Sunday, October 23, 2011

management class


Tadi baru terbaca blog Kak Husna, rupanya sudah 7 minggu kami semua berada di UIA Kuantan yang tercinta ni.

Baru lepas habis kelas Principles and Practice Management. Kelas dari 8.30 pagi hingga 4.30 petang. Kelas dibuat pada hujung minggu sebab lecturer kami, Dr. Dol Hadi, datang dari UIA Gombak.

Tadi kan ada quiz mengejut :( Kecut perut tiba-tiba sebab memang tak pernah pun nak belek nota Management. Jawab macam orang tak pernah belajar :( Sedih sangat tadi. Mostly classmates pun semua blur nak jawab macam mana. Subjek ni tak susah pun, tapi perlukan kita baca dan faham.

Dr. Hadi pun macam kecewa dengan kami. Dia cerita ada seorang lecturer Management ni (lelaki) sampai menitis air mata sebab student kelasnya (bukan kelas kami la) tak merasakan subjek Management ni penting. Seolah-olah apa yang diajarnya tak berguna. Mulai dari itu, saya rasa saya kena mula bercinta dengan subjek ini. Mulai dari hari ni saya tak akan abaikan subjek ni lagi.

Rasa bersalah pula dengan Dr. Hadi. Dr. Hadi ni seorang yang sangat baik taw. Dia memang seorang yang hebat, sebelum dia ambil master dan PhD, dia pernah bekerja sebagai engineer di Petronas di KLCC. Hebat kan lecturer saya. Kadang-kadang masuk kelas Dr. Hadi rasa macam masuk kelas motivasi. Saya sangat suka bila dia bercerita tentang pengalamannya. Itu pandangan saya la.

Lesson yang saya dapat hari ni, tolong tolong tolong lah baca baca dan baca apa-apa subjek pun yang kita belajar. Kata Dr. Hadi, tugas kamu, study dan revise balik apa yang kamu dah belajar dalam kelas. Dr. Hadi cakap, mungkin kamu rasa subjek ni tak penting, tapi sebenarnya, ianya akan diaplikasikan dalam kehidupan kamu nanti.

Oleh kerana Dr. Hadi ialah lecturer di UIA Gombak, beliau sempat bercakap mengenai isu penggantungan Prof. Aziz Bari. Penjelasan yang ringkas namun padat dari Dr. Dol Hadi. Menurut Dr. Hadi, Prof. Aziz Bari seorang yang sangat hebat. Bukunya bukan hanya dijual di Malaysia, tapi diulang cetak dalam beberapa buah negara dan menjadi bacaan masyarakat di luar negara. Seorang ahli akademik yang sangat bernas dalam memberi pandangan. Itulah peranan ahli akademik, menegur dan membetulkan apa yang dirasakan tak betul pada pandangan mereka semata-mata mengharapkan perubahan yang lebih baik.

Analogi yang Dr. bagi, kalau seorang anak tahu yang ayahnya merokok, yakni melakaukan sesuatu yang Haram, jadi ditegur ayahnya itu disebabkan sayang pada ayahnya. Jadi, adakah dengan menegur seorang ayah yang berbuat kesalahan itu dikira biadap pada ayahnya?

Satu lagi Dr. Hadi cakap, kadang-kadang kita ni perlu untuk menunjukkan ketidakpuasan hati kita (merujuk pada demonstrasi yang dibuat di UIA hari Jumaat lalu) agar pihak berkenaan tahu apa yang mereka buat itu tak betul. Demo tu dibuat di UIA Gombak ok, bukan di UIA Kuantan.

UIA oh UIA!

Oklah, rasanya setakat itu sahaja coretan di petang hari. Moga bahagia selalu wahai pembaca budiman semua. Doakan saya agar dipermudahkan segala urusan yang akan saya lalui :)


notakaki :: Penilai kita adalah Allah, bukan manusia. Kita dinilai dengan neraca akhirat, bukan lagi dengan neraca dunia

notakaki :: Bila buka Facebook tadi, ada senior UTP ajak ke Majlis Walimatul Urus pada 27 November 2011. Sangat terkejut ok! Moga baitul muslim mereka kekal hingga ke syurga. Selamat bercinta dengan halal buat Abang Farouqi Hassan dan Kak Safinah Ahmad. Memang sangat sepadan, sama cantik, sama bijak, sama hebat dan sama baik. Avery sweet couple

5 sila..silakan komen..:

Athirah I. said...

trah! POLC!! hahhahahha

athirahariffin said...

jap jap. POLC tu gapo eh? ak mano reti la bahaso budak2x jame loni. ni. haha~
(tp sugguh eh ak x pehe gapo mksd dio~ blur =.=)

Athirah I. said...

eiiii trah! klo blaja management, POLC tu benda plg basic la. planning, organizing, leading, controlling. kutey kam..

athirahariffin said...

erkkkkkk... kantoi weh kantoi.
napok sgt ak x tahu go satu ni. :(
baiklah cik isna, ak keno rajin ngaji management mace mu jange kute ak deh :)

p/s: sero mace nok delete jah wei coment ni. maluuuuu maluuuuuu. haha~

Athirah I. said...

haha. relax la. aku benanyo xprase jgop ko POLC tuh. tp hari tu ada penceramah sbut psl goni, bru aku prase.. haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com