Wednesday, May 4, 2011

hari ibu

Sekadar berkongsi apa yang saya dapat pagi ini.

Ada yang bertanya Ustaz Azhar Idrus berkenaan dengan artikel INI di laman facebook ustaz. Sila tekan untuk baca.

Bagi yang dah baca artikel ini, ianya berkisar mengenai sejarah sambutan Hari Ibu yang biasanya akan disambut pada minggu ke-2 bulan Mei. Ramai yang tanya akan Hari Ibu ni di wall facebook ustaz untuk mendapatkan penjelasan lanjut dari ustaz. Anda pun boleh la jenguk-jenguk facebook ustaz ni yer.

Dan ini komen Ustaz Azhar Idrus bila ditanya mengenai artikel ini :

"dulu lama dah terbit artikel ini dan disahkan oleh beberapa orang cendekiawan Malaysia. Memang berasal dari hari kebesaran agama Kristian, sebab tu difatwakan HARAM oleh ulama'-ulama' di Mesir, Yaman dan beberapa negara Arab"

First time sebenarnya tahu yang sambutan Hari Ibu ni HARAM. Sekadar berkongsi maklumat yang baru saya dapat ini. Saya akan berpegang dengan pendapat ustaz ni. Bagi yang rasa ada pendapat lain, silakan komen.

Tak semestinya masa Hari Ibu je kita nak appreciate umi, mama, mummy atau ibu kita. Hari-hari pun boleh kan. Masa mesej atau call pun boleh selalu cakap, "Umi, love you so much" atau "Mama, sayang la mama" atau "Ibu, sayang ibu sangat-sangat". Kan, kan, kan ^^,

Takpun masa birthday mereka, bagi hadiah untuk mereka untuk gembirakan hati mereka. Manusia mana yang tak gembira bila dapat hadiah. Seorang ibu mesti gembira kalau di hari jadinya atau hari-hari yang lain, anak-anaknya bagi hadiah padanya, walaupun hadiah ini bukanlah boleh membalas jasa besar yang telah mereka curahkan pada kita.

Satu lagi, tolong la mereka semampu boleh kalau anda ada di rumah. Ni tidak, suruh angkat kain, jemur baju, kemas rumah, basuh pinggan, MALAS! Biasanya anak-anak lelaki la ni malas macam ni. Sorry yer kaum Adam sekalian, ini berdasarkan pemerhatian saya dalam beberapa buah family la. Dan, banyak lagi caranya nak tunjukkan kasih sayang kita ni. Malas nak hurai panjang-panjang. Anda sekalian lebih arif rasanya kan.

Tapi, apa yang paling penting, jangan lupa untuk doakan mereka dalam setiap doa kita.

Umi dan Adik

Teringat tahun lepas kami adik-beradik berpakat beli purse BONIA untuk umi. Saya dan Lutfi yang tukang pilih. Ada yang lebih cantik dan berkenan di hati masa pergi butik BONIA di KB Mall tu, tapi, sebab tak cukup budget, beli la yang satu ni. Still cantik sebab ni hadiah untuk umi tersayang. Tak sabar nak tunggu bulan 6 ni, yakni masa birthday umi, untuk celebrate bersama satu family, almaklumlah, saya di rumah masa tu. Nak try bake Strawberry Cheese Cake boleh? We'll look and see...

Oh, rindunya mereka-mereka yang ada kat rumah :)

Apapun, sayang umi ketat-ketat. Satu lagi, hargailah orang yang anda sayang. Show your respect and love towards them. What you give, you'll get back!

Ok, setakat ni je la. Ingat nak share apa yang saya baca kat wall Ustaz je, tapi, as usual, mesti terlebih explain.

Moga beroleh manfaat.


notakaki :: Esok ada test UNGS 2040, part Dr. Sohirin. Jadi, perlu tutup lappy dan study sekarang! Bukak lappy pagi-pagi ni pun sebab nak elak dari tidur di waktu pagi yang sejuk dan damai ni.

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com