Sunday, May 15, 2011

kenangan di tasik itu

Melihat roomate mengupdate blognya mengenai INI, tergerak hati untuk mencoret sedikit kenangan kami di tasik itu di blog ini.

Pagi itu, kami seroomate, juga Ilyana dan Shahirah, pergi ke tasik berdekatan dengan Amcorp Mall. Ini kali kedua saya menjejakkan kaki ke sini. Kali pertama membawa adik-adik 1st year, dan buat kali kedua, tasik ini mencoretkan kenangan saya bersama roomate tersayang sebelum kami semua meninggalkan bumi Petaling Jaya ini dan meneruskan perjuangan di bumi Kuantan.

Serius, sampai je di tasik ini, melihat ramai orang yang beriadah bersama family, saya teringat family saya. Biasanya, kami sekeluarga akan beriadah di Taman Tengku Anis, yang memang sangat dekat dengan rumah. Selalu compete dengan adik-beradik siapa yang dapat habiskan satu pusingan tempat jogging. Kadang-kadang kami sekeluarga berbasikal ke taman itu. Oh, rindu, rindu~

Ya, sekarang memang saya sangat rindu mereka-mereka yang ada di rumah. Dan, ya, saya tahu, saya akan bertemu mereka semua hanya lebih kurang seminggu lagi. Yakni, hanya tinggal seminggu lebih lagi, saya akan meninggalkan bumi PJ ini setelah 2 tahun berkelana menimba ilmu disini.

Kenangan bersama Heidi

Berpicnic di sini buat yang kedua kalinya. Kali ini, di pagi hari. Orang lain tengah jogging menghilangkan lemak, kami melahap nasi lemak dan sandwich di pagi hari menambah lemak. Hee~~ Selepas makan, kami ke playground dan ternampak si comel ni. Dalam hati, "Anak orang putih mano pulok sesat ni? Comel sangat2x". Her name is Heidi, she's coming there with her maid. Her maid informed us that Heidi is an Australian. Patutla, muka putih semacam, dah la pipi pinkish gitu, geram betul nengoknyer. Seriously, she's a very friendly girl, plus she's a very cute, cute, cute little girl.

Nampak sangat kegelapan saya bila
mendukung si comel ini

Cuma satu yang saya rasa tak suka. She's coming here with her maid, not with her family. Maybe her parents are busy with their job. Bagi saya, untuk budak-budak yang sekecil ini, lagi-lagi di waktu weekend ini, its better for the parents come to the playground with the children and spend time with them, no matter how busy they are. Kan, kan...

Bertemu Uncle Malvin

Tengah kami berseronok meneroka playground yang satu lagi, yang mana memang lebih besar dari playground tempat kami bertemu Heidi, ternampak seorang budak cina bersama ayahnya. Tengah saya dan Najah duduk bermain ni, tetiba budak cina comel tu datang bersama dengan bolanya, dan ayahnya memberi respons yang sangat baik untuk kami bermain dengan anaknya. Its rare for a Chinese to let their child to play with the Malay, but this uncle is so kind to let us play with his son.

Uncle Malvin namanya. Sangat baik. Katanya, dia membawa anaknya ke playground ni semata-mata untuk meluangkan masa dengan anaknya dan agar anaknya kenal siapa ayahnya sebab menurut Uncle Malvin, dia banyak kerja outstation, contohnya, kalau pergi US, atas sebab urusan kerja, memakan masa berbulan lamanya.

Oh, lupa cakap, anaknya yang comel itu namanya Hang. Dan Hang merupakan anak tunggal Uncle Malvin.

Terdetik di hati saya untuk bertanya, "What's your job?" dan dia menjawab, "Oh, i'm a software engineer, working with Microsoft". Ok, memang saya terkejut pada mulanya sebab uncle ni memang sangat humble, melihat dia memakai baju T-shirt lusuh dan berselipar jepun, tak sangka yang dia merupakan seorang yang sangat hebat, i mean, seorang engineer yang kerja dengan Microsof tuuu...

Uncle Malvin sangat baik dan bermurah hati berkongsi pengalamannya serta ilmu yang dia ada. Dia berkelulusan degree dari Unversity of Adelaide, Australia, mengambil master di US dan seterusnya menyambung PhD di UK. Oh, memang hebat la Uncle Malvin. Kerana itulah, dia sangat-sangat tidak berpuas hati dengan sistem pendidikan di Malaysia yang terlalu exam oriented dan membuatkan student semuanya jadi bookworm.

Di negara luar, sistem pendidikan mereka sangat mementingkan practical, not just theory. Seriously, in Malaysia, we're spoon feed students. Sistem pendidikan di sana sangat menjadikan students agar innovative, yang mana students memang diwajibkan untuk membuat research dan theory yang tersendiri, yang mana lecturer hanya menjadi orang yang memberi panduan sahaja, bukan orang yang memberi segala-galanya.

Banyak yang saya dapat darinya. Antaranya anda boleh baca di blog roomate saya yer. Tapi apa yang paling buat saya terkesan ialah bila Uncle Malvin cakap, "Everyone of us have our own inner ability, it doesn't mean that if we cannot excel in academic, we are the failure in everything". Uncle memberi contoh kawannya yang merupakan dropout student semasa dia belajar di University of Adelaide dulu, yang mana kini kawannya merupakan seorang billionaire.

Who can expect a dropout student can be a billionaire? No one know it right. Tapi, itulah, setiap orang ada kelebihan dan rezeki masing-masing. Bagi seorang Muslim seperti kita semua, pergantungan pada Allah itu penting, doa, usaha, ikhtiar dan tawakkal, merupakan formula untuk setiap dari kita berjaya, untuk dunia dan jua akhirat. Tak bermakna kita gagal sekarang, kita akan gagal selamanya. Mungkin ada sinar yang menanti di hadapan.

Uncle Malvin juga mengajar saya untuk menjadi seorang yang humble. Katanya, biarpun kita ni bertitle PhD sekalipun, jangan sesekali kita meninggi diri dan sombong dengan ilmu yang kita ada. Uncle Malvin is a PhD holder in software engineering, and he said that he just expert in that particular area, for the other field of knowledge, he's still not an expert. So, for him, we're not an expertise in everything, so why we must being arrogant with just the PhD title. Oh, masa tu, saya rasa sangat rendah diri, saya ni degree pun tak ambil lagi, dia yang dah dapat PhD tu pun sangat-sangat rendah diri dengan ilmu yang dia ada.

Sebenarnya, dalam Islam sendiri pun ada mengajar kita agar tidak meninggi diri serta berbangga dengan ilmu yang kita ada. Allah jualah yang Maha Bijaksana, yang mengetahui segala ilmu yang ada di dunia ini.

Bercakap dengan orang hebat yang sangat humble. I got so many benefits from our meeting Uncle Malvin. Thanks to you! Mulanya ingat nak letak gambar uncle dalam blog, tapi awal-awal lagi uncle dah pesan, jangan publish gambar dia di FB atau blog sebab dia kerja dengan Microsoft, which is an international company, and they don't want their staff to be a public figure.

Pada roomate sekalian, terima kasih sebab bagi cadangan untuk ke tasik ini, mencoret kenangan kami berempat ke tasik ini buat kali yang pertama dan terakhir.

Bersama Najah, Aqilah, Zaleha

Ok, rasanya setakat itu sahaja coretan untuk kali ini. Rasanya ini mungkin post yang terakhir untuk waktu ini, sebab minggu ni akan ada dua test dan dengan assignmentnya lagi, ditambah pula minggu depan akan ada 3 paper untuk final exam untuk ketiga-tiga subjek UNGS. Lepas exam update blog lagi yer.

Doakan saya ye readers sekalian!


notakaki :: Dilema mencari siapa yang nak tolong beli tiket. Takut jadi macam hari tu, tiket tak ada bila beli on the spot.

notakaki :: Nak sangat beli buku hasil tulisan seorang mualaf, Ann Wan Seng yang bertajuk, Biar Orang Cina Pimpin Islam. Jom dengar SINI dan SINI untuk dengar Ustaz Ann Wan Seng bercakap mengenai bukunya ini.

2 sila..silakan komen..:

Izzati Nur said...

great picnic then dear..
kinda jeolous with all of u =(

athirahariffin said...

best.. best...
nati kito picnic kat kelate deh.. jomla g pcb ko taman teku anis ko deh ti..

nati kito plan sedak deh :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com