Sunday, December 11, 2011

bulan


Semalam, berlakunya gerhana bulan. Di Kuantan, hujan sangat lebat. Memang tak dapat nak intai-intai bulan dari kejauhan. Nak tengok live streaming pun internet di uia ni sangatlah lembap macam siput.

Ini gambar dari Planeterium Negara,


Subhanallah

Letih sangat-sangat semalam sebab petang dari pukul 6 petang pergi kenduri kahwin sampai pukul 10 malam. Sebenarnya pergi lewat sebab sebelum tu ada hal lain, jadi bila kami pergi, gulai dah habis, jadinya malam tu kami keluar makan di TC. Tahniah Zati sebab terus dapat 2 abang ipar dan 1 kakak ipar sekaligus. First time pergi kenduri gabung 3 pasangan pengantin macam ni. Jimat betul.

Alhamdulillah, sempat tunaikan solat sunat khusuf. Terima kasih pada mereka yang mengingatkan. Solat yang sangat jarang dapat kita tunaikan kerana ada masa-masa tertentu sahaja untuk kita tunaikan solat ini.

Bulan, satu ciptaan Allah yang ada sepanjang waktu menerangi kegelapan malam. Jarang kita mendongok ke atas, tapi sekali kita mendongok ke atas melihat indahnya bulan, hati jadi tenang. Mungkin kerana itu jualah, saat Rasulullah bersedih, Baginda mendongok ke langit. Andai saat kita mendongok ke langit, kita niatkan mengikut sunnah baginda, insyaAllah beroleh pahala. Indahnya Islam :)

Doaku juga, semoga bulan mengambang bersinar di Malaysia tak lama lagi :)

******************************

Terjumpa status fb seorang sahabat yang sangat sweet ;

when I'm older & my daughter asks who my FIRST LOVE was, I don't want to have to pull out the OLD PHOTO ALBUM.

I want to be able to point out across the room and say :
"he's sitting right over there, yes, your daddy ♥"



notakaki :: Gambar bulan yang paling atas diambil di page si photographer muslimah, Huda di blognya.

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com