Monday, July 8, 2013

ahlan ya ramadhan



Ini dia lagu Welcome Ramadhan by Mishary Rashid. Sangat menyentuh hati kan :) Ini antara lagu feveret saya, sejak pertama kali dengar beberapa tahun yang lepas.

2 hari lagi dah nak masuk Ramadhan... Bahagia kan? Moga Allah panjangkan umur kita dan moga kita sampai ke bulan penuh barakah ini. Allahumma ballighna Ramadhan...

Antara perkara yang paling saya tak sabar bilamana tibanya Ramadhan ialah Qaryah Ramadhan. Setiap tahun akan menanti perkampungan kecil Ramadhan di Kota Bharu.... Suka sangat melihat suasana orang yang datang beramai-ramai untuk hidupkan bulan ibadah ini :)

Kalau tahun lepas saya berkesempatan untuk menjadi salah seorang amilat di qaryah.. letih tapi puas hati sangat dapat menghidangkan makannan berbuka untuk orang yang berpuasa..

Errmm boleh tak nak pesan kalau adik-adik yang tengah bercuti ni, kalau tak pernah jadi amilat / amilin cuba la.. seronok sangat pengalaman tu dan mengajar kita jadi sabar. Ye la.. kita pun puasa kan.. tiba-tiba ada mak cik dan pak cik marah-marah complain kita buat kerja lambat dan tak edarkan makanan dengan baik. Huh.. senyum je la layan karenah pak cik mak cik ni :)

Tahun ni berkhidmat sepenuhnya untuk umi abah la pulak kan.. 
lagipun adik-adik pun bercuti jugak ni.. sebelum mereka berdua ke Kanada bulan 9 ni sobsob.. Untuk yang seronok bercuti tu kan, tak kira la lelaki ke perempuan, bantulah ibumu sediakan sahur dan berbuka. Dari kecil lagi mereka yang sediakan, apakata kita ambil alih tugas mereka. Erm jangan limitkan anak-anak gadis ye kena bantu mereka kat dapur, anak-anak teruna pun sama la. Betapa banyaknya pahala orang yang sediakan makanan untyk orang berpuasa kan :)

Ingin berkongsi kata-kata yang begitu menusuk kalbu dari seorang ulama' yang saya sangat sayangi, TGNA 

"Ihya' maksudnya menghidupkan, jika jam hidup dengan bateri, jika lembu hidup dengan rumput... maka Ramadhan hidup dengan ibadah.. puasa, qiyam dan bacaan al-quran ialah di antara program-program yang menghidupkan Ramadhan.."

Jom sama-sama kita hidupkan Ramadhan kali ini ye :)

Haa sebelum lupa, ni nak kongsi kuliah Ramadhan oleh Ustaz Dusuki. Best best. Kalau ada masa dengar la ye. Tak lama pun kan nak dengar ni. Banyak benda yang boleh dapat. Believe me heheh.

[Tazkirah]
"Ramadhan Menggamit Kasih Sayang Allah SWT"

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com