Wednesday, May 16, 2012

Nakbah Day


Kalau yang buka Facebook, mesti ada yang perasan ramai yang tukar profile picture macam ni kan? Walau hanya menukar DP, besar kesannya. Besar penangan Facebook, gelombang coklat ni buatkan ramai yang sedar akan Nakbah Day. Semalam ada seorang kawan bertanya, kenapa ramai sangat tukar profile picture pada warna coklat. Terus saya cerita pasal Nakbah Day :)

Biasanya kan, sejak dari kecil, kita akan mempenringati 16 Mei je kan. 16 Mei tu hari guru. Memang penting, tapi jujurnya, sebelum ni tak pernah tahu pun kewujudan Nakbah Day. Jahilnya aku =.=

15 Mei = Hari Nakbah = Hari Kecelakaan Pencerobohan Palestin

Nakbah bermaksud malapetaka atau bencana besar. Manakala Nakbah Palestin pula bermaksud penubuhan Negara Haram Israel yang telah diisytihar rasmi pada tanggal 15 Mei 1948. Ini merupakan satu bencana besar yang menimpa bumi Palestin.

Saya tertarik dengan status FB Ustaz Syed Abdul Kadir Al-Jofre. Seorang ustaz yang saya sangat suka dengar kata bicaranya. Kalau anda biasa tengok Tanyalah Ustaz, anda mungkin pernah tengok ustaz ni.

"Hari ini Hari Nakbah. Tahukah anda apa dia Hari Nakbah? Ia diperingati oleh rakyat Palestin, orang Arab dan pejuang Islam seluruhnya, sejak 1948, sebagai memperingati hari rakyat Palestin dihalau dan dibantai beramai-ramai dari negara mereka sendiri. Yaumunnakbah ini kalau diterjemahkan maknanya: Day of The Catastrophe, menggambarkan betapa dasyatnya peristiwa tersebut. Mari sama-sama kita juga mengingati peristiwa-persitiwa ini untuk sama-sama memacu perjuangan Islam ke hadapan."

Ada juga terjumpa artikel yang menarik tentang Nakbah Day ni kat FB. Boleh klik SINI dan SINI untuk baca.

Moga tanah suci itu menjadi milik kita akhirnya.


notakaki :: Hari ni 16 Mei 2012. Buat semua guru, Selamat Hari Guru saya ucapkan, terutamanya buat umi, Kalau dulu umi dapat Anugerah Guru Paling Sporting, agak-agak anugerah apa umi dapat tahun ni? hehe. Tak lupa juga buat uru-guru yang pernah dan sedang mengajar saya di SRI Aman, SRK Zainab 1, SMKA Naim Lilbanat, UTP, Matrikulasi UIA, dan juga UIA Kuantan :)




0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com