Friday, September 28, 2012

perlu ke ambil kisah?

25 September 2012. Hari dan saat ini, sepatutnya kami mahasiswa UIAM sudah mendapat tahu siapakah bakal pemimpin kami. Saya dan beberapa orang sahabat ke Banquet Hall petang itu, sanggup meredah hujan (naik kereta tapi kena hujan jugak, basah habis baju) semata-mata nak tahu keputusan. Kami sampai dalam 6.20 petang, majlis bermula pukul 6.00 petang lagi. Jadi, nervous la jugak kan kot-kot dah habis ke. Tapi, bila sampai di sana, nothing happened. Maka menunggulah kami akan keputusan yang dinanti.

Pukul 7.00 malam. Masih lagi menunggu. Dalam 7 lebih, kami disuruh untuk solat. Maka, masjid UIA yang tersergam indah itu kami jejaki untuk tunaikan solat Maghrib. Kawan pesan, jangan lupa solat hajat.

Sampai di Banquet Hall pukul 8, menunggu dan menunggu. Maka tibalah masa yang dinanti. Dato Dr Mizan Hitam berucap, disangka beliau ingin mengumumkan keputusan tapiiiiiii........... RE ELECTION!


Mungkin keputusan yang diperoleh tak seperti apa yang dirancang barangkali. This is now getting interesting.


Ya, ini pertama kali aku mengundi. Dan, tahun ini juga, masalah berlaku. UIA dah mengamalkan sistem e-voting bertahun lamanya, tapi pelik, tahun ni muncul masalah ini secara tiba-tiba dan seolah ada dalang di sebaliknya, alasannya, "incomplete encryption process". Maka, kami di UIA, kena turun untuk mengundi buat kali yang kedua. Dalam 2 minggu, 2 kali turun mengundi. Hmm hmmm..


 

Jadi, marilah mengundi sekali lagi ye 2 OKTOBER 2012, SELASA ini.


Ada juga yang tanya, kenapa kecoh-kecoh sangat nak tahu tentang PRK ni. Satu je jawapan yang saya dapat bagi. Saya sayang UIA. Saya tak nak UIA jatuh ke tangan mereka yang tak mampu untuk hidupkan biah solehah di UIA. Pernah dulu UIA dimenangi oleh mereka yang tak faham agama dan tak ingin laksanakan Islam dalam kepimpinan mereka, nak tahu apa jadi pada tahun tu? Konsert sana sini, program dakwah terkubur, biah yang langsung tak islamik. Nak ke tahun yang mendatang, itu natijahnya buat UIA yang tercinta ini?


Oklah, rasanya elok juga kita tengok apa pandangan orang yang dah berjaya dalam hidup merek. Yes, one of my idol is Prof. Dr Muhaya. Marilah kita tengok apa pendapat wanita berjaya ini.



PERLU AMBIL KISAH KE ISU POLITIK / PRK ?

Soalan:

"Profesor, saya tidak pernah mengundi dan saya sendiri tidak pernah kisah dengan isu pilihan raya. Pada saya, dalam politik semuanya sama. Saya tidak suka terlibat dengan politik. Tidak kira politik kampus, mahupun politik negara. Bolehkah saya terus berpegang pada cara ini?"

Jawapan Prof Dr Muhaya :

"Pertama, kita perlu betulkan perspektif kita berk
aitan dengan politik. POLITIK dan ISLAM tidak boleh dipisahkan. Mengapa kita tidak menyukai politik?. Ini kerana, dalam politik barat mereka mencari kuasa dan menjatuhkan orang lain.

Politik islam pula bertujuan mentadbir dan mengurus dunia berdasarkan keadilan. Kita perlu PRIHATIN dengan politik. Ambil perhatian atas perkara-perkara yang berlaku. Gunakan kuasa memilih yang kita miliki bagi menentukan pemimpin yang dapat menegakkan kesejahteraan dan keadilan kepada rakyat.

Sekiranya kita tidak mengundi, orang yang tidak sepatutnya memegang kuasa pemerintahan akan mendapat kuasa itu.

Apabila orang yang tidak layak mendapat kuasa, kita turut bertanggungjawab atas perkara itu. Ini kerana kita tidak menjalankan tanggungjawab kita sebagai pengundi.

Islam menggalakkan kita bermusyawarah dalam kehidupan, mengundi adalah cara musyawarah peringkat global.

[ Dipetik dari Buku PELAJAR BERTANYA PROF. DR.MUHAYA MENJAWAB ]

Walau perlu Re-election atau apa, kuasa mengundi, dan memilih pemimpin terletak di tangan kita. JOM JALANKAN KEWAJIPAN KITA!!

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com