Saturday, September 3, 2011

raya 1432 H punya cerita

Hari ni sangat penat, sebabnya beraya sakan ziarah rumah kawan-kawan. Tapi, sangat gumbira hati ni bertemu mereka semua.

Sempena raya kali ini, rasanya ingin nukilkan sedikit cerita-cerita sekitar raya pada tahun ini. Entry ini mungkin akan panjang berjela, sebab dah berapa hari tak update blog dan sebab mood nak bercerita tu ada. Kalau malas baca sila tekan butang 'x' di tab anda. Cerita ini sebenarnya buat tatapan diri sendiri dan juga buat mereka yang terlibat untuk masa sekarang dan juga masa akan datang :)

Sebelum Syawal

Tiada dalam gambar, saya dan Hanif

26 Ramadhan, kami sekeluarga bertolak ke Kuala Lumpur, bukan balik kampung ye, tapi untuk hantar adik tersayang, Amir ke KLIA. Dia bertolak ke Kanada pada 28 Ramadhan, pukul 11 malam. Pada hari Amir dijadualkan bertolak, petang tu lagi kami dah tercongok di KLIA. Datang awal sebab kalau sampai lewat nanti kalut. Dahla masa tu waktu bulan puasa, jadinya kalut nak berbuka lagi.

Amir dan Lutfi

Kami berbuka puasa buat kali terakhir bersama Amir pada Ramadhan kali ini di Food Court KLIA. Pukul 8.30 Amir kena berkumpul di Anjung Tinjau untuk briefing. Selesai je briefing, ada masa yang sangat sedikit untuk bersama keluarga. Sempat bergambar dan bercakap sedikit. Dan masa inilah mula adegan nangis-nangis.

Melihat air mata umi abah mengalir laju, air mata seorang kakak tumpah jua untuk melepaskan adik tersayang merantau jauh. Memang sedih, tapi bila terfikirkan yang dia pergi untuk menuntut ilmu, hati merelakan. Tambah lagi, selalu remind kat diri yang kami semua ni sudah besar, bukan lagi budak kecik yang duduk bawah ketiak umi abah lagi.

Buat Amir, kakak doakan Amir kuat dan bersemangat untuk menuntut ilmu di negara orang. Jaga akhlak, jaga peribadi. Kejar kejayaan dunia akhirat. Ingat lagi beberapa hari before fly, Amir selalu dengar lagu Menuju Wawasan, katanya, untuk beri motivasi pada diri dia sendiri. Masa Amir kat KLIA, serius saya rasa sangat nak belajar kat oversea. Doakan! Doakan saya sambung master PhD oversea ye, ini impian saya!

29 Ramadhan, kami bertolak balik ke Kelantan. Jalan sangatlah lengang sebab rasanya dah ramai anak Kelantan yang berada di perantauan balik lebih awal. Berbuka puasa di rumah mek bersama adik beradik umi yang lain. Sampai rumah dalam pukul 10. Semua orang sangat letih. Jadi, balik rumah terus tidur untuk bangun awal untuk menyambut 1 Syawal esok hari. Mujurlah dah kemas rumah lebih awal.

Syawal 1432 H

Berlalu sudah Ramadhan, berlalu sudah bulan di mana amalan kita diberi ganjaran berlipat-lipat kali ganda. Syawal tiba untuk kita meraikan kemenangan.

1 Syawal, seperti biasa, akan solat sunat Hari Raya di surau keluarga belah keluarga abah berdekatan je dengan rumah. Satu kampung la. Cuma yang pelik sikit raya kali ini, Amir tiada di Malaysia untuk beraya bersama bersama kami, Dah la masa ni tak tahu keadaan dia macam mana, still tak dapat nak contact dia, sebab dia pun masih tak sampai Kanada lagi, katanya transit di London.

Pagi Syawal, bergambar kenangan di pagi raya. Juga untuk tatapan Amir tersayang. Tema baju raya kami untuk tahun ini, cream colour. Seperti biasa di 1 Syawal, akan beraya e seluruh rumah sanak saudara belah umi dan juga belah abah. Jadinya, memang tak akan ada di rumah. Siapa yang datang rumah kami pada 1 Syawal memang pintu tak akan dibuka sebab dalam rumah tak ada orang.

2 Syawal, ada family gathering belah keluarga umi di Pantai Melawi. Tempat tu namanya Damai Melawi Beach Resort. Memang satu tempat ni kami tempah untuk family kami je. Lebih privacy kan :) Sebelum ke Pantai Melawi, sempat berskype dengan Amir buat pertama kalinya selepas Amir tinggalkan Malaysia dan tengok gambar-gambar yang Amir upload di FB.

Amir yang beraya di Toronto

Berkumpul 7 beradik umi semuanya. Best buat aktiviti ramai-ramai. Makan, solat, bbq, berbual, semuanya secara berjemaah. Best kan ada family besar, even tak tak ada la besar sangat kalau dibandingkan dengan family yang ada berbelas-belas adik beradik kan. Nilah kelebihan ada anak ramai kan :)

Sepupu-sepupu berkumpul dari yang kecik hinggalah yang besar. Siap ada anak lagi. Sorang je la. Lagipun baru seorang sepupu yang melangkah ke alam perkahwinan. Kita tunggu next turn siapa pula kahwin ye.

Kerja kami kat sana makan je ye. Malam tu bbq ayam dan hotdog. Pagi 2 Syawal tu saya sempat buat carrot cupcake sebab dah lama terliur nak makan. Makanan ni untuk makan pada malamnya, sebab setiap family kena bawa makanan. Pagi 3 Syawal tu yang best, bbq seafood. Seafood beli kat pasar pagi Tawang. Memang sangat murah. Cuba bayangkan harga ketam sekilo hanya RM 12 je. Mana nak dapat kat lain. Harga udang, sotong, ikan, semuanya murah. Jadi kami beli semua. Berbakul-bakul makanan. Ingatkan tak habis, tapi at last, semuanya licin. Memang keluarga suka makan.

Abah dan Imran

Cantik kan sunrise. Model : Lutfi dan Hanif.

Bila lelaki berkumpul

Iffah sepupu saya yang sangat talkative

4 Syawal, kami sekeluarga buat rumah terbuka. Jemput semua sanak saudara dan juga rakan-rakan. Hari ni hanya 2 orang Naimians yang datang, Amirah dan Faiezah. UIAns Jiha sorang je yang datang. Tak pe la, terima kasih pada yang datang. Pada yang tak datang, saya faham kenapa tak datang. Jangan risau, saya tak marah. Hehe :)

Memang tak menang tangan hari tu, ramai jugak tetamu yang datang. Penat tapi seronok. Sesungguhnya, pada tetamu yang datang itu, ada rahmat bersamanya.

Bersama Faie dan Mirah

Bersama sepupu, Alisya

Orang makan, mereka tengok tv

5 Syawal, pagi ni, dapat mesej dari Hanis. Dia ajak berjalan-jalan ke rumah sahabat geng Vvians yang lain. Terus cakap ok! Dah lama menanti saat berkumpul ramai-ramai sebelum masing-masing merantau jauh. Pertamanya, pergi ke rumah Tirah M. Dia akan ke India 9 September 2011, menyambung pelajaran dalam Dentistry. Saya, Hanis, Epi, Cep Ten, Tikah dan Vdad. Lama jugak kami bersembang di rumah Tirah sebelum kami ke Labok, untuk ziarah ke rumah nenek Maheran, bertemu si buah hati ni.

Saat-saat bersama mereka memang saya suka dan buat hati ini sangat gembira. Dalam kereta, riuh rendah dengan cerita dan suara masing-masing. Bila semua orang yang satu kepala berkumpul, tahu-tahu je lah macam mana keadaannya kan. Ziarah rumah orang, sesi bergambar benda wajib. Memang kami si budak Naim sangat suka bergambar.

Cuma raya kali ini, tak jumpa Wani dan Che Teh. Tak cukup 10 orang semuanya geng Vvians. Lepas ni sangatlah susah nak berkumpul semuanya, Tikah akan ke Mesir, Trah M ke India, dan Epi ke UK. Kami yang di Malaysia ni masih lagi boleh bertemu berkumpul ramai-ramai lepas ni. Terkilan jugak sebab tak dapat hadir ke rumah Siti dan bertemu dengan dia sebelum dia juga fly ke India. Tapi takpelah, aku doakan dari jauh agar mum jadi doktor Muslim yang berjaya eh!

With girlfriends at Maheran's place

Still standing, 7 from 10 of us :)

Setakat itu sahaja coretan untuk raya kali ini. Pada yang dah baca sampai habis, tahniah sebaba baca apa yang saya tulis mengaarut ni. Saya juga harus mula sedarkan diri yang beberapa hari lagi akan mendaftar sebagi student degree di UIA Kuantan. Esok, saya akan mula packing secara besar-besaran barang-barang untuk ke Kuantan. Sedih sangat sebab nak tinggalkan rumah, keluarga, dan Kelantan tercinta :(

4 sila..silakan komen..:

najah solihah bt mohd hamdan said...

trah. tetibe nangis bce post ni, bab nk hntr adik fly tu.. sob3

husnataqwa said...

wah dah sempat update hari raya. tahniah. kak husna tak sempat lagi. =)

athirahariffin said...

najah :: memang sedih la najah. mula2x buat tabah lagi dok nangis, masa last tu bercucuran air mata.
z pe, x pe, mereka ni nak belajar menuntut ilmu najah. same goes as us. cumanya mereka ni belajaar jauh je. najah, lps ni bleh je skype dgn adik eh. lepas rindu. kirim salam kat dah, suh dia belajar rajin2x kat negara ore tu.

athirahariffin said...

kak husna :: cepat la update kak husna. nak bacooo. update cepat2x sbb lepas ni x dan doh nok update.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com