Monday, June 25, 2012

ulangtahun umi dan lutfi

Selamat hari jadi buat umi dan lutfi! 24.06.2012, pada tarikh ini, kami sekeluarga menyambut hari jadi 2 orang yang tersayang dalam keluarga kami. Birhday umi 21.o6.2012, tapi, hari ahad tu baru wish. Kesian umi tunggu anak-anaknya wish birthday kan. Umi, si ibu yang sangat mengambil berat tentang anak-anaknya dan juga ibu yang sangat sporting, juga, lutfi, si bongsu yang soleh dan manja.

Pada tahun ni, sempat beli hadiah untuk umi dan lutfi. Harap umi dan lutfi gembira.

Hari ahad tu hari yg sangat hectic. Pagi tu saya ada hal, jadi zohor baru sampai rumah. Terus bergegas ke dapur untuk buat kek untuk mereka. Plan nak buat malam tu tapi carrot pulak tak ada dalam fridge. Pada saya, buat kek untuk yang tersayang lebih puas berbanding kita beli kek tu. Orang kata adunan kek tu ada ramuan kasih sayang. Cewah!

Lutfi tanya, "Mana nama lutfi? tak dok pon nama lutfi?". Lepas tu umi terus jawab, "Baby tu lutfi la. Lutfi kan baby umi".

 
Carrot cupcake with creamcheese frosting

Buat umi dan lutfi tersayang, harapnya umi gembira dengan apa yang kakak, amir dan abah plan. Ini yang termampu kami lakukan. Buat imran, hanif dan adik yang ada di asrama masing-masing, padan muka sebab tak boleh celebrate birthday umi dan lutfi.

Tahun ini dan tahun lepas saya masih lagi boleh membuat umi gembira dengan kejutan dari kami, insyaAllah, tahun-tahun yang mendatang pun kami akan tetap lakukan perkara yang sama.

Wacana Perdana di Balai Islam

Malam ahad tu, saya berkesempatan untuk ke satu program wacana perdana siri ke 11. Dalam berbanyak-banyak wacana yang saya hadir, wacana inilah yang paling 'hot' dan paling ramai. Sampai ada yang kena berdiri. Memang panas! Panas bukan sebab tak ada aircond tapi panas sebab isu dan cara olahan para panel. Dalam wacana yang sebelum ni, jarang kita dengar penonton bersorak, tapi dalam wacana kali ini, ramai yang bersorak. Tapi kadang-kadang, geram jugak dengan mereka yang bersorak tu. Please audience, be professional! Tak ada gunanya kita tunjukkan akhlak yang tak baik pada mereka yang memang dah tak suka pada kita (referring to the panelists).

Pada sesiapa yang tak berkesempatan untuk menonton wacana yang bertajuk, "PRU 13 : Masa Depan Islam", boleh lah rajun-rajinkan diri menekan link di bawah ye :)


Tengok, jangan tak tengok!

Pada malam itu juga, di Balai Islam, tempat berlakunya forum, moderator sempat mengumumkan kemenangan Ikhwanul Muslimin di Mesir. Dr Mursi, si penghafal Al-Quran diangkat menjadi Presiden Mesir. Lega sangat bila tahu, sebabnya saya amat takut kalau-kalau SPR di Mesir menipu keputusan pilihanraya dan mengumkan si Shafiq tali barut Husni Mubarak itu yang naik menjadi presiden. Presiden Mesir ini merupakan PM yang kedua yang menghafal s30 juz Al-Quran selepas PM Palestin, Ismail Haniyah. Allahuallah~

Alhamdulillah, kemenangan IM di Mesir merupakan berita gembira buat pencinta Islam. Kemenangan gerakan Islam di Mesir merupakan stepping stone ke arah pembentukan Khilafah Islamiyah. Doakan ye sahabat-sahabat semua. Moga-moga Islam terus tertegak di bumi Mesir dan menjalar ke bumi Malaysia satu hari nanti. From another side of view, sebenarnya, bila Islam menang dan khilafah islamiyah sudah tertegak, ini petanda akhir zaman.

Hari ahad ini, saya meyambut 2 insan yang saya sayangi dan yang paling penting, mendapat berita gembira tentang kemenangan IM di Mesir. Allah :)

Oklah, saya rasa setakat ini saja yang mampu saya kongsikan. Buat warga u yang cuti sekarang, jom manfaatkan masa lapang yang kita ada ni dengan sebaiknya ye!

Wahai athirah, bolehlah nak mula membaca (dengan SERIUS) buku-buku yang ada di rak dan atas meja tu. Tengok saja mana nak bertambah ilmu tu!


notakaki :: Hari ini cuba memberanikan diri menerima tempahan kek dari sahabat yang menempah. Sebelum ni, kalau ada orang order, tak berani nak terima. Cuti lama ni bolehlah nak mula. Orang kata kalau takut sampai bila kita nak mula kan.

0 sila..silakan komen..:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com