Sunday, June 3, 2012

rutin di pagi exam

Rutin pagi-pagi, mesti buka fb. Biarlah orang lain puasa fb time exam ni pun, saya still akan bukak fb. Kalau tak, memang akan bermimpi di atas katil la lepas subuh yang sejuk dan damai ni.


Ada satu gambar yang saya lihat pagi ni, buat saya sebak. Tak perasan air mata berderai laju. 




Allah, kurniakanlah aku syurga. Tak layak si pendosa ini meminta, tapi aku takut dengan azabMu di neraka itu ya Allah. Hanya Kau yang tahu betapa banyak dosa aku, yang manusia lain tak tahu. Ampunkanlah si pendosa ini ya Allah, moga dengan rahmatMu, aku dapat menjejakkan kaki ke syurga impian.


============


Pilihanraya Mesir


Salah satu sebab yang buat saya eager untuk buka fb ialah untuk mengetahui perkembangan semasa pilihanraya Mesir. Mungkin ada yang pelik kan, time-time exam macam ni pun nak tahu pasal perkembangan politik. Dah la perkembangan politik negara orang kan. Sebagai umat Islam, banyakkan berdoa agar saki baki regim Mubarak tak akan berjaya untuk mendapat kuasa dan meneruskan kebatilan mereka.


Banyak baca tentang pak cik Shafik yang entah datang dari alam mana, tetiba dapat undia kedua terbanyak selepas Dr Morsi. Perasaan sangsi dan musykil membelenggu diri. Rasa nak baling laptop tapi sedar diri yang kita kena rasional dalam setiap tindakan. Ingat, jangan biarakn emosi mengatasi rational. Hmmmm, dari mana la datang penyokong yang ramai ye?


Lagi geram, bila tahu yang si Mubarak tu hanya dikenakan hukuman penjara seumur hidup. Hello! Umur dia dah 80 dah kot. Apalah sangat penjara seumur hidup for an 80 year old hag like him. Patutla rakyat kembali berkumpul di Dataran Tahrir lagi untuk menunjukkan ketakpuasan hati mereka. Allah dah memang sangat baik untuk dia, mungkin Allah bagi dia masa untuk bertaubat dengan dosa yang telah dia lakukan buat rakyat Mesir.


Walau apapun, satu je yang kita kena percaya, lambat atau cepat, ISLAM PASTI AKAN TERTEGAK!


============


Isu Syria

Isu ini kadang-kadang up and down. Dulu nampak ramai yang cakna, tapi kini macam ramai dah tak peka sangat dengan isu ini. Tugas kita as orang yang faham, cuba untuk bagi kesedaran pada kawan-kawan kita setakat yang kita mampu. Satu lagi, jangan pernah tinggal untuk baca Qunut Nazilah. Tak kiralah nak baca masa solat Subuh ke ataupun nak baca setiap kali doa after solat, tapi jangan pernah kita lupa untuk amalkan ye. 


Moga dengan usaha kita yang kecil-kecil dan teramat kecil ini, yang batil akan jatuh. Ini senjata doa yang kita ada untuk robohkan rejim Basyar Asad. Juga, untuk robohkan kezaliman yang berlaku buat umat Islam di serata dunia yang ditindas tika ini. Sometimes rasa berdosa, sebab tak mampu buat apa-apa. Allah, kembalikanlah khilafah Islam yang mampu menaungi dan melindungi umat Islam ini ya Allah.


Ada masa menangis mungkin bukan  kerana sedih sangat. Tapi terharu dan sebak kerana mereka pastinya ditempatkan di syurga Allah di sana. Sedangkan aku di sini pun sedang berjihad, tapi belum tentu Allah nak bagi ganjaran syurga atas jihad ini. 


Tertarik dengan satu ayat yang dibaca di blog seorang doctor in the making'

Pemuda zaman Nabi fikirkan macam mana cara nak bunuh musuh-musuh Islam. Pemuda hari ini hanya fikirkan masalah diri sendiri sahaja.

Mungkin setakat ini saja aku mampu menyonteng blog tersayang pagi ini. Kena bersiap-siap dah ni. Library menanti. Buat si peneman ke library, Izzati, Kak Irah dan Kak Tiah, moga dipermudahkan urusan kita hari ini. Moga senang untuk ingat dan hafal benda alah anatomy tu.


Moga beroleh manfaat. 

notakaki :: Counting the days to meet the beloved family :)


notakaki :: Selamat bekerja di Kansai. Untungla dapat offer :)

2 sila..silakan komen..:

Afifah Rahimi said...

Yakin dan pasti ISLAM akan trtegak nnt..Janji ALLAH pasti betul.Merasai bahang IM di Mesir..Moga kami dpt merasai pimpinan IM di sini..Doakn utk sumenya..

p/s:Gud luck exam..bittaufik wannajah

athirahariffin said...

pipppooooo.. rinduuu kamuuuuuuu!!!

insyaAllah. kita doakan agar pimpinan IM menang di sana. kami di sini pun tumpang gembira andai daulah islmiyah ditegakkan, bermula di Mesir :)

btw, food luck dr! ngaji sungguh deh. balik pahni rawat i kat mesia ni :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com