Monday, May 14, 2012

last minute

Apabila segala kerja kita lakukan saat-saat akhir, orang kata, buat kerja last minute, kita akan salahkan masa. Masa jadi serba tak cukup. Kadang-kadang rasa serabut tu datang, tapi sengaja tak mahu tunjukkan atau expresskan sebab satunya rasa bersalah pada diri sendiri. Sebab memang salah diri sendiri, kerja tu dah lama orang bagi tapi masa-masa terakhir ni la nak buat segalanya.

Ini salah aku. Ini salah aku. Ini salah aku. Berkali-kali cakap pada diri. Jangan kerana salah kita, kita nak salahkan dan libatkan orang lain. Prinsip aku, jangan kerana salah kita, orang lain jadi mangsa. Itu salah satu prinsip yang aku pegang. Satu prinsip yang agak susah untuk diimplementasikan sebenarnya.

Mengurus masa dengan bijak itu tak mudah, ia sangatlah susah, tapi tak mustahil kan. Kagum pada mereka yang pandai mengurus masa dan siap kerja before time (before time lebih hebat dari on time kan).

Allah dah cakap dalam Quran, demi masa, manusia itu berada dalam kerugian. Ia disebut dalam surah yang pendek tapi sangat berisi intipatinya.

Maka akhirnya, bersengkang matalah menyiapkan segalanya. Longgokan kerja yang bertimbun yang dah lama diberikan, tapi saat-saat akhir inilah saya nak siapkan segalanya. Padan muka. Esok nak quiz tapi apa pun tak sentuh. Luckily pagi esok tak ada kelas, jadi kena rajinkan diri buka nota Biochemistry.


Pengajaran buat si penulis : lakukan kerja awal-awal. Kita tahu kita sibuk dan berbeza dengan orang lain, jadi pandai-pandaikan diri mengurus masa dengan bijak.

Saat kesemputan masa ini, masih sempat lagi mencuri masa update blog saat rasa sangat-sangat nak balik rumah tenangkan hati :)

notakaki :: Orang Canada baru sampai rumah. Lamanya tak jumpa. Tak sabar nak balik :)

notakaki :: Girangnya hati berFD. Sape tak g rugiiiiiii...

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com