Monday, January 27, 2014

backbiting


Malam ni rajin nak bukak blog rahsia, dan membaca azam sahabat di UK, untuk semester 2 di University Manchester sana (sem 2 dia la, saya masih degree =.=), iaitu : berazam untuk buat kerja dengan lebih teratur dan kurangkan mengumpat.

You go girl!


Tertarik dengan 'kurangkan mengumpat' tu.

Kita ni (baca : aku) selalu sangat cakap pasal orang (baca : mengumpat). Allah. Astaghfirullahalazim. Moga Allah ampunkan dosa aku. Dan satu lagi, dosa mengumpat ni, akan diampunkan Allah jika orang yang kita umpatkan tu maafkan dosa kita. Betapa besarnya dosa mengumpat ni.

Selalu pesan kat diri, jangan suka ambil tahu hal orang, dan jangan suka cakap pasal orang lain. Sebab tu kadang-kadang, bila nak marah ke ape ke, tak suka sangat cerita kat orang, bila cerita ni kan, biasala perempuan, semua benda nak cerita. So, as prevention method la katakan, saya tak suka sangat cerita kat orang. Susah jugak sebenarnya sebab memang fitrah wanita tu suka bercerita. Ingat kat dosa athirah, dosa mengumpat tu macam makan daging saudara kita sendiri. Ingat tu, ingat tu..... 

Lepas je baca statement sahabat tercinta di UK ni, terus terbaca di FB kata-kata Ustaz Pahrol Muhammad Juoi,

"Hebatnya peribadi mu wahai Rasulullah, kau mampu mendoakan musuh-musuhmu! Aku pula, masih tega mengumpat sahabat dan saudara sendiri. Akukah yang mengaku cintakanmu?"

Kena pada masanya.

Aku cintakanmu Ya Rasulullah. Aku ingin akhlak mulia sepertimu....

Muhasabah diri. Tak nak jadi orang yang muflis di akhirat sebab dosa mengumpat ni. Tak nak jadi orang yang termengumpat dan banyak mendengar umpatan.

Allah.

Ok lah selamat malam


notakaki :: lama tak tulis secara random di blog tersayang ni. hopefully lepas ni rajin nak menulis :)

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com