Sunday, May 8, 2011

menjejaki Shah Alam

Ini serba sedikit perkongsian saya yang menjejaki Shah Alam di hujung minggu.

Pagi Sabtu, Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu Al-Banjari Al-Maliki datang ke Shah Alam, specifically, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Syah. Alhamdulillah, ramai student-student UIA yang berkesempatan hadir, rasanya ada dalam lebih kurang 100 orang. Sebenarnya, ini permintaan dari Ustaz Muhadir. Alhamdulillah, saya juga berpeluang untuk pertama kalinya bertemu dengan Tuan Syeikh. Allahurabbi, kuliah dhuha yang memakan masa satu jam lebih rasa sangat sekejap. Tenang hati mendengar bait dari seorang ulama' walau kadang-kadang tak dapat catch sebab Syeikh menggunakan bahasa Indonesia yang sangat pekat.

Syeikh Nuruddin

Seriously saya suka suasana melihat di masjid ini, bukan hanya kerana seni ukir masjid tu yang sangat cantik, tapi, masjid itu sangat hidup. Maksud saya, ramai yang datang masjid tu dan banyak program yang diadakan di masjid tu. Untuk kuliah dhuha kami, ianya diadakan di ruang solat utama. On the way kami ke level atas, nampak sangat ramai orang yang berada di level bawah, tak kira tua atau muda.

Serba sedikit perkongsian dari Syeikh Nuruddin

Alhamdulillah, dapat mendengar bicara dari Tuan Syeikh. Hati ini rasa tenang mendengar penerangan dari seorang ulama. Kata Syeikh yang buat hati ini rasa ingin menangis ialah apabila Syeikh berkata yang Allah ini tidak kedekut, jika setiap kali solat kita minta Allah jauhkan kita dari api neraka, insyaAllah hajat kita diperkenankan. Syeikh menyarankan agar selepas kali solat, baca Allahummaajirna minannar sebanyak 7 kali, tak kurang padanya. Moga Allah jauhkan aku, ibu bapaku, keluargaku, kaum-kerabatku, guru-guruku, sahabatku, dan semua umat Islam dari azab api neraka.

Syeikh juga ada membicarakan mengenai hal sumpah laknat. Menurut Syeikh, pada zaman Rasulullah, ada sebuah kes li'aan. Li’aan menurut istilah agama ialah seorang suami menuduh isterinya berzina tanpa mengajukan empat orang saksi. Ada seorang sahabat Rasulullah yang bernama Hilal bin Umaiyah, yang mengadu kepada Rasulullah akan isterinya yang berbuat zina tanpa sahabat Rasulullah ini mengemukakan 4 orang saksi. Ini kerana dalam kes tuduhan zina, menurut Islam, wajib membawa 4 orang saksi. Jika ia tidak membawa 4 orang saksi, maka si penuduh mestilah dikenakan hukuman 80 kali sebat.

Lalu Hilal bertanya pada Rasulullah bahawa jika seseorang melihat isterinya melihat isterinya berzina, apakah ia mesti mencari bukti nyata (yakni 4 orang saksi). Lalu Rasullah berkata pada Hilal dan isterinya untuk bersumpah. Si isteri dan si suami harus bersumpah. Hilal mengucapkan li'aannya sebanyak 4 kali sumpah dengan nama Allah, dan sumpah yang kelima ialah sumpah di mana sumpah ini membenarkan laknat Allah terhadapnya jika dia berdusta.

Lalu, si isteri juga bersumpah dengan nama Allah sebanyak empat kali, kemudian dia terhenti sejenak ketika akan menyebut sumpahnya yang kelima bahawa murka Allah ke atasnya jika suaminya benar. Orang ramai yang menyaksikan peristiwa itu menyangka ia akan menarik kembali sumpahnya. Tetapi kemudiannya ia berkata: “Aku tidak akan memalukan kaumku hari ini”. Lalu iapun meneruskan sumpahnya yang kelima. Jika si isteri tidak meneruskan sumpah yang kelima, si isteri akan direjam hingga mati, kerana membenarkan tuduhan si suami. Jika si isteri masih lagi meneruskan sumpah yang kelima iaitu sumpah laknat, secara automatiknya terputusnya ikatan sah antara suami dan isteri tersebut.

Islam telah menetapkan bahwa tuduhan zina memerlukan empat orang saksi. Tanpa empat saksi hukum zina tidak boleh dijalankan. Ketentuan ini berbeda jika suami sendiri yang menyaksikan isterinya berzina. Walaupun tidak ada saksi lain selain dirinya, namun Islam telah memberi satu jalan keluar untuk mengatasinya. Dan dengan ketentuan tersebut bukan saja isteri berkenaan boleh diambil tindakan hukum, juga suaminya pula boleh terlepas dari hukuman dera kerana menuduh (Qazaf).

Juga, Syeikh menegaskan, sumpah laknat ini untuk kes si suami menuduh si isterinya berzina. Ermm, bukan seperti yang terjadi di Malaysia sekarang. I think you know it right?

Penjelasan yang amat menarik dari Syeikh. Mendengar kisah di zaman Rasulullah dari Syeikh Nuruddin, ulama' tersohor Indonesia, membuatkan saya sedikit jelas. Sebenarnya ia ada berkaitan dengan kes di Malaysia sekarang ni. Ada la, yang tuduh tak bawak saksi tu, tapi bawak saksi video je. Huh! Malaysia, Malaysia.. Hukum hakam belakang kira, yang penting dapat menjatuhkan satu pihak yang lain.

Kalau anda rajin, boleh baca penjelasan Ustaz Zaharuddin di SINI.

Banyak lagi sebenarnya perkongsian dari Syeikh, tapi saya rasa setakat ini yang saya mampu kongsi.

Bergambar bersama 3 orang roomates dan Hidayah,
mencatat kenangan kami menjejaki masjid ini.

Bertemu buah hati

Selepas habis kuliah, terus mesej Izzati, mengatakan yang Isna akan datang berjumpa ke masjid untuk berjumpa kami. Kebetulan Isna yang study di UiTM Shah Alam baru habis kelas memandu. Pertemuan yang tidak dirancang sebenarnya. Tapi, saya rasa sangat seronok bertemu si buah hati ni.

Mencatat kenangan dan memori yang indah walau sekejap. Seriously, i do enjoy the meeting eventhough a lil bit tired. Isna ada post tentang pertemuan ni di blognya. A simple entry but i do love your post dear. Baca la kalau rajin, saya malas nak explain panjang-panjang sebenarnya. Kang kalau saya start tulis, berjela pulak entry ni.


notakaki :: Tak terlambat rasanya nak ucapkan HB untuk Hidayah tersayang. Kesian kat dia kami sebilik wish lewat. Erkk, sebenarnya, memang dirancang pun nak wish lewat. Kami sempat buat video khas untuknya. Gembira melihat dia terharu dengan video yang kami buat. Sayang kamooo.. Moga ukhuwah berkekalan hingaa ke syurga.

notakaki :: Sekarang, surrounding saya, kiri kanan depan belakang cakap pasal kahwin. Oh, i do forgot, mereka-mereka dah masuk umur 20, so its a common things for these girl to talk about their future. Memang macam tu eh?

4 sila..silakan komen..:

Al Basirah said...

memang best :)

sheikh sangat comel. perwatakan sangat menarik!

tirah, mg pun 20 doh bukan mereka sahaja ye. sila sedarkan diri anda :)

athirahariffin said...

kan, suko dgr syeikh bg kuliah..

anih, hola, aku tahu aku 20..
heee~~

sedar, sedar..

tp bila cakap sal ni, oh, rasa sgt tua.. baru sedar besa doh, pahni keno tggl umi abah adik beradik doh..:(

Izzati Nur said...

haha kita da tua sebenarnya mak..!
alhamdulillah pertemuan di s.alam mnyempatkan kita jmpa Sheikh Nuruddin n skligus si Isna yg berazam kuat!

athirahariffin said...

tak mau paggil mak..
panggil ibu la sweet sikit..
hehe..

tu ah, perjalanan ke shah alam ni sungguh best!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com