Friday, October 28, 2011

balance

Petang tadi, baru lepas habis midterm exam Biochemistry. Lepas exam, baru baca mesej yang umi bagi, mesej yang buat aku tersenyum sendiri. Terima kasih Allah, sebab kurniakan seorang ibu yang sangat mengambil berat :)

Memang tak sabar sangat nak balik rumah. Hati memang dah meronta-ronta dah ni. Teringat pulak umi pernah cakap, masa time muda-muda dulu bila saya sangat frust sebab tak dapat offer MARA untuk ke luar negara,

"Umi rasa bersyukur sebab kakak tak dapat sebab umi tahu kakak tak sesuai duduk jauh-jauh. Nanti kalau kakak nak pergi luar negara, pergi dengan seseorang yang boleh jaga kakak".

Sebab tu lah saya percaya, keputusan yang dibuat hasil dari naluri ibu ni memang yang terbaik buat anaknya. Doa ibu juga memang kita tahu mudah makbul.

Saya tak tahu kenapa tiba-tiba saya nak bercakap pasal umi. Umilah antara motivasi saya. Buatkan insan yang kita cintai gembira sangat-sangat membahagiakan kan. Saya rindu umi sebenarnya. Tak salah kan tulis benda ni kat blog. Memang sangat-sangat nak balik sekarang ni. Kat rumah, kita boleh buat segala benda yang kita suka kan. Bak kata Najah, kalau tension study, teringat habis periuk kuali kat rumah. Tapi memang betul pun.

Satu lagi, nak share satu gambar yang saya sangat suka! Hasil tangan dari orang hebat, Najah Solihah. Petang tadi baru je lepas balik bilik dia, memang terkejut tengok nota budak medic yang bertimbun banyaknya. Kuatnya dan tabahnya mereka menuntut ilmuMu Ya Allah!


Suka kan kalau kita pun boleh jadi orang yang seimbang dari segala macam bidang. Dunia pun berjaya, akhirat pun berjaya. Itu doa yang kita pohon hari-hari di setiap solat kita kan. Itu memang impian setiap dari kita :)

Janganlah lebihkan satu aspek je, kalau berjaya dunia akhirat gagal, buat apa, rugi sangat-sangat. Sama lah jugak kalau tumpukan yang akhirat je, hal dunia langsung tak endah. Silap-silap sebab kita lah orang tak suka akan Islam. Sebab kita tak tunjukkan yang Islam ni hebatlah, orang jadi benci pada mereka yang mengamalkan Islam. Nauzubillah~

Moga Allah permudahkan kita dalam urusan dunia dan akhirat. Umi cakap, do your very best, tawakkal and then redha dengan ketentuan Allah. Sebelum tawakkal, kena usaha dulu. Tak logik kan kita tawakkal tanpa langsung kita berusaha untuk mendapatkannya.


Saya masih ada beberapa exam paper lagi untuk diduduki. Buat kawan satu sekolah Biomedic (Ummu, Izzati, Wawa), terima kasih atas kesudian berstudy group dan tunjuk ajar. Jom buat lagi ye nanti. Moga Allah permudahkan urusan kita semua :)

Lupa nak pesan, sempena hari Jumaat yang mulia ni, jom baca Surah Al-Kahfi. Kalau kita boleh spend masa kita berjam-jam depan laptop untuk online, takkan nak baca beberapa helaian Quran pun malas kan. Hebat sangat fadhilat baca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat ni. Jom tengok hadith ni. Daripada Umar berkata: Nabi saw telah bersabda:

“Sesiapa yang membaca surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, maka bersinarlah cahaya daripada bawah kakinya hingga ke langit. Untuknya cahaya di hari kiamat dan diampunkannya antara dua Jumaat”


notakaki :: Tadi terbaca pasal INI. Nice article regarding on the doa' that i think we should practise it.

notakaki :: Kenapa orang itu terlalu ego eh? Cubalah rendahkan tahap ego anda. Teringat kata-kata dari Bro. Nouman Ali Khan (saya rasa saya pernah sebut pasal dia dalam blog),

"If someone corrects you, and you feel offended, then you have an EGO problem"

2 sila..silakan komen..:

nikisha said...

i like the post bout the mother, the study, the r/ship, the photo, bla3 and all!!! be strong dear.....^^

athirahariffin said...

actually u wanna say that like me kan..
haha~
kidding!

ak meme tahap rindu tahap gapo doh ni nok kelik :)

ok dear, thank u !

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com