Friday, April 6, 2012

jumaat mubarakah


Kalau dulu, malam Jumaat, mak cik dan pak cik mesti suruh baca Surah Yasin. Memang tak pernah tahu pun yang sunnah untuk baca Surah Al-Kahfi pada hari Jumaat.

Tak tahu pun hari Jumaat inilah yang digalakkan untuk kita perbanyakkan selawat ke atas Rasulullah yang tercinta.

Kalau dulu, tak sabar nak tunggu hari Jumaat, sebab hari Jumaat dah mula cuti sekolah untuk hujung minggu. Bukannya tak sabar menunggu kedatangan sayyidul ayyam untuk banyakkan amalan.

Itu dulu. Dan harapnya bila sekarang ni bila kita tahu yang betapa banyaknya sunnah-sunnah untuk kita amalkan pada hari Jumaat, kita akan amalkan. Dan, istiqamah dalam mengamalkan.

Marilah kita sama-sama jadikan hari Jumaat ini dalam minggu kita sebagai hari yang dikhususkan untuk akhirat. Sesungguhnya, kematian itu makin menghampiri kita.

Juga jangan kita lupa, ingatkan juga kawan-kawan kita. Jangan kita sorang je nak jadi baik, ajak semua kawan-kawan kita jadi baik jugak!

Ringan-ringankan tangan anda nak mesej-mesej remind orang-orang yang kita sayang untuk baca Surah Al-Kahfi ke, banyakkan selawat ke dan banyak lagi sunnah-sunnah lain di hari Jumaat ni kan. Kadang-kadang kita ni bila dapat reminder macam ni baru nak buat kan.

Ni ada terjumpa gambar kat page Fattabiouni. Nice pic. Sila klik untuk tumbesaran ye!


Hari Jumaat macam ni, serius rindu hari Jumaat di Kelantan. Pagi Jumaat, pergi ke kuliah Tok Guru di Medan Ilmu. Rindunyaaaaa~~

2 sila..silakan komen..:

Srikandi permata said...

Alhamdulillah...
mari perbanyakkan amal.

athirahariffin said...

jom :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com