Saturday, November 17, 2012

darul naum


Lautan manusia membanjiri stadium semalam

Semalam sempat ikut umi abah ke Himpunan Kebangkitan Rakyat di Stadium Sultan Muhammad ke IV. Kalau nak tahu siapa yang ada dan apa motif himpunan boleh lah Google je, malas nak cerita.

Ramai yang bagi ucapan semalam, tapi ada satu yang sangat membekas di hati.

Sindiran yang sangat tajam. Namun peringatan beginilah yang kita inginkan untuk memperbaiki diri dan sesiapa yang mendengar.

Terdetik di hati saya, orang Arab ni memang telus dan tegas dalam mengkritik.

Semalam, ada satu ucapan dari wakil Arab Saudi minal Makkah. Katanya, ramai yang menyuruh dia datang ke Malaysia, lebih-lebih lagi Kelantan. For 1 week, dia berada di Kelantan untuk lihat apa yang ada di Kelantan.

Untuk seminggu itu, satu perkara yang dia ingin lihat ialah kekuatan solat subuh berjemaah di Kelantan. Untuk seminggu juga, dia melihat, saff solat subuh di Kelantan sangat sedikit, katanya, tak sampai 20 orang.

Sindiran tajam ini ditujukan buat para pendokong dan penyokong Islam, khususnya di Kelantan, adakah ini Kelantan Darul Naim atau Kelantan Darul Naum? Katanya, jika di Kelantan sebegini rupa, bagaimana di negeri lain?

Kalau compare suasana kat Kelantan, bagi saya as orang Kelantan jati, memang better lagi dari negeri lain. Lebih islamik. Tapi bab solat subuh tuuu, no comment... memang sangat lemah lah kan.

Pada pemerhatiannya, saff solat Subuh di Kelantan di masih sangat sedikit bilangannya... jadi bagaimana kita nak harapkan pertolongan Allah untuk menangkan Islam??

Kita nak Islam menang bukan hanya di Kelantan, kita mahu Islam itu mekar di seluruh negara, seluruh dunia. Maka, ayuhlah kita sahut seruan tokoh ulama' dari Arab Saudi ini, beliau sangat mengharapkan pendokong Islam terutamanya untuk menjaga solat subuh. Tunjukkan yang kita mampu mengurangkan tidur kita di waktu malam dan solat subuh berejemaah.

AllahuAllah. Peringatan yang sangat tajam dan berbekas di hati....


notakaki :: Got to bake the cake. Malasnyaaaa tapi kesian kat adik-adik :)

notakaki :: Balik himpunan tu terus pengsan, sorry my dear girlfriend Nur Ashikin, tak leh jadi orang 1st wish birthday :(

1 sila..silakan komen..:

Rintihan HambaMu said...

Allahurabbi..
moga sindiran ini mampu menaikkan hamasah kita terhdp mujahadah seorang hamba.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com