Friday, June 1, 2012

alamak, tak baca lagi!

Ok, tengok tajuk ni, bagi yang tahu saya dalam fatrah exam, mesti akan ingat saya nak cerita tentang subjek exam kan. Kot-kot la nak cerita banyak lagi tajuk yang tak baca dan nak mengadu kat sini ke kan.

Oh tak tak.

Sebenarnya nak cerita tentang seorang kawan ni. Minggu lepas kami ke pasar malam. Bestnya kan g pasar malam, boleh beli makanan banyak-banyak dan beli makanan sedap-sedap. Heaven kan bila nampak makanan banyak dan heaven lagi bila kita banyak duit. Oh my bad, memang kalau bab makanan susah nak tahan nafsu.

Selepas memborong makanan dengan jayanya, masuk kereta nak balik Tabari. Oh ye, Tabari itu nama asrama kami.

Tiba-tiba, si driver berkata, dengan loghat Kedah yang amat pekat;

"Weh aku tak baca lagi Surah Al-Kahfi ni. Tak ingat langsung aku nak baca semalam dan hari ni. Sekarang pukul berapa ni weh?. Sempat lagi tak nak baca ni?"

Wah, bagusnya dia kan. Resah gelisah semacam bila teringat tak baca lagi Surah Al-Kahfi tu. Resah gelisah jugak sebab masa tu dah pukul 7 ok!

Yang seorang lagi dalam kereta tu dok cerita yang dia dah baca Surah Al-Kahfi semalam sebab semalam dia tension, jadi, baca Quran dan sekaligus habis kan surah tu untuk tenangkan hatinya.

Baiknya kawan-kawan saya kan. Pernah tak kamu semua rasa gelisah bila tak ingat nak buat benda baik, lagi-lagi benda baik tu memang dah jadi habit atau rutin kita? Wah! Readers saya pun baik-baik jugak nampaknya :)

Waktu masih pagi. Jadi di hari Jumaat yang mulia ni jomlah kita baca surah tu sampai habis. Surah tu nampak panjang, 110 ayat semuanya. Tapi bila ingatkan ganjaran yang bakal kita dapat, terus rasa nak grab ganjaran tu dengan baca sampai habis kan.

"Barangsiapa yang membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat, dia akan disinari cahaya antara dua Jumaat"

(HR An-Nasa'i dan Baihaqi)


Dan, kalau sape nak pahala lebih lagi, bolehlah kita amalkan sunnah-sunnah Baginda di sayyidul ayyam ni. Moga nanti kita tergolong dalam kalangan umat yang cintakan Baginda, mengikut sunnah Baginda dan mendapat syafaat Baginda di akhirat kelak. Ameen, ameen, ameen, ameen .............


notakaki :: The flower shape pavlova is very pretty. Drooling :)

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com