Tuesday, November 1, 2011

entri satu november


Exam Epidemiology dah lepas tadi. Alhamdulillah :)

Minggu ni dah tak ada lagi exam, after raya la pulak sambung exam. So, that's why i'm here, my dear blog! Habis exam terus update blog ye!

A leisure talk yet beneficial

Tadi, berjalan-jalan bilik Eti nak cari makanan sebab lapar, rupanya dalam bilik dia ada fellow. Miss, erkkkk, lupa nak tanya nama. Miss ni baik sangat. Sebenarnya miss datang sebab nak update pasal kecurian yang berlaku kat Tabarri ni. Memang sangat teruk kecurian yang berlaku kat mahallah saya ni. Moga Allah lindungi saya dan rakan-rakan yang lain dari menjadi mangsa kecurian.

Berbalik pada cerita miss tadi, kami memang berbual panjang dengan miss. Miss layan je kami. Miss dulu belajar di UIA, sekarang, selepas sambung Master, jadi lecturer di UIA. Best kan! Yang lagi best, miss cerita yang dia dulu sambung Master di Sydney! Dahlah buat Master setahun je, after habis terus attach dengan UIA jadi lecturer. Wow, wow. Seriously, that's my dream. Bukan Sydney atau even Australia tapi sangat memasang cita-cita untuk sambung ke peringkat Master di UK. Moga Allah makbulkan apa yang hambaMu ini impikan dan moga Allah permudahkan perjalanan saya yang masih sangat panjang lagi ni.

Kalau tengok je Sofia (kawan baik, sebenarnya panggil dia Epi je) post gambar di FB dari Belfast, memang akan ada rasa cemburu di hati. Wah, seronoknya kamu berada di sana wahai Sofiaku sayang. Hari tu adik saya post gambar dia melawat Niagara Fall, oh memang lagilah jealous. Cemburu untuk benda baik tak apa kan? It somehow motivates me.

Pesanan dari miss lagi, belajar rajin-rajin dan dapat result yang terbaik. Kalau pointer kita tinggi, lebih mudah orang nak sponsor untuk sambung ke peringkat yang lebih tinggi. Memang semangat je kami semua dengar perkongsian dari miss. The other advice from her is, try to improve your communication skill, speak in English fluently and of course you should master the English language.

Oh sekarang memang rasa sangat lintang pukang English aku, betapa kurang grammar dan vocab aku! Abah selalu pesan, nak kuasai bahasa ni kena selalu baca, dengar dan cakap. Banyakkan baca bahan bacaan dalam bahasa Inggeris, banyakkan dengar cara sebutan mereka (either British or American), dan yang paling penting, PRACTICE! Itu yang abah pesan sejak dari dulu pada kami adik-beradik. Rasa kalau sekarang kalau suruh buat essay dan compare dengan adik-adik yang lain, rasanya memang fail. Nampak sangat kakaknya ni teruk. Ok, i think i've to start practice it now for my own benefits.

Wahai rakan-rakan BioMedic yang lain, marilah kita sama-sama usaha dari sekarang. We got 4 years more to practice, and of course we should start it now!

Dia Muslim!

Tadi baru lepas call umi. Satu benda yang umi cerita yang saya rasa nak kongsikan dalam blog. Umi cerita apa yang berlaku kat kolej Imran. Tersentuh hati dengar. Ada senior Imran ni, beberapa hari yang lepas, meninggal disebabkan satu penyakit berkaitan otak (tak ingat dah, tadi umi baru cerita). Sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah buat arwah.

Kiranya mereka yang kat KMB tu melakukan solat jenazah ghaib untuk arwah. Tiba-tiba masa mereka nak solat, seorang senior Imran yang berbangsa Cina ingin turut sama solat sekali untuk arwah sebab dia kawan baik dengan arwah. Terkejut semua orang. Rupanya, dia dah masuk Islam. Sejak dari 1st semester lagi. Sekarang, rasanya dekat 2 tahun dia jadi Muslim.

Allah, tersentuh sangat. Lagi tersentuh bila umi cakap yang hanya arwah seorang yang tahu dia ni Muslim. Seorang lagi ustazah kat KMB tu. Orang lain tak tahu pun dia Muslim. Kiranya, kalau dia nak solat Jumaat sepanjang 2 tahun dia di KMB tu, ustazah tu la yang akan tolong hantar ke masjid. Kisah ni saya tak pernah dengar lagi. Dan memang saya sangat gembira dengar. Moga Allah merahmati arwah, walau saya tak kenal siapa dia. Moga usahanya membawa kawannya mengenali dan memeluk Islam menjadi penyelamat buatnya di alam barzakh dan menjadi saham buatnya di akhirat.

Subhanallah Wallahuakbar !


notakaki :: Sorry sangat-sangat kalau saya jadi kawan yang tak concern. Memang sekarang lama sangat tak keep in touch dengan kawan-kawan baik. Rasa bersalah :(

notakaki :: Masuk November, maknanya 2 bulan lagi masuk tahun 2012. Dan aku, akan masuk umur 21 tahun pada bulan Februari nanti. Cepatnya masa berlalu....

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com