Thursday, January 26, 2012

cinta Rasul


إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

Sesungguhnya Allah dan para malaikat-Nya bersalawat (memberi segala penghormatan dan kebaikan) ke atas Nabi (Muhammad S.A.W). Wahai orang-orang yang beriman bersalawatlah kamu ke atasnya serta ucapkanlah salam dengan penghormatan.

[Al-Ahzab: 56]

Tadi sempat tengok 30 Minit Bersama Ustaz Don. Tajuk hari ini, Cinta Rasul. Allah, sayangnya Baginda pada kita. Kita? Adakah kita sayang pada Baginda.

Sangat tersentuh bila Ustaz Don cakap, "Hina sangat ke Nabi sampai kita tak ceritakan sirah-sirah Baginda pada keluarga kita." Seolah-olah Rasulullah tiada tempat dalam hati dan keluarga kita.

Saat tu, rasa macam kena tembak. Betapa saya sebagai kakak sulung tak menjalankan tanggungjawab untuk ceritakan kisah-kisah Rasulullah pada adik-adik tersayang.

Rasa macam tak layak bercakap mengenai ini. Betapa selama ini hanya bibir mengucapkan cinta pada Baginda tapi perbuatan dan amalanku? Hanya Allah yang tahu.

Kalau kita sayang Rasulullah mesti kita tak malu untuk buat sunnah Baginda tatkala manusia hari ini benci dengan Islam. Kalau kita sayang Nabi mesti kita selalu berselawat kan. Telinga kita bukan dengat lagu tapi dengar selawat. Kalau kita sayang Nabi mesti kita tahu segala sirah Baginda serta para sahabat. Jangan hanya kata dimulut cinta Rasul tapi langsung tak menunjukkan yang kita ni cinta akan Baginda.

Marilah sahabat, mulai hari ini, hidupkan hari-hari kita dengan amalan dan perbuatan yang akan menambahkan kecintaan kita pada Baginda.

Peringatan khas buat diri sendiri.......

Wahai athirah, berubahlah! Ya Rasulullah, syafaatiku di akhirat kelak.....



notakaki :: Ingat hari Jumaat baca Surah Al-Kahfi. Kalau boleh, jangan pernah tinggal. Jadikan ia sebagai amalan. Sekali seminggu je pun kan, It just take a few minutes :)

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com