Friday, October 12, 2012

berdakwah pelbagai cara

Entahlah, tak tahu apa sebab saya letak tajuk seperti yang di atas.

Bagi saya, berdakwah ni banyak caranya, mungkin mengikut peribadi si pendakwah itu sendiri bagaimana dia nak membawa agenda dakwah dalam setiap perlakuannya.

Ada terbaca satu komen di blog ni, entahlah, ia seakan mengetuk pintu hati saya untuk berkongsi. Mungkin bagi sesetengah orang, ianya tak penting, tapi bagi saya, ada perkara yang dapat saya ambil ibrah.

Dalam berblog, punyai blog dan kendali blog, setiap orang punya cara bagaimana untuk menarik hati si pembaca dan mengetuk sedikit demi sedikit hati si pembaca. Mungkin bagi kita, simple, tapi bagi orang lain, ia sangat berharga.

Dalam berblog, terkadang ada tohmahan yang mendatang. Mungkin ada yang tak setuju dengan cara kita menulis dan berkongsi cerita dan juga gambar. Bagi sesetengah orang, it's ok for them to share the picture and the stories about their families. But for others, mungkin mereka rasa itu privacy. Cumanya di sini, kita jangan senang-senang dan mudah-mudah condemn orang dan judge orang.

Setiap orang punya cara masing-masing. Dan selagi ia menepati syariat dan tak salah di sisi agama, teruskan dengan cara dan pembawakan kita.



Ini yang terkeluar dari hati saya bila saya baca komen di bawah ini ;


" Salam perkenalan sis.. Btw,I used to be ur silent reader but guess skrg da no longer silent la yek sb I dropped a comment ;) sy da bce blog akk lame.since zmn undergrad dkt Msia until now am in Sydney doing my postgrad.well,I personally think u shouldn't stop writing.akk mgkn rse akk tidak 'memberi' spt yg spatutnye but believe me u did tho u didnt realize.i personally love seeing u wearing hijab yg labuh.i always had this kind of feeling 'cantiknye this sister with such hijab'.mybe muke akk yg babyface buat sjuk mata memandang plus cara bpakaian yg insyaallah I believe mengikut piawaian menutup aurat yg sepatutnye.i must say am not wearing hijab and perhaps am typical modern type woman yg lost dlm arus fesyen.i admit am way far from the right path but u somehow inspired me to change.of course there's a lot of other factors buat sy rase sy perlu brubah but again u're between people yg buat sy rse indahnye,cantiknye klu sy jgk berpakaian spt mana akk.well,I dunno how is it for others tp u ''gave" me such inspiration.sape tau mgkn indirect inspiration ini akn buat sy bnr2 berubah.sy tdk bmksud utk menghamparkn pujian but I just wanna show u how u actually telah 'memberi' tanpa akk sndr sedari.mgkn nmpk kecik and remeh tp bukankah berpesan kpd kebaikan itu hatta sdikit sgt dituntut? ;) be strong sis.smg blog ni xditutup.and ohh,I love reading ur entries ttg kerenah ur kids.they're lovely!rase terhibur bce crita anak akak time kpala rase tepu mngadap journals.hehe. "

Secara jujurnya, saya sendiri pernah kenal orang yang sebelum ni tak pakai pakaian menutup aurat pun tapi disebabkan baca dan melihat gambar-gambar di blog yang si bloggernya menutup aurat, sedikit demi sedikit dia menutup aurat secara total sekarang. 

Sia-sia je orang yang mengata di belakang, dalam masa yang sama, orang tu dah bawa perubahan pada diri orang lain. 

Di sini nak cakap, setiap orang ada niat masing-masing. Bila kita nampak si blogger yang post gambar family atau diri sendiri (yang menutup aurat), jangan pula kita yang mudah mengata. 

Selagi ia bertepatan dengan syariat dan tak menyalahi agama, teruskan. Itu yang saya pegang.

Ini sekadar pandangan yang daif dari saya. Sekian. 


notakaki :: Buat akak, sori trah ambil komen di blog akak. Entah kenapa, terkesan.

2 sila..silakan komen..:

Anonymous said...

itu antara komen yang membuatkan air mata akak bergenang. terlalu sebak membaca bait-bait kata adik tersebut. semoga dirinya diberi kekuatan untuk berhijab dan seterusnya menutup aurat dengan sempurna..ameen..

~ akak yang dimaksudkan ;)

athirahariffin said...

saya pun kak. sebak sgt baca komen tu. moga Allah bagi kekuatan padanya kan kak :)

keep on writing and updating the blog k my dear akak :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com