Atikah said...

tiraaaahh ! nasib baik jupo kinah & tadop gapo2. dh la male n jale sorang pulok tu. haissh runsing2.

Bab nikoh time studi n parents bagi elaun 1000 sebulan tu, buleh ni nk cito ke mak aku gak. mane la tauu.. hehehhe :D

athirahariffin said...

hehe.. ak wanita kuat oh.. mano ado ore brani kaca ak.. kan ak bg free kick kang..

huhu.. bab tu meme ak suggest mum cerito.. ak pom cerito doh kah.. tp ak tahu mum dulu ni.. hehe.. ore mesir meme nikoh awal sokmo.. plus kalu dpt elaun 1000 sebule meme syok ah!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com