Sunday, May 27, 2012

rasa syukur itu


Pagi-pagi ni online untuk elakkan tidur lepas subuh. Dan, terbaca satu benda ni yang buatkan saya kata pada diri, 

"Hei athirah, betapa banyak nikmat yang Allah bagi selama ni pada kau, tapi jarang sekali kau bersyukur. Selalu tengok pada kelemahan kau je dan selalu bandingkan kelemahan kau dengan orang lain. Selalu je kau rasa serba tak cukup. Selalu je rasa orang lain lebih bagus dari kau walhal setiap orang punya kelebihan dan kelemahan masing-masing"

Setiap orang ada kelemahan dan kelebihan masing-masing. Kita selalu nampak kelebihan orang lain, dan kita seolah buta dengan keleibihan diri sendiri. Manusia ni memang tak bersyukur dengan kejadian yang Allah dah buat.Tengok balik Surah Ar-Rahman, betapa banyak kali Allah ulang ayat, "Maka nikmat yang manakah yang kamu dustakan?". 31 kali ayat ini diulang. 31 kali tu bukan jumlah yang sedikit. 

Sebab tu umi selalu pesan, setiap orang punya kelebihan dan kelemahan, jangan fokus dan sedih dengan kelemahan kita, sebab mungkin kita ada kelebihan yang orang lain tak ada. Umi selalu pesan macam ni. Mungkin si ibu tahu anaknya ni selalu sangat rasa tak besyukur dan rasa tak yakin pada diri sendiri. Yeh, one of my weakness is not being confident with myself. Hmmmm...

Serius saya rasa terkesan dengan benda dan statement yang saya baca tu. Tapi rasanya tak perlu la kot nak share benda tu kat sini ye. Cumanya nak cakap, setiap dari manusia ni Allah ciptakan berbeza kelemahan dan kelebihan setiap dari kita. Dua-dua ada hikmah masing-masing. Dan kita, sebagai manusia, kena ada rasa syukur setiap masa kerana Allah dah pilih kita untuk jadi khalifah di muka bumi ni.

Oklah, rasanya setakat ini sahaja pagi ni. Jangan banyak tidur ye kawan-kawan especially time exam ni. Kita tidur waktu malam, bukan waktu pagi dan petang. Malam masa untuk kita rehat. Kita amalkan gaya tudur awal bangun awal, bukan sebaliknya ye.

Selamat belajar kawan-kawan :)



notakaki :: apa pandangan korang tentang Himpunan Belia di Putrajaya?

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com