Friday, April 27, 2012

hidup sekadar hidup

Kalau hidup sekadar hidup,
babi di hutan juga hidup.
Kalau bekerja sekadar bekerja,
kera di hutan juga bekerja.


Kata-kata Pak Hamka ini sangat menikam kalbu. Pada mereka yang hidupnya hanya sekadar hidup, tak tahu kenapa mereka diciptakan, atau tahu tapi tak melaksanakan tugas sebagai manusia yang sebenar, bolehlah dikatakan sebagai binatang yang disebutkan Pak Hamka di atas.

Juga, kalau hidup kita dari pagi ke petang bekerja mencari duit mata wang dunia, tanpa mengendahkan langsung untuk mencari pahala untuk mata wang akhirat untuk kita guna di akhirat kelak.

Dalam konteks sebagai seorang mahasiswa, hidup kita hanya belajar, tak langsung menjalankan tugas lain kita sebagai khalifah dan menjalankan amanah kita untuk menegakkan Islam di muka bumi ini. Sombong dan angkuh kan kita? Hidup kita hanya untuk kepentingan diri kita sahaja. Kera juga bekerja, kalau hidup kita sekadar bekerja dari petang ke malam, samalah kita seperti binatang tersebut.

Cuba kita renungi balik kenapa kita diciptakan;
1) Untuk beribadat kepada Allah. Cuba refer Surah Az-Dzariyat ayat ke 56. Kalau orang yang biasa join usrah, ayat ni ayat basic kan. Sape tak join usrah tu sila la join usrah, Usrah best kot :)

2) Menjadi khalifah di muka bumi. Cuba refer Surah Al-Baqarah ayat ke 30. Khalifah ni tugasnya besar, bukan main-main. Dan tugas khalifah ni merupakan tanggungjawab semua pihak, bukan tanggungjawab ustaz-ustaz, orang yang pakai kopiah, ustazah-ustazah, dan mereka yang pakai tudung labuh je. Kita semua nanti akan ditanya di akhirat kelak sama ada kita jadi khalifah yang baik atau tak.

3) Melaksanakan dan menunaikan amanah. Cuba refer Surah Al-Ahzab ayat ke 72. Amanah ni benda yang berat kan, dengar pun kita dah takut sebab setiap amanah yang kita pegang, akan disoal di akhirat. Amanah ini, jika engkau taat, engkau dapat pahala, tetapi jika engkau ingkar, engkau beroleh dosa. Fikir-fikirkan sedalam yang boleh ye sahabat-sahabat.

Tak nak kan jadi macam babi dan kera seperti kata Pak Hamka, jadi marilah kita sama-sama mulai dari hari ini jadi manusia yang berguna dan berbakti untuk Islam. Hidup kita bukan untuk kita sahaja, tetapi hidup dan mati kita untuk Islam!

Maaf ye saya boldkan perkataan dua binatang di atas. Sebenarnya untuk menunjukkan betapa hinanya manusia yang tak tahu mengapa mereka ini diciptakan.


notakaki :: Kalau dulu pergi bersama dengan abah dan 2 adik lelaki yang setia menjaga saya semasa berada di sana, tapi kali ini memberanikan diri untuk pergi bersama sahabat-sahabat seperjuangan tanpa ada kaum Adam yang menjaga saya di sisi. Sabtu ini hari bersejarah :)

6 sila..silakan komen..:

Srikandi permata said...

Allah...terima kasih ats perkongsiannya...

athirahariffin said...

sekadar berkongsi apa yang saya dengar :)

najah jhk said...

u, i nak share deh.. pandai u terjemahkan :)

athirahariffin said...

ala u ni. share je la. ngan i pun segan2x hehe :)

cahaya kelembutanku said...

ツ ..

Izatil Suhaimi said...

sy mencari maksud quote pak hamka tu..thanks...barulah paham :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com