Saturday, November 12, 2011

mawar


Dulu, saya suka membaca blog, dan begitu juga kini. Dari satu blog ke satu blog yang lain. Lama dulu, saya pernah terbaca satu entri yang tajuknya 'Catatan Buat Anakanda Kedua', di sebuah blog yang bernama Nafastari.

Masa baca catatan yang ditulis luhur dari hati seorang ayah, saya seakan terpegun.Tak tahu kenapa. Segalanya yang berlaku pada hari kelahiran anaknya dicatat rapi oleh seorang ayah. Nasihat demi nasihat ditulis, seakan wasiat pada anaknya, walau pada waktu itu, anaknya masih kecil, masih bertatih melihat cahaya dunia selepas bergelap dalam perut si ibu. Oleh kerana catatan itu ditulis oleh seorang lelaki yang bekerja di Islamabad, saya tidak berminat untuk menjadi follower blognya. Hanya setakat itu.

Beberapa minggu yang lalu, seorang sahabat memperkenalkan blog, 'Mawar Nafastari'.

Blog yang menceritakan kehidupan seorang isteri yang baru kematian suami. Seorang isteri yang sangat dimanjakan suaminya. Segalanya dibuat suaminya. Dia seorang surirumah, tetapi dari memasak, menjahit, melipat baju, segalanya dibantu suami.

Allah..... dia punyai seorang suami yang sangat baik. Suami seperti ini seolah pupus dari dunia ni kan. Walhal, inilah yang dibuat Rasulullah. Rasulullah yang sibuk mentadbir kerajaan dan berdakwah pun membantu isteri di dapur, memasak, menjahit pakaiannya yang koyak, sangat bersabar dengan karenah isteri dan banyak banyak lagi sifat dan kelakuan Rasulullah yang amat menghormati dan menjaga wanita.

Dan ketika itu, saya sudah melupakan blog Nafastari yang dibaca beberapa bulan yang lalu. Setelah membaca dan terus membaca blog Mawar Nafastari, baru saya tahu yang dia adalah isteri pada pemilik blog Nafastari. Bertuahnya dia punyai suami seperti Nafastari.

Tapi, semuanya milik Allah. Allah menarik nikmat seorang suami yang sangat baik dari seorang isteri selepas mereka terlibat dalam kemalangan yang meragut nyawa suaminya, si pemilik blog Nafastari.

Dan selepas itu, Mawar berusaha unutuk berdikari. Berdikari untuk membesarkan dan mendidik Embun dan Kekwa tanpa seorang suami. Membaca catatan demi catatan di blog ini sangat meruntum jiwa. Catatan dari blog ini seolah menyuruh aku untuk jadi seorang yang tabah. Jadi jadi seorang yang dependent pada seseorang yang lain. Belajar berdikari. Itu yang saya dapat dari setiap catatan yang ditulis Mawar.

Bila teringat balik catatan di blog Nafastari, iaitu blog suaminya, teringat balik catatan buat anak-anaknya. Moga bila anaknya besar nanti, dia akan membaca catatan dari ayahandanya, walaupun pada ketika itu, ayahandanya sudah tiada di samping mereka.

Bertuahnya Embun dan Kekwa punyai ayah seperti Nafastari. Walau batang tubuhnya sudah tiada, nasihat demi nasihat yang ayahandanya wasiatkan dapat dibaca dan ditatap.

Buat Embun dan Kekwa, walau kakak tak mengenalimu dan walau kamu tak terbaca pun entri ini, doaku, jadilah anak yang baik buat ummi agar ummi tidak merasa keseorangan. Jadilah anak yang solehah buat ayahmu. InsyaAllah, dengan izinNya, kamu pasti bertemu di syurga.

Ya, ajal dan maut ketentuan Allah. Tak siapa yang tahu bila ia akan datang. Dan, buat blogger di luar sana, beringatlah kita dengan blog yang kita miliki ini. Ianya amanah. Ianya bakal dipersoalkan kelak. Jaga-jaga dengan umpatan atau gambar-gambar yang tak menutup aurat yang dikongsi. Pastikan jika ingin berkongsi gambar, walaupun kita tiada dalam gambar, pastikan auratnya ditutup. Jangan bila kita mati kelak, setiap mata yang melihat pada gambar yang tak menutup aurat ini, saham dosa akan terus menerus naik dan kerananya kita diseksa.

Tak tahu kenpa saya ingin bercerita tentang ini pagi ini. Mungkin kerana baru terbaca blog kak Mawar pagi ini. Dan mungkin juga kerana seolah ada suara yang membisikkan untuk aku jadi kuat dan tabah. Setap kali membaca blog Mawar, hanya satu yang terlintas, "Kuatnya Kak Mawar".

Dan pagi ini juga, selamat mengamanahkan password blog ini kepada seseorang yang saya sangat percayai. Andai saya tiada lagi di muka bumi, saya amanahkan blog ini padanya.

Mari sama-sama sedekahkan Al-Fatihah buat arwah. Moga Allah merahmati roh Nafastari di alam sana......


notakaki :: Pagi semalam abah dapat call dari staff hospital, katanya ada kemalangan dan kematian di Gua Musang. Marilah sama-sama sedekahkan Al-Fatihah buat arwah Allahyarham Kamarulzaman Abdullah, si wira royalti.

notakaki :: Kejapnya cuti. Malam esok balik Kuantan :( Memang betul, kalau di rumah, susah
untuk buka buku dan study.

4 sila..silakan komen..:

Nadiah Sidek said...

akak pun baca blog mawar nafastari tu. jumpa blog tu selepas beberapa bulan 'nafastari' meninggal

athirahariffin said...

akak, saya pun suka baca blog akak. suka akak cerita pasal family n pengalaman akak di US.

moga org baik spt 'nafastari' bahagia kat alam sana. moga kak 'mawar' terus kuat kan kak. :)

QA's ~ mamapapa said...

Assalam,akak bru je jumpa mawar nafastari...setiap tulisannya sarat dengan kerinduan trhadap arwah suami...amat kagum pada ketabahannya...jmput follow akak kmbali,ye

Nonton Film Online said...

saya suka baca artikel ni bos.
mantap dah pokoknya..
makasih banyak ya bos atas infonya.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com