Thursday, November 3, 2011

belek suratkhabar


Tadi lab untuk Biochemistry cancel. Jadinya kami (aku, Eti dan Kak Syakirah) ke library. Bukan rajin nak menelaah, tapi sebab nak tunggu pak cik RJ aka pak cik bas datang. Makanya, library jadi tempat persinggahan.

Belek-belek beberapa buah suratkhabar. Dari The Star, NST, Utusan (yang menyampah tu), Berita Harian, Harian Metro, semuanya aku ambil dan baca. Meneliti satu per satu. Dari satu berita ke satu berita yang aku baca, buat aku makin sedih. Siapa yang tak sedih, bila melihat berita seperti,

"Last week, a 7 yaer old girl was allegedly raped and sodomised in Kulim, Kedah by four boys -- all just 10 and 11 years old. One had bragged in class taht he and some friends had lured the girl into a hut and sexually assaulted her."

Ini sebenarnya dari artikel Do The Math Before You Reproduce. Berita tentang bayi yang ke 7 billion lahir ke muka bumi. Sebenarnya tak berapa suka dan setuju dengan tajuknya. Bagi aku, anak itu anugerah dan rezeki dari Allah. Cuma tinggal tanggungjawab ibu bapa kena didik anak sebaik mungkin, bukan hanya melahirkan zuriat ke muka bumi sahaja.

Teringat kisah yang aku lihat di MHI suatu masa dulu. Temuramah Wardina bersama pelajar Raudhatus Sakinah. Remaja tu aku ingat umurnya dalam belasan tahun, dan sudah ada anak. Maksud aku, anak luar nikah, hasil hubungan haram bersama teman lelaki di sekolah menengah. Yang paling aku sedih, bila mana dia bercerita tentang kawan-kawan sekelasnya di sekolah menengah, yang kebanyakannya (KEBANYAKANNYA OK!) sudah melakukan hubungan haram bersama teman lelaki masing-masing.

Tak sedih ke anda dengar?

Ceritanya lagi, seolah-olah mereka bangga melakukan perbuatan hina dan jijik itu. Wardina terus menangis selepas itu. Katanya, risau akan nasib generasi masa hadapan. Risau bagaimana anak-anaknya akan hidup dalam suasana yang sebegitu rupa. Dan aku, menitis juga air mata melihat dan mendengar.

Teringat status Kak Wardina di Facebook, "ZINA bermula krn TIDAK menjaga MATA...bermain "perasaan" - SMS, kemudian berpegang tangan-peluk-berciuman dan next ZINA! GAME OVER - Syaitan WINS!"

Lagi berita yang aku baca, kalau tak silap dari akhbar The Star, mengisahkan keluhan hati seorang isteri yang setelah bertahun kahwin dan siap ada anak lagi, baru tahu yang suaminya suka akan kaum sejenis (lelaki) dan bukan setakat suka tapi buat lebih dari itu 9tak sanggup nak tulis). Fikirlah sendiri ye. Tak sedih ke anda dengar dan baca perkara yang terjadi pada orang di sekeliling kita hari ini (baca : Muslim).

Itu belum lagi apa yang diceritakan dalam Harian Metro dan seangkatan dengannya, yang mana beritanya lagi 'hot'. Banyak lagi cerita yang kalau nak tulis semuanya kat sini, akan jadi berjela panjangnya. Hmm, dari hari ke hari, berita menunjukkan umat Islam makin teruk.

Teringat Kak Syakirah cakap dalam bilik tadi sebelum dia balik ke Terengganu, "Pelik betul dengan mereka yang tak suka tahu isu semasa ni". Umat Islam makin teruk, caknalah anda dengan isu semasa, dan kalau boleh, lakukan sesuatu untuk mengubahnya. Mungkin kita boleh mulakan dari keluarga dan sahabat baik kita dulu kan.

At least kita ada rasa untuk "do something for the ummah". Biarlah impaknya tak besar dan orang tak nampak pun apa kita buat, tapi lakukannya kerana anda sayangkan Islam.

Rasanya itu sahaja coretan buat kalu ini. Menanti hari esok untuk aku pulang ke rumah. Kalau perasan, aku gunakan kata ganti nama 'aku' untuk entri kali ini. Mungkin lebih feel untuk aku luahkan apa yang terpendam di hati.

Lupa cakap, berita tentang Seksualiti Merdeka pun buat aku pening. Hmmmm..........


notakaki :: Masuk November, 1, 2 dan 3 November aku update blog. Tunggulah, esok kalau aku rajin aku update lagi.

notakaki :: Semua roomates dah berangkat pulang menemui keluarga masing-masing. Maka, tinggallah aku keseorangan dalam bilik. Lagilah aku teringat-ingat akan adik-adik dan abah umi di rumah. Oh lupa, teringat juga eca kucingku yang comel di rumah.

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com