Friday, March 26, 2010

jom heboh di Kelantan

Untuk pengetahuan anda, Jom Heboh akan diadakan buat pertama kalinya setelah 7 tahun ianya diadakan, iaitu pada 26 da 27 Mac 2010. Pertama kali aku dengar yang Jom Heboh akan diadakan di Kelantan, aku agak terkejut sebenarnya. Tahu-tahulah, bila sebut je Jom Heboh, kita akan membayangkan betapa ramainya artis yang akan berkumpul terutamanya artis perempuan yang berpakaian tak senonoh itu. Juga, adanya konsert pada penghujung Jom Heboh yang mana kita boleh lihat para artis dan juga peminat mereka akan terkinja-kinja melompat di atas pentas.

Aku tertanya-tanya, adakah pihak kerajaan negeri akan membiarkan hal yang sedemikian rupa di Kelantan ini?

Pada pagi ini, aku cuba tengok kat TV3 berkenaan Jom Heboh. Terkejut aku dibuatnya! Tahu tak kenapa? Pengacara TV3, semuanya dah bertudung litup. Alhamdulillah, even tudung diorang tak menutupi aurat 100% kerana aku lihat tudung yang mereka pakai menampakkan bonggol rambut di belakang kepala bertepatan dengan hadith nabi tentang aurat wanita;

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda, "Ada dua golongan yang akan menjadi penghuni Neraka yang belum lagi aku melihat mereka. Pertama, golongan (penguasa) yang mempunyai cemeti-cemeti bagaikan ekor Iembu yang digunakan untuk memukul orang. Kedua, perempuan yang berpakaian tetapi bertelanjang, berlenggang lenggok waktu berjalan, menghayun-hayunkan bahu. Kepala mereka (sanggul di atas kepala mereka) bagaikan bonggol (goh) unta yang senget. Kedua-dua golongan ini tidak akan masuk syurga dan tidak akan dapat mencium bau wanginya. Sesungguhnya bau wangi syurga itu sudah tercium dari perjalanan yang sangat jauh daripadanya".

H.R. Muslim

Tapi, at least diorang pakai tudung. Diharap, Allah akan memberi hidayah kepada mereka untuk menutup aurat satu hari kelak. Ini juga peringatan kepada diri sendiri, yang sebenarnya tak lengkap lagi. Ini mungkin requirements yang kerajaan Kelantan tetapkan, nak adakan Jom Heboh di Kelantan boleh, tapi artis perempuan harus menutup aurat. Mungkin ada suara yang mengatakan perbuatan ini hipokrit, iaitu menyuruh orang yang tidak menutup aurat untup menutup aurat, tapi, sebenarnya ini adalah satu langkah pihak pemerintah untuk menjalankan apa yang telah disyariatkan oleh agama.

Dan pagi ini, aku ada la baca Harakah **untuk artikel asal, sila klik**. Dan, dalam paper tu ada dinyatakan bahawa konsert yang akan diadakan nanti tidak akan melibatkan artis wanita, juga yang paling penting, tempat duduk lelaki dan wanita akan diasingkan pada konsert tersebut. Juga, pihak pengajur menyediakan tempat solat untk memberi kemudahan kepada orang ramai untuk menunaikan kewajipan mereka.

Alhamdulillah, even Jom Heboh diadakan di Kelantan, tapi, banyak kelainannya. Kelainan yang sepatutnya berlaku di tempat Jom Heboh di negeri lain. Diharap apa yang kerajaan negeri Kelantan usahakan ini akan diikut oleh negeri lain. Berhibur boleh, tapi jangan sampai mengabaikan apa yang disuruh agama. Paling aku sukapasal Jom Heboh kat Kelantan ini, pengasingan tempat duduk antara lelaki dan perempuan sewaktu konsert. Even memang aku tak akan pergi pun konsert tu sebenarnya, tapi bagi rakyat Kelantan yang akan pergi ke konsert tersebut, terutamanya para remaja, ikhtilat mereka akan terjaga.

2 sila..silakan komen..:

NaZ!Ra HaN!M said...

emm alhamdulillah..even nk wt jom heboh pun tp ikhtilat masih dijaga..
alhamdulillah msih ade pmimpin yg leh wt prubhn cm tu..arap2 ngeri len pun akn cbe tiru negeri kelntan gak

athirahariffin said...

tu la..muloo2x aku kjut ugop jom heboh wat kt kelate ni..tp, as u said, alhamdulillah, islam still boleh diterapkan dale event cam tu..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by BloggerCandy.com