Saturday, March 3, 2012

alfatihah

Terkilan sebenarnya sebab tak dapat melihat wajah atuk tersayang buat kali terakhir.

Masa tu tenagh tidur, umi call, "Kakak sabar deh, sabar banyak-banyak. Ayoh tak dok doh". Berderai air mataku. "Kakak hari tu balik minta maaf dah kan dengan Ayoh. Kakak tengok Ayoh, kakak jago Ayoh, kakak tak balik pun tak pe sebab kalau naik bas sampai petang tak de (sempat) jugak jumpo Ayoh"

Sedih sangat.

Umi pesan lagi, "Kalau kakak sayang Ayoh, banyakkan doa buat Ayoh. Biar dia bahagia di alam sana".

Terkilan sangat-sangat sebab tak balik. Balik pun tak sempat lihat wajahnya buat kali terakhir. Saudara-mara tak ada kat Kuantan, jadi kalau balik dengan bas, paling awal pukul 9 pagi. Kenapala tak ada direct flight dari Kuantan ke KB ye?

Cucumu yang di Kuantan ini hanya mampu buat solat jenazah ghaib dan berdoa buat Ayoh :(

Buat sahabat yang membaca post ini, sedekahkan Al-Fatihah buat arwah Ayoh. Doakan moga Ayoh selamat di alam sana. Sungguh, saya amat sayang pada susuk tubuh yang menjaga saya tika kecil ini.

Bila teringat memori waktu kecil dan waktu bersamanya, air mata pasti berderai.

Buat Amir, Umi cakap, ada hikmah atas segala yang berlaku. Ajal maut sudah ditentukan Allah. Sekarang, kita jaga mek baik-baik ye.


Sungguh, kematian itu menjadi muhasabah buat kita yang masih hidup ini untuk mencari bekal sebanyak mungkin sebelum nyawa kita juga diambil.

“Ya Allah, ampunilah baginya dan kasihilah dia dan afiatkan dia dan maafkanlah kesalahannya dan muliakan kedudukannya dan lapangkan kuburnya dan bersihkan dia dengan air salju dan air dingin. Bersihkanlah dia dari kesalahannya sebagaimana dibersihkan kain putih dari kekotoran, dan gantikanlah kampunganya dengan kampung yang lebih baik dan ahli keluarganya yang baik, suami isteri yang lebih baik. Masukkanlah dia ke dalam syurga dan lindungilah dia dari seksa kubur dan fitnahnya dan dari seksa neraka. Ya Allah, janganlah Engkau haramkan permohonan kami untuk kebajikannya dan janganlah Engkau membiarkan kami di timpa fitnah setelah ketiadaannya dan ampunkanlah kami dan dia juga rakan kami yang terdahulu beriman dan janganlah Engkau sematkan perasaan hasad dengki kedalam hati kami terhadap orang-orang yang beriman. Tuhan kami, sesungguhnya Engkau bersifat pengasih dan penyayang.”


notakaki :: Hari ini 3 Mac 2012. ‎3 Mac 1924 adalah tarikh kejatuhan khilafah. Sudah 88 tahun. Khilafah pasti akan muncul dengan versi baru.

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com