Wednesday, February 29, 2012

4 tahun sekali

29 Februari 2012.

Mengambil kesempatan untuk update blog di petang hari di hari yang hanya muncul 4 tahun sekali.

Ternampak satu kata-kata di FB yang buat hati saya tersentuh.

"tidak mungkin pemilik hati yang sarat cinta dan keimanan, pada saat yang sama ia adalah seorang yang berhati gersang, kasar, serta menyimpan rasa dengki dan kebencian kepada pihak lain."
[Bagaimana Menyentuh Hati, Abbas as-Sisi)

Moral of the storiy, jangan pernah biarkan perasaan dengki dan benci merebak dalam hati kita. Jangan juga jadi manusia yang kasar dan berhati batu. Asuh diri untuk lembutkan hati. Tak rugi kalau kita jadi manusia yang pemaaf. Semua orang nak jadi macam Rasulullah yang hatinya suci bersih dan akhlak dan cara layanannya terhadap manusia sangat hebat.

Hari tu masa tengok Fattabiouni, Habib Saqqaf ada menceritakan kisah tentang bagaimana Baginda melayan isteri Baginda. Cerita yang simple tapi ini akhlak Rasulullah dalam melayan isterinya. Setiap kali isterinya ingin menaiki unta, Baginda pasti membantu mereka menaiki unta dengan merendahkan diri Baginda dan menawarkan lutut agar isterinya dapat naik ke atas unta.

Unta itu kenderaan pada zaman dahulu. Kata Habib Saqqaf, kalau pada zaman sekarang, para suami sepatutnya membuka pintu kereta pada para isteri. Itu cara untuk mengikut sunnah ini. Siapa sangka kan? Tapi sekarang, agak-agak ramai tak suami yang selembut ini melayan isteri? Biasanya tengok dalam cerita orang Barat je kan, walhal, itulah yang dilakukan oleh Rasulullah :)

Itu satu contoh tentang indahnya akhlak Rasulullah. Banyak lagi contoh lain yang saya rasa anda semua lebih tahu. Indah juga akhlak manusia-manusia yang mengikut segala sunnah Baginda di akhir zaman yang ramai meninggalkan sunnah Nabi.

Satu lagi saya jumpa gambar yang sangat menarik. Cara menjaga kesihatan menurut cara Nabi. Sambil jaga kesihatan, kita dapat pahala sebab ikut sunnah! Awesome kan!




notakaki :: Sekarang menjinak-jinakkan diri ke library. Athirah, jangan jadi budak malas lagi dan suka ikut hawa nafsu lagi.

2 sila..silakan komen..:

Nadiah Sidek said...

syukran atas peringatan :)

athirahariffin said...

tulisan ini khas buat diri sendiri jugak!

sama2x memberi peringatan kak :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com